کد خبر: ۱۴۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 05
در طرح حاشیه شهرها یا طرح تحول بهداشت اکنون فردی به اسم ماما دیگر وجود ندارد و همه مراکز واحدهای مامایی تعطیل شده است و شخصی با عنوان مراقب سلامت مسئولیت سلامت کل خانواده را بر عهده دارد.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی مامایی ایران عنوان کرد: متاسفانه در واحدهای مامایی، دیگر ماماها مسئولیت سلامت زنان و مادران باردار را بر عهده ندارند.

به گزارش شفا آنلاین،ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در خصوص نامه انجمن مامایی ایران به وزیر بهداشت درباره احیای مامای خانواده بیان کرد: در نسخه اولیه طرح پزشک خانواده(family doctor) و نظام ارجاع قرار بود که هر تیمی شامل یک پزشک عمومی برای ارائه خدمات سلامت عمومی و یک ماما به منظور دادن خدمات به زنان در حوزه سلامت زنان و مادران باردار باشد که این مسئله در نسخه اولیه به روشنی ذکر شده بود.

وی ادامه داد: در پزشک خانواده روستایی این امر محقق شد به این صورت که ماماها در تمامی روستاهای ایران همگام با پزشکان عمومی در خدمت سلامت خانواده ها هستند. اما متاسفانه به مرور زمان در دولت های مختلف این برنامه دچار استحاله شد به این صورت که به مرور زمان سلامت زنان کمرنگ و نقش ماماها به فراموشی سپرده شد.

خداکرمی افزود: در طرح حاشیه شهرها یا طرح تحول بهداشت اکنون فردی به اسم ماما دیگر وجود ندارد و همه مراکز واحدهای مامایی تعطیل شده است و شخصی با عنوان مراقب سلامت مسئولیت سلامت کل خانواده را بر عهده دارد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران در خصوص آسیب های ناشی از وارد شدن مراقبین سلامت به حوزه مامایی تاکید کرد: مردم و به ویژه زنان دچار آسیب جدی شده اند. متاسفانه به مرور زمان مامای خانواده ابتدا به دستیار و سپس به مراقب سلامت تبدیل شد تا جایی که اکنون هم در پایگاه های سلامت و هم در مراکز جامع سلامت، دیگر واحد مامایی نداریم یا فقط تابلوی واحد مامایی را مشاهده می کنیم که ماما در آن اتاق به طور ویژه مسئول سلامت زنان و مادران باردار نیست.

خداکرمی تصریح کرد : طبق بند 16 سیاست های کلی خانواده که تاکید ویژه ای در آن بر سلامت باروری و فرزندآوری شده است و با اینکه در اهداف طرح تحول سلامت، بهداشت، سلامت مادران و سلامت باروری به روشنی ذکر شده، می بینیم که این خدمات به طور کلی به مراقبین سلامت واگذار شده است.

وی یادآور شد : ما به عنوان انجمن علمی مامایی ایران دوست داریم شرایطی فراهم باشد که هر خانواده ایرانی دسترسی به یک ماما داشته باشد. مثل آن چه که در روستاهای ما اتفاق افتاده است.

خداکرمی توضیح داد: از طرفی تغییر نام ماما به مراقب سلامت تبعات منفی در جامعه به همراه داشته به این صورت که زنان ایرانی هنگامی که به مراکز جامعه سلامت مراجعه می کنند، مشاهده می کنند که ماما در آنجا حضور ندارد و مراقب سلامت جایگزین ماما شده است. بنابراین به بخش خصوصی و خدمات تخصصی ارجاع داده می شوند که این سبب می شود اعتماد آنان از نظام سلامت شبکه و مراکز جامعه سلامت به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند.

وی در این رابطه گفت: تمامی این مسائل علاوه بر اینکه هزینه های زیادی را به بدنه نظام سلامت تحمیل می کند، سبب افزایش افراد غیر متخصص در این حوزه شده است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران همچنین گفت: ما در آینده حتما با عوارض ناگواری در حوزه سلامت زنان و مادران باردار مواجه می شویم. برای همین است که ما از شخص وزیر بهداشت تقاضا کردیم که هرچه سریعتر کمیته ای را به منظور ساماندهی سلامت زنان و مادران باردار در نظام شبکه تاسیس کند که خود ما نیز حاضریم بدون هیچ چشم‌داشت و بدون دریافت هزینه مالی و سندنویسی در این امر مشارکت داشته باشیم تا بتوانیم به وزارت بهداشت کمک کنیم تا طرح تحول در حوزه بهداشت به بهترین نحو به ثمر برسد.

خداکرمی عنوان کرد: مراقبین سلامت ممکن است در برخی از مراکز ماما هم باشند اما آنها به طور اختصاصی در خدمت زنان و مادران باردار نیستند و وظایف دیگری به آنها محول شده است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران یادآور شد: اکنون دولت سیاست های خانواده و جمعیتی را دنبال می‌کند و باید واحدی به نام سلامت باروری در مراکز احداث شود، این امر محقق نشده و علاوه بر اینکه واحدی برای سلامت باروری پیش بینی نشده واحد مامایی نیز حذف شده است و تنها تابلویی از آن به یادگار مانده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: