کد خبر: ۱۴۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 05
رئیس فقید انجمن بیماران کلیوی ایران :
شفاآنلاین:همزمان با ارایه نظرات نمایندگان مجلس، کارشناس ها واساتید برجسته علوم پزشکی کشوردرباره مسائل ومشکلات مربوط به خرید و فروش کلیه که این روزها بازتاب های گسترده ای درمحافل رسانه ای وفضای مجازی داشته است، شفاآنلاین ،ضمن بازنشر گزارشی ،نظرمخاطبان را به نظرات صریح مرحوم مصطفی قاسمی رئیس فقید انجمن بیماران کلیوی کشور درباره خرید وفروش کلیه جلب می نماید. این گزارش روز دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۳ ۳۷ : ۵۷ : ۱۳ برروی خروجی خبرگزارى جامع جوانان ايران ( سينا ) قرارگرفته است.

به گزارش شفاآنلاین ،دراین گزارش آمده است:"اینجا تهران است بورس فروش و نقل و انتقال کلیه جلوتر که می روی دستنوشته های روی دیوارها و تبلیغات فروش کلیه, فضا را تیره می کند
آرام آرام قدم بر می دارم زمزمه هایی در گوشم می پیچد,کلیه فوری فروشی,جدید,تمامی گروههای خونی,آزمایشات انجام شده با صدای دیگری برق از سرم می پرد تخفیف روز مادر

״ ببخشیدآقا،گروه خونی شما چه گروهی است و قیمت پیشنهادیتان چقدر است؟״- ״گروه خونی من O مثبت است و کمی گرانتر از گروههای دیگر تمام می شود اما چون پنج میلیون تومان بدهی دارم می خواهم برای پرداخت بدهی خود کلیه ام را بفروشم یک میلیون هدیه ایثار را که دولت پرداخت می کند، بقیه را هم شما متقبل شوید״ده میلیون ریال هدیه ایثار،شاید در قبال اهدای عضوی از بدن پول ناچیزی باشد اما برای دلالانی که از این راه تجارت می کنند پول خوبی است.کمی جلوتر که می روم تابلوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی نظرم را جلب می کند. آنقدر شلوغ است که که صدای نگهبان به کسی نمی رسد بلندتر فریاد می زند کسانی که برای فروش کلیه آمده اند نوشته روی دیوار را بخوانند اگر این شرایط را داشتند به داخل مراجعه کنند.صف اهداکنندگان یا فروشندگان کلیه به قدری طولانی است که برای خواندن شرایط باید ساعتی صبرکرد؛تقریبا همه جوان هستند.از یکی از فروشندگان می پرسم چرا می خواهی کلیه اهداکنی سری تکان می دهد و حاضر به جوابگویی نیست شاید از این که برای فروش کلیه اش آمده ، شرمگین است.پله ها را یکی یکی بالا می روم اینها همان پله هایی است که بارها و بارها بیماران کلیوی و یا همراهانشان طی کرده اند و هر بار نا امیدتر از گذشته به این نتیجه رسیده اند که برای بدست آوردن سلامتی خود باید پول هنگفتی بپردازند.از یک همراه بیمار می خواهم چند لحظه بایستد و به سوالاتم پاسخ دهد.با حالی درمانده می گوید که خیلی مشتاق است اما همسر بیمارش در ایستگاه اتوبوس منتظر اوست و باید برود چون بدلیل بیماری کم توان و کم طاقت شده است.تنها این چند جمله را می گوید:راست گفته اند که هر چی سنگ است مال پای لنگ است. تهیه کلیه سالم هزینه سنگینی دارد که ما قادر به پرداخت آن نیستیم.وی می افزاید:ما و بسیاری از خانواده های بیماران کلیوی از طبقه متوسط و پایین جامعه هستیم که برای گذران زندگی خود مشکل داریم چه برسد به این که بخواهیم چند میلیون تومان پول کلیه بدهیم.فضا،فضای ایثار است البته با پول،داخل پله های انجمن پوستری از عکس شهید همت نصب شده است.در پایین پوستر حک شده چه عاشقانه جانش را اهدا کرد.حالا باید گفت چه دلالانه جانشان را هدیه می کنند.فضای دلالانه روح انسان را آزار می دهد؛باورش مشکل است که کسی عضوی از بدن خود را یعنی هدیه و امانتی که خدا به او داده با بهای مادی بفروشد و کسی که عاجزانه محتاج این عضو است هم به ناچار هزینه ای هنگفت بپردازد تا شاید زمانی بیشتر نفس بکشد.رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی معتقد است که پرداخت مبلغی با عنوان هدیه ایثار چنین بازار و بورسی را برای کلیه به وجود آورده است.״مصطفی قاسمی״ می گوید:بنیاد امور بیماریهای خاص سالیانه میلیاردها ریال از دولت بودجه می گیرد ولی تنها کمکی که به بیماران کلیوی می کند این است که مبلغ ده میلیون ریال هدیه ایثار به دهندگان کلیه پرداخت می کند.

به گفته وی این اقدام بنیاد برای بیماران هیچ سودی ندارد و تنها موجب رواج خرید و فروش کلیه شده است.وی در ارتباط با انجمن بیماران کلیوی می افزاید:این انجمن درسال 57 به صورت غیررسمی افتتاح شده و درسال 59 به صورت رسمی به ثبت وزارت کشور رسیده است و در حال حاضر 130 مرکز در کل کشور دارد و در درمانگاه این انجمن تمامی آزمایشات و اقدامات پزشکی به صورت رایگان انجام می شود. رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اقدامات این انجمن را بر پایه سه محور آموزش،درمان و رفاه اعلام می کند.وی همچنین معتقد است:نبود مدیریت قوی درمانی موجب باند بازی شده است و یکی از ضعیف ترین کابینه ها تا به حال وزارت آقای پزشکیان بوده است. قاسمی با بیان این که 99درصد بیماران کلیوی بضاعت مالی ندارند،می افزاید:با این وجود هیچ مساله ایثار در پیوند کلیه وجود ندارد و فقط پول حاکم است. وی ادامه می دهد:در اغلب موارد عمل پیوند کلیه موفقیت آمیز انجام می شود اما بعد از یک سال به دلیل این که داروهای ایرانی خاصیت اصلی را ندارند و بیماران نیز به دلیل تمکن مالی پایین و ویزیت بالای پزشکان تحت نظر قرار نمی گیرند،افت شدیدی پیدا می کند.رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی از مرگ هزاران بیماران دیالیزی در کشور سخن گفت و اضافه کرد:تعداد بسیاری از بیماران به دلیل کمبود دستگاههای دیالیز فوت می کنند و تعداد زیادی نیز در هنگام دیالیز و به دلایل قصور پزشک و یا پرستاران جان خود را از دست می دهند و در این میان راحت ترین صدور جواز فوت مربوط به بیماران دیالیزی است.

به گفته رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در سال 1500 تا 1700 عمل پیوند کلیه در کشور انجام می شود که 99 درصداین تعداد فروش کلیه است و 90 درصد افراد مراجعه کننده برای اهدای کلیه در پی هم کلاهبرداری هستند. وی ادامه می دهد:به طورنمونه افرادی که بدلیل مشکلات جسمی مثل بیماری هپاتیت نمی توانند کلیه اهدا کند در زمان تشکیل پرونده آزمایشات فرد سالم دیگری به جای آزمایش خود ارایه می کنند در زمان پیوند هم تنها آزمایشات چک کننده خون گیرنده و دهنده کلیه انجام می شود.قاسمی در ادامه می گوید: به راحتی می توان همین کلیه ها را از جسد افراد فوت شده با گرفتن رضایت از بستگان تهیه کرد ولی این اقدام صورت نمی گیرد و مسوولین هم همواره از ارایه آمار پیوند کلیه از اجساد اجتناب می کنند.وی از مجلس شورای اسلامی خواست تا در این خصوص قانونی را به تصویب برسانند.یکی از کارمندان این انجمن در قسمت تشکیل پرنده اهدای کلیه همکاری می کند،می گوید:روزانه حدود ده نفر برای فروش کلیه مراجعه می کنند که از این تعداد تنها دو یا سه نفر شرایط لازم را برای اهدای کلیه دارند و ما بقی اقدام به نصب اطلاعیه و راههای دیگر برای فروش کلیه خود می کنند.״زهرا بلخاری״از مبلغ فروش کلیه سخن نمی گوید ولی می افزاید:بسیاری اوقات رقم پیشنهادی از سوی فرد دهنده بسیار بالاست که ما پرونده این افراد را مختومه می کنیم اما در برخی موارد سعی می کنیم با صحبت رقم را پایین بیاوریم.وی رقم توافقی را از چهار تا ده میلیون برای هر کلیه عنوان می کند.

http://www.aftabir.com/news/view/2004/aug/16/c3c1092648852.php/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AC%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%A7

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
0
رییس فقید انجمن مرحوم قاسمی خودشان بنعمت پیوند غریبه زنده توانستند سالها زنده باشند
گرفتن پول طبق فتوای همه مراجع از جمله مقام معظم رهبری در مقابل جان انسانها جایز است.در جمهوری اسلامی نظر مجلس شورای اسلامی مطابق نظر ولایت میباشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
0
طبیعتاً وقتی قانون مشکل دارد باید اصلاح شود و در این موضوع شک و شبهه ای نیست و نظرات کسانی که تخصصی در این موضوع ندارند ...جای تردید نمی گذارد.
دکتر محمد نجفی سمنانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
0
بسمه تعالی
وقتی مصاحبه 13 سال قبل مرحوم آقای قاسمی را در سایت شفا آنلاین دیدم، مصاحبه چند روز قبل نیکی محجوب در بی بی سی پرشین در دهنم تداعی شد که از درد و رنج محسن 40 ساله گفته بود که به همراه همسرش در یک سایت تلگرامی کلیه هایشان را برای فرش گذاشته بودند. من خوب می دانم بی بی سی پرشین چقدر برای انسانها، ارزش و احترام قائل است. بیاد دارم که در سال 88 برای مر حومه ندا آقا سلطان، که مظلومانه و به ناحق در تهران به ضرب گلوله کشته شده بود، ( بعدا مشخص شد که به دست منافقین رو سیاه ترور شده ) واقعاً سنگ تمام گذاشت و حق آن مرحوم و حق انسانیت را بطور کامل ادا کرد. ولی نمی دانم چرا بی بی سی پرشین، در مورد کشته شدن زنان بی پناه یمنی، در بمباران خانه های شان و در بمباران مجالس عزاداری شان و در به خاک و خون کشیدن کودکان یمنی ناراحت نمی شود و حق آنها را ادا نمی کند. شاید حق با بی بی سی است و این زنان و کودکان، استحقاق وقت گذاشتن نداشته باشند و نیاز به دلارهای نفتی و فروش تسلیحات نظامی مانند بمب های خوشه ای بریتانیای کبیر به عربستان سعودی برای بی بی سی انسانی تر و مهم تر است و خیلی واجب نیست که از انسانهای کشته شده، شیوع بیماری و گسترش قحطی در یمن صحبت کند.
امروز مصاحبه حدود 13 سال قبل کسی که اکنون زنده نیست تا از عملکرد خودش در انجمن دفاع کند، برای مخالفت با الگوی ایرانی پیوند کلیه، منتشر شد. سرتاسر این مصاحبه مشحون از زشتی، بی مسئولیتی و عمل نکردن به وظیفه بود. البته مصاحبه شوند ه سعی دارد که به مسئولین گوشزد کند که باید برای پیوند از جسد قانونی وضع کنند از عملکرد خود آمار و بیلان کاری بدهند. مسئول این کارنامه مردودی ، کسی است که به عنوان مدیر انجمن خیریه، وظیفه خودش را در اداره آن انجمن، انجام نداده است. بعد فکر کردم شاید مرحوم قاسمی این مطالب را 13 سال قبل به عنوان دروغ مصلحتی منتشر کرده است تا به روند نوپا و تازه شکل گرفته پیوند کلیه از جسد، خدمتی و کمکی کرده و بدین وسیله مسئولین وقت را برای پیوند از جسد مجاب کند و مشکلات سر راه پیوند از جسد، با انجام مصاحبه وی، برداشته شود. اگر فرض را بگیریم که چنین بوده، انتشار آن مصاحبه در حال حاضر چه معنایی می تواند داشته باشد؟ اما اگر این مطالب در آن زمان حقیقت داشته، و آن مرحوم مدیری ناتوان بوده و نمی توانسته وظیفه خود را بدر ستی انجام دهد، باید جای خود را به یک نیروی توانمند می داد تا از عهده اداره امور و اصلاح آن برآید. وی مرحوم شده است و من امیدوارم که همه کسانی که مطالب من را می خوانند قضاوتی با حمل بر صحت برای آن مرحوم داشته باشند و خوانندگان انشاء الله چنین قضاوت کنند که این مطالب برای کمک به راه اندازی پیوند از جسد ( دروغ مصلحتی )توسط مرحوم قاسمی گفته شده است ، و من قلبا نمی خواهم که نوشتار من موجب نارضایتی روح آن مرحوم گردد. اگر چنین تلقی کنیم که مطالب طرح شده در مصاحبه درست هستند، .... مدیر وقت انجمن در موارد ذیل، قطعی و حتمی است و وی در پیشگاه خداوند متعال مسئولیت سنگینی دارد. طبق فتو ای مراجع تقلید، پزشک در قبال اقدامات پزشکی خود ضامن است و در روز قیامت، کوتاهی ها و تقصیرات اش به مثابه حق الناس به گردن او می ماند. به نظر این حقیر، همه کسانیکه در امور پزشکی با جان و سلامت انسانها سر و کار دارند نیز همین ضامن بودن در مقابل تقصیرات، بر آنها صدق می کند. اگر کسی بداند که نمی تواند وظایف خودش را به نحو احسن انجام دهد و اگر این فرد کنار نرود تا انسان لایق دیگری مسئولیت را قبول و امور را به احسن وجه اداره کند، در مقابل خدا مسئول است. این موارد به عنوان کوتاهی های مدیر، در مصاحبه دیده می شوند:
1- چرا مدیر انجمن با .......کاری کرده که دلالان در کار انجمن دخالت کنند و تاثیر گذار باشند. مدیریت لایق و قوی کاری می کند که دلالان حتی فکر مداخله در کارهای انجمن به مغزشان خطور نکند و سخت پشیمان شوند که به حیطه وظایف انجمن دست درازی کرده و نزدیک شوند. متاسفانه ایشان اظهار می دارد که دلالان در این روند تاثیر گدار بوده اند.
2- در مصاحبه گفته شده است که : « کسی که عاجزانه محتاج این عضو است هم باید به ناچار هزینه ای هنگفت بپردازد». متاسفانه ایشان به وظایف خود در اجرای الگوی ایرانی پیوند کلیه عمل نکرده است. در الگوی ایرانی پیوند کلیه، مبلغ پرداخت برای هدیه ایثار، باید نه چنان کم باشد که موجب کاهش اهداء عضو شود و نه چنان زیاد باشد که بیمار با سطح متوسط زندگی در جامعه نتواند دسترسی به آن داشته و درمان مناسب را دریافت کند. انجمن موظف بوده برای رعایت حال بیماران دیالیزی، کاری کند که فقط مبلغی از چهار تا ده میلیون تومان و نه بیشتر، به دهنده کلیه اهدا شود و اجازه ندهد رابطه مالی دیگری غیر از انجمن بین دهنده و گیرنده بو جود بیاید. نباید اجازه می داد که بحث خرید و فروش و دلال بازی بو جود آید و با قاطعیت، از همان ابتدا، جلوی این فساد را می گرفت و به وظیفه خودش در عمل به الگوی ایرانی پیوند کلیه می کرد. ما در کشور، قانون کم نداریم، اما کسی که لیاقت داشته باشد تا قانون را اجرا، ارزیابی و نظارت کند کم داریم. اکنون نیز که قانون تکلیف کرده که برای افزایش بهره وری، بخش های دیالیز به بخش خصوصی واگذار شوند، چنانچه نظارتی بر آنها نباشد، می توانند با هزینه تراشی اضافی، صوری و ناعادلانه به اقتصاد نظام سلامت و به بیماران، موجب فساد و محلی برای کسب درآمدهای سرشار و نامشروع شوند.
3- مرحوم گفته است که: « نبود مدیریت قوی موجب باند بازی شده است». چه کسی باید مدیر و مدبر می بود و با قدرت از باند بازی و فساد جلوگیری می کرد؟ چه کسی به جز مدیر انجمن، مسئول اصلاح روند مذکور بوده و باید در برابر خداوند متعال و مردم پاسخگو باشد. انجمنی که این قدر..... باشد که در برابر تقلب و تخلف یک بیمار مبتلا به هپاتیت، بی کفایت و بی لیاقت، دست و پا بسته فقط مشاهده گر بوده باشد، و جان بی گناهی از دست برود، چه کسی به جز مسئول آن انجمن کوتاهی کرده است. وقتی صلاحیت فردی برای اهداء رد شد، باید انجمن با چاپ آگهی های دروغ و گول زننده او مقابله کندو اجازه ندهد که کلاه بیماران بی پناه، برداشته شود.. یک مدیر واقعی باید با ایستادگی و مقاومت بر اهداء مبلغی ثابت، (که نه به دهنده و به گیرنده اجحاف شود)، از بروز تمامی خطا های ذکر شده در مصاحبه جلوگیری می کرد.
4- در حال حاضر نیز اگر این مشکلات وجود دارد باید اداره انجمن را به دست افراد با کفایت (مانند بسیجیان سربلند و پیروز دفاع مقدس، همانطور که ما در دفاع مقدس، پیروزمندانه یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم و همانند سرداران رشید اسلام که با مدیریت، تلاش و جهاد در راه خدا، توان نظامی و امنیتی نظام مقدس ما را جزء چند کشور اول دنیا کرده اند) بسپاریم تا باند ها را خرد کنند، دلالان را به سر جای خود بنشاند و برای رضای خداوند متعال، با ایثار و تلاش شبانه روزی و اصلاح سیستم و با اقتدار، تطابق گیرنده و دهنده را به سلامت انجام دهند. تجربه نشان داده است هر وقت جوانان مومن و پر شور در این کشور, با مدیریت جهادی عمل کرده اند، ما در جهان درخشیده ایم و حرفی برای گفتن داشته ایم. برای برون رفت از مشکلات، انجمن را به نیروهای مومن و پر شور انقلابی بسپارید (مانند بسیجیان سربلند و پیروز دفاع مقدس، همانطور که ما در دفاع مقدس، پیروزمندانه یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم)و مشاهده خواهید کرد که با برنامه ریزی صحیح، مشکلات شما را حل خواهند کرد.
دکتر محمد نجفی سمنانی
دانشیار ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
فلوشیپ آندوارولوژی و جراحی لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری و جراح پیوند کلیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: