کد خبر: ۱۴۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 09
بررسیها نشان داده میزان ابتلا به سرطان در خراسان رضوی همگام با کشور روند رو به رشد دارد اما به دنبال اقدامات و پیشرفتهای درمانی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان(Cancer) کاهش یافته است.
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه هفت هزار نفر در استان شش میلیون نفری خراسان رضوی به انواع سرطانها مبتلا می شوند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمدجعفر صادقی افزود: بررسیها نشان داده میزان ابتلا به سرطان در خراسان رضوی همگام با کشور روند رو به رشد دارد اما به دنبال اقدامات و پیشرفتهای درمانی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان(Cancer) کاهش یافته است.
وی ادامه داد: آمارهای ابتلا به سرطان در دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در خراسان رضوی شامل نیشابور،سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و گناباد نیز به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال می شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرطان معده(gastric cancer) و پستان را به ترتیب شایعترین سرطانها در مردان و زنان ذکر و بیان کرد: طبق آخرین آمارها سالانه در خراسان رضوی 540 نفر به سرطان معده و 520 نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند.
وی گفت: پس از آن سرطان پوست، مری، کلورکتال(روده بزرگ)، پروستات و مثانه بیشترین شیوع را دارند.
دکتر صادقی افزود: هم اینک میانگین شیوع سرطان در جهان 180 مورد به ازاء 100 هزار نفر جمعیت و این شاخص در ایران 135 مورد به ازاء 100 هزار نفر جمعیت است.
وی ادامه داد: ابتلا به سرطان در مردان ایرانی 134 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت و در زنان 128 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه از برنامه غربالگری سرطان کلورکتال(روده بزرگ)، پستان و دهانه گردن رحم در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی خبر داد و افزود: این طرح در سال آتی عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: این اقدام در راستای اجرای برنامه های سند ملی بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارتقاء سطح مراقبتها برای همه افراد از جمله سالمندان و میانسالان اجرا شده است.
دکتر صادقی همچنین به عوامل ابتلا به سرطان و گسترش این عوامل در جامعه اشاره و بیان کرد: مصرف دخانیات و تنباکو، کم تحرکی و چاقی، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا مهمترین عوامل ابتلا به سرطان به شمار می روند.
وی گفت: این در حالی است که دو عامل استعمال سیگار و قلیان و رژیم غذایی نامناسب بیشترین نقش را در ابتلا به سرطان دارند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استعمال دخانیات و مصرف تنباکو بین 25 تا 40 درصد، رژیم غذایی نامناسب بین 10 تا 70 درصد، نورخورشید نقش 10 درصدی و مواجهات شغلی نقش پنج درصدی در ابتلا به سرطان دارند.
طبق آمار وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه 90 هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور ثبت می شود که کمتر از 10 درصد آن مربوط به خراسان رضوی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: