به گزارش شفا آنلاین:باتری لیتیوم-یون یک خانواده از باتریهای قابل شارژ <Rechargeable batteries>هستند که در آن در زمان تخلیه، یونهای لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت میکنند. باتریهای لیتیم ـ یون بالاترین چگالی انرژی را در بین تکنولوژی باتریهای موجود دارند و تقریباً دو برابر انرژی قابل دسترسی از باتریهای نیکل ـ کادمیم انرژی ذخیره کرده و پس میدهند. اماتوسعه این تکنولوژی مربوط به قرن گذشته است و استفاده روزافزون از انرژی در گجتهای قرن بیست و یکمی نیار به باطریهای بهتری دارد، اما هنوز خبری از این باطریهای نیست.
به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرآنلاین؛ باتری های نسل آتی سه برابر بیشتر
از باتری های لیتیم-یون کنونی انرژی در خود ذخیره کرده و مصرف خواهند کرد.
جان گودیناف، پروفسور 94 ساله دانشگاه آستین، مدرسه مهندسی کوکرِل از
آلترناتیو جدیدی میگوید که در مقایسه با باتریهای لیتیم-یون کنونی،
سریعتر شارژ شده و غیرقابل اشتعال هستند چراکه از مواد سخت و نه
الکترودهای مایع قابل اشتعال ساخته میشوند.
نوع مواد مطرحشده از جنس شیشه است که هزینه ساخت پایینتری نسبت با باتریهای لیتیمی کنونی دارد.
در ساخت باتریِ پیشنهادی، میتوان از سدیم ارزانتر استفاده کرد که از آب دریا استخراج میشود و بهتر از باتریهای کنونی است که مواد جامد سخت در آنها تعبیه میشود. این محققان معتقدند طراحی جدید عملکرد بهتری در مقایسه با لیتیم-یون دارد و باتریهای شیشه ای-الکترولیتی سریعتر شارژ شده و عمر بالاتری نیز دارند و از همه مهمتر 3 برابر بیشتر از باتریهای لیتیم-یونی انرژی را در خود متراکم کرده و نگه میدارند. محققان زیر دست جان گودیناف ادعا دارند که نسل جدید باتریها عملکرد بهتری از سلولهای لیتیوم یون فعلی دارند و 3 برابر بالاتر انرژی میدهند. البته انتقال از مرحله آزمایشگاهی بهسوی تجاریسازی محصول چند سالی طول میکشد و شاید به عمر مخترع باتری لیتیم-یون قَد ندهد اما بالاخره یک روزی دنیای باتری را متحول خواهد کرد.