کد خبر: ۹۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفاآنلاین>سلامت>بهترین خبردرحالی که همه ما از اهمیت مسواک زدن و مهمتر از آن شیوه صحیح مسواک زدن آگاه هستیم، با این حال برخی به دلیل تنبلی و گروهی به دلیل ناآشنایی با روش‌های صحیح مسواک زدن دچار مشکلاتی نظیر پوسیدگی و ایجاد پلاک های دندانی و… می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین، با توجه به اینکه ممکن است یادگیری شیوه صحیح مسواک کردن کمی برای کودکان و برخی از افراد دارای بیماری های گوناگون مشکل باشد کالاهایی به بازار عرضه شده اند که به کاربرانشان کمک می کنند با سهولت بیشتری مسواک کنند.

مسواک های برقی این روزها در اکثر داروخانه ها، فروشگاه ها و سوپرمارکت ها به وفور موجود است. این نوع مسواک ها چه برتری و مزیتی نسبت به مسواک های معمولی یا دستی دارند و چه ویژگی باید کاربر را مجاب به پرداخت هزینه ای بیشتر برای خرید مسواک کند؟

در ادامه ضمن پاسخ به این سوالات نکاتی را که هنگام خرید مسواک برقی باید مد نظر قرار گیرد با شما در میان می گذاریم.

مسواک برقی چیست؟مسواک الکتریکی یا همان مسواک های برقی معروف، مسواکی است که با نیروی الکتریسیته برای حرکت دادن نوسانی و ارتعاشی سر مسواک کار می کند.
این نوع مسواک به مسواک چرخشی هم معروف است.

مسواک هایی که با برق یا باتری کار می کنند، قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند، زیرا با شدت و قدرت مناسبی دندان ها را تمیز می کنند.

این روزها این نوع مسواک ها کاربران بسیاری دارند و در اکثر داروخانه ها، فروشگاه ها و حتی سوپرمارکت ها می توان نمونه های گوناگون این نوع مسواک ها را یافت.

مسواک های برقی از چه زمانی به میهمانی خانه ها آمدند؟ در حدود سال های ۱۹۴۰ اولین مسواک های برقی به شکل کنونی در سوئیس ساخته شد و ۲۰ سال بعد در آمریکا این نوع مسواک ها با تولید انبوه به بازار عرضه شدند.

می توان گفت، مسواک های برقی از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور گسترده در کنار سایر محصولات تجاری بهداشت دهان در دسترس مردم قرار گرفت.

ابتدا کاربرد مسواک های برقی تنها برای گروه محدودی از مردم که دارای محدودیت های فیزیکی و ذهنی بودند یا کسانی که مهارت کافی برای مسواک زدن به روش دستی نداشتند، توصیه می شد.

این مسواک ها برای بیماران ارتودنسی نیز تجویز می شد. در دهه ۱۹۹۰ با پیشرفت تکنولوژی، تولید مسواک های برقی طیف وسیعی از مردم از این وسیله سود بردند.

مطالعات مختلف نشان می دهند که کاربرد این مسواک ها ۲ بار در روز، دارای اثرات مفید در مقایسه با مسواک های دستی است.

انواع مسواک برقی
نسل اول- مسواک برقی هایی که با باتری کار می کنند: مزیت این گروه ارزان تر بودن و قابلیت حمل آنها است. با این حال کوتاه بودن مدت عمر و شکنندگی مکانیکی این گروه از معایب آنها است.

نسل دوم- مسواک هایی با باتری قابل شارژ: این مسواک ها دارای یک سر چرخنده مجزا هستند و با باتری قابل شارژ کار می کنند.

حرکت سر مسواک در این گروه به صورت لرزشی یا جلو و عقب است. قیمت آنها بالاتر است و تایمر دارند. سر این مسواک ها سنسور حساس به فشار دارد.

نسل سوم- مسواک های سونیک: قابلیت شارژ دارند و سری های گوناگونی دارند.قیمت آنها بالاتر است.

مسواک های چرخشی:
همان طور که از اسمشان معلوم است، سرمویی آنها می تواند یک دور کامل بچرخد.

مسواک های لغزشی:
این مسواک ها که سر کوچکی دارند، نمی چرخند بلکه موهایشان در جای خود حرکت می کند و این امکان را می دهد که دندان ها به صورت نقطه ای و جرم های یک ناحیه مشخص تمیز شود.

مسواک های جهنده:
سر این مسواک ها به غیر از اینکه می چرخند، امکان عقب و جلورفتن دارند و این امکان را به وجود می آورند که اگر چیزی لابه لای دندان هایتان گیر کرده، بیرون بیاید.

مسواک های دوسره:
همان طور که از اسمش مشخص است، مسواک های برقی ای هستند که دو سر قابل تعویض دارند که یکی امکان حرکت به جلو و عقب و دیگری لغزیدن در جای خود را دارد.

نکاتی برای خرید مسواک برقی
* مسواک برقی را از میان برندهای مطرح انتخاب کنید: از آنجا که مسواک ارتباط مستقیمی با سلامت دهان و دندان دارد باید هنگام انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید.

سعی کنید مسواک برقی را از میان برندهای شناخته شده و مراکز مطمئن خریداری کنید. به یاد داشته باشید هرگز این کالا را از دستفروشان یا مراکز غیر مجاز خریداری نکنید.

قبل از خرید مسواک درباره آنچه باید خریداری کنید تحقیق کنید: بهتر است قبل از خرید در مورد انواع مسواک برقی و مدت شارژدهی و نوع سری ها و… بررسی و تحقیق کنید و مسواکی خریداری کنید که کمتر شما را به دردسر بیندازد.

قبل از اقدام به خرید مسواک برقی حتما با پزشک خود مشورت کنید: این یک اقدام ایمنی است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.زیرا پزشک شما می تواند در این زمینه به شما نکات مفیدی را گوشزد کند.

هنگام انتخاب به نوع و سر مسواک توجه ویژه ای داشته باشید: سعی کنید مسواکی با سری های قابل تعویض خریداری کنید. زیرا اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند که سر مسواک هر ۳ تا ۶ ماه یکبار عوض شود. این کار به دلیل تغییر شکل موهای مسواک و کاهش تاثیر سر مسواک ضروری است.

تایمر دار یا بدون تایمر: بسیاری از مسواک های مدرن دارای تایمری هستند که معمولا پس از ۲ دقیقه مسواک زدن هشدار می دهند یا مسواک را خاموش می کنند. این زمان مربوط است به توصیه مرسوم به مسواک زدن حداقل به مدت ۲ دقیقه (هریک از ۴ بخش دهان ۳۰ ثانیه).پس قبل از انتخاب مشخص کنید که آیا چنین مسواکی می خواهید یا خیر؟

مسواکهایی با صفحه نمایش دار: بعضی از مسواک های برقی دارای یک صفحه نمایش هستند که زمان مسواک زدن و گاهی تصویر صورتک خندان یا تصاویر دیگر را برای تشویق مسواک زدن ایده آل نشان می دهد. این مسواک ها بیشتر برای کودکان پیشنهاد می شود.

افرادی که حتما باید مسواک برقی بخرند: معمولا مسواک های برقی برای افرادی که دارای ارتودنسی هستند توصیه می شود. گروه دیگری که استفاده از این مسواک ها در آنها مورد توجه است، افرادی هستند که نواحی تماس بین دندانی را خوب تمیز نمی کنند.

مطالعات نشان می دهند استفاده از مسواک برقی نتایج یکسانی را در مقایسه با استفاده از مسواک دستی و سایر وسایل تمیزکننده سطوح تماس بین دندانی در پاکسازی این نواحی دارد.

گروه دیگری که کاربرد این مسواک ها در آنها توصیه می شود، کودکان هستند. به نظر می رسد مسواک های برقی پلاک بیشتری را در مقایسه با انواع دستی در کودکان برمی دارند.

کاربرد این مسواک ها به خصوص در کودکانی که دارای معلولیت ذهنی یا مهارت ناکافی برای مسواک زدن دستی هستند توصیه می شود.

علاوه بر این برای افرادی که توانایی بدنی کمی دارند (مثلا مبتلا به آرتریت هستند) نیز استفاده از این مسواک ها، بسیار راحت تر و قابل قبول است.

یکی دیگر از مزیت های مسواک های برقی این است که بعضی انواع آنها مجهز به زمان سنج هستند و کمک می کنند که شخص متوجه شود که چه مدتی دندان هایش را تمیز کرده است (مثلا حدود ۲ دقیقه کافی است).

اما در کنار این مزیت ها، باید به قیمت بالای این نوع مسواک ها اشاره کرد که باعث می شود عده زیادی نتوانند از آنها استفاده کنند و اما مسواک های دستی… هم ارزان اند و هم به راحتی قابل تحمل هستند.

ضمنا بعضی از آنها در قسمت انتهایی، دارای زبان پاک کن هستند. همچنین نیازی به باتری یا شارژ کردن هم ندارند.

فواید مسواک برقی
در نهایت مطالعات مختلف نشان می دهند که استفاده از مسواک های برقی در بیشتر مردم سودمند است چرا که بدون توجه به توانایی فردی، یک تکنیک خوب مسواک زدن را فراهم و انگیزه فرد را تقویت می کنند و مقبولیت بیشتری در طولانی مدت دارند.

تولیدکنندگان مختلف، فواید زیر را در کاربرد مسواک های برقی ادعا می کنند:
کاهش قابل توجه پلاک در بالغان و بزرگسالان

صرف نیروی کمتر برای برداشت پلاک و در نتیجه کاهش خطر تحلیل و سایش لثه
کاهش بیشتر التهاب و خونریزی از لثه در مقایسه با مسواک های دستی

توانایی بیشتر در برداشت جرم و تغییر رنگ دندان ها در مقایسه با مسواک دستی

دسترسی آسان به نواحی مختلف دهان به دلیل برخورداری از سر کوچک
علاقه کودکان به استفاده از این نوع مسواک ها

به صرفه بودن خرید آنها نسبت به نمونه های غیربرقی. به ویژه نمونه هایی که دارای سری با قابلیت تعویض هستند.بهترین خبر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: