کد خبر: ۱۴۴۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 10
این آزمایشگاه روی تراشه قابل نصب در ادوات قابل حمل بوده که آنالیز شیمیایی نظیر تعیین نیترات در آب با آن امکان‌پذیر است.
       

شفا آنلاین:یک تیم تحقیقاتی در استرالیا با دریافت دو حمایت مالی 630 هزار دلاری و با همکاری یک شرکت تایوانی در بخش چاپ سه بعدی، موفق به ارائه آزمایشگاه روی تراشه‌ای شده که قادر به تعیین نیترات در آب است.


به گزارش شفا آنلاین:این فناوری را می‌توان برای آنالیز مواد شیمیایی<Chemical analysis> مختلف نیز به کار برد.
مایکل بردمور و همکارانش از دانشگاه تاسمانیا موفق به ارائه فناوری شدند که در آن با استفاده از چاپ سه بعدی می‌توان آزمایشگاه روی تراشه ساخت.


این آزمایشگاه روی تراشه قابل نصب در ادوات قابل حمل بوده که آنالیز شیمیایی نظیر تعیین نیترات در آب با آن امکان‌پذیر است.

هلن شیلد از محققان این پروژه می‌گوید: «این دستاورد مثال بارزی از یک دستگاه آنالیز شیمیایی بوده که به ما اطلاعات مهمی درباره محیط اطراف می‌دهد تا درمورد محیط پیرامون بتوانیم تصمیم صحیح بگیریم. کار من این است که چیزی را که مردم مایل به تست هستند، تست آن را امکان‌پذیر کنم.»

این گروه تحقیقاتی دو گرنت 630 هزار دلاری برای کمک به توسعه این فناوری و ساخت ابزار آنالیزی قابل حمل دریافت کردند، ابزاری که می‌توان آن را به تلفن همراه متصل کرد. این بودجه به محققان کمک کرد تا به سرعت بتوانند ابزار قابل حمل را برای تعیین سطح نیترات آب تولید کنند، ابزاری که قادر است مقدار نیترات را در سطوح بسیار کم نیز شناسایی کند. این گروه با استفاده از این حمایت مالی با یکی از شرکت‌های بین‌المللی در تایوان که در حوزه چاپ سه بعدی فعالیت دارد، همکاری کردند.

هر چند در گام اول این ابزار برای تعیین سطح نیترات ساخته شد محققان این پروژه معتقد هستند که از چنین فناوری می‌توان برای شناسایی مواد مختلف نظیر تعیین سطح قند خود در بیماران دیابتی استفاده کرد.

بردمورد می‌گوید: «علاقه شخصی من جستجوی درمان‌های مبتنی بر سیال‌های بدن است تا با استفاده از آن پزشکی شخصی و مدیریت درمان دارویی در منزل به سادگی انجام‌پذیر باشد. این که بتوان برخی فاکتورها را در منزل رصد و سپس دوز مناسب را تنظیم کرد، چیزی است که طی 20 تا 30 سال آینده پیاده‌سازی می‌شود.»

او معتقد است که توسعه این فناوری، شبیه روند رشد کامپیوترها است، کامپیوترهای اولیه بسیار بزرگ بودند اما به مرور ابعاد آنها کاهش یافت به طوری که امروزه در جیب جا می‌شوند. با توسعه این فناوری و قرار گرفتن آزمایشگاه روی تراشه در تلفن همراه، گوشی شما می‌تواند درباره این که چه چیزی بخورید یا چه انجام دهید اطلاعات جالبی به شما بدهد.سپید
منبع: NBIC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: