کد خبر: ۱۴۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 06
این روبات برای کمک به فعال نگه داشتن ذهن همدم خود طراحی شده است و به وی کمک می کند تا از تنهایی ناشی از بیماری زوال عقل خارج شود.
شفا آنلاین>سلامت>محققان یک شرکت فرانسوی از ساخت روباتی خبر دادند که برای کمک به سالمندان مبتلا به زوال عقل در انجام امور روزانه و رفع تنهایی آنها طراحی شده است.

به گزارش شفا آنلاین، این روبات که 'ماریو' نام دارد می تواند مکالمات کوتاه درمورد آب و هوا انجام دهد و به فرد سالمند در پیدا کردن کلیدها و تجدید خاطرات گذشته در مورد تعطیلات خانوادگی کمک کند.
سازندگان این روبات می گویند: ماریو تنها یک ماموریت دارد و آن کمک به سالمندان مبتلا به زوال عقل(Dementia) است. این روبات برای کمک به فعال نگه داشتن ذهن همدم خود طراحی شده است و به وی کمک می کند تا از تنهایی ناشی از بیماری زوال عقل خارج شود.
ماریو همچنین مجهز به حسگری است که برای پیدا کردن اقلام گمشده شخصی مانند کنترل تلویزیون، کلیدها و عینک مطالعه استفاده می شود ؛ این حسگر می تواند در صورت لزوم مرکز فوریت های پزشکی(medical emergency) را هم خبر کند.
همچنین این رویات از طریق یک رایانه لمسی که بر سینه آن نصب شده است، فیلم، برنامه های تلویزیونی و موسیقی پخش می کند اما هدف از این کار مشارکت در یک مکالمه طبیعی است.
ماریو با نشان دادن تصاویر خانوادگی به سالمندان مبتلا به زوال عقل به آنها کمک می کند تا حافظه خود را بکار گیرند، همچنین می توان آن را طوری برنامه ریزی کرد تا علاوه بر نشان دادن آهسته تصاویر، تعاملی نیز با همدم انسانی خود داشته باشد؛ هر تصویر در پایگاه داده این روبات به همراه اطلاعات پس زمینه ای ذخیره شده است تا ماریو بتواند گفت و گویی در زمینه عکس با همدم انسانی خود انجام دهد.
این روبات اکنون در مرحله آزمایش است و امید می رود که بتواند روش مراقبت از سالمندان مبتلا به این بیماری را متحول سازد.
برچسب ها: زوال عقل ، ربات ، سالمند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: