کد خبر: ۱۴۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 03
محققان حدود 2700 بیمار دچار سکته مغزی را که تحت درمان در 26 بیمارستان بین سال‌های 2009 و 2015 قرار گرفتند، بررسی کردند. تنها حدود 4 درصد از بیماران طی کمتر از نیم ساعت، درمان tPA را دریافت کرده بودند.
شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه جدید نشان می‌دهد احتمال دریافت درمان سکته مغزی با ضد لخته‌ها در طی 30 دقیقه پس از ورود به بیمارستان در بیماران مبتلا به سکته مغزی مرد نسبت به بیماران زن، بیش از دو برابر است.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته دکتر آرکیت بات، متخصص مغز و اعصاب در پورتلند آمریکا: «این موضوع به این معناست که مردانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، کمتر احتمال دارد با ناتوانی‌های بلندمدت مواجه شوند؛ زیرا در درمان با این داروها که به عنوان فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی یا شناخته می‌شوند، هر دقیقه اهمیت دارد. برای هرگونه اثربخشی، tPA باید ظرف 5/4 ساعت از وقوع سکته مغزی مصرف شود. این داروها از طریق حل کردن لخته‌های خونی جریان خون به مغز را مسدود کرده‌اند و باعث سکته ایسکمیک می‌شوند، فعالیت می‌کنند.
پروتکل‌های درمانی استاندارد نیازمند تجویز tPA طی 60 دقیقه از ورود به بیمارستان هستند؛ اما بات و همکارانش تصمیم گرفتند احتمال دریافت درمان «فوق‌سریع» ظرف نیم ساعت از رسیدن را ارزیابی کنند.
بات می‌گوید: «مطالعات نشان داده‌اند که 60 دقیقه خوب است، اما با کاهش هر 15 دقیقه از زمان درمان، پیامدهای سلامت بیمار بهبود می‌یابند.»
محققان حدود 2700 بیمار دچار سکته مغزی را که تحت درمان در 26 بیمارستان بین سال‌های 2009 و 2015 قرار گرفتند، بررسی کردند. تنها حدود 4 درصد از بیماران طی کمتر از نیم ساعت، درمان tPA را دریافت کرده بودند.
مردان 2/2 برابر بیشتر از زنان، تحت درمان فوق‌سریع قرار گرفته بودند. افرادی که با آمبولانس رسیده بودند، 7/4 برابر بیشتر در مقایسه با کسانی که با خودرو تا بیمارستان آورده شده بودند، درمان سریع دریافت کردند. آن‌هایی که در روزهای وسط هفته به بیمارستان رسیده بودند، دو برابر بیش‌تر از شب‌هنگام یا تعطیلات آخر هفته درمان فوق‌سریع گرفته بودند.
مزایای آمدن با آمبولانس آشکار هستند. پزشکانی که بیماران سکته مغزی را درمان می‌کنند، حین رسیدن آمبولانس با بیمارستان در ارتباط بوده و از دسترسی به منابع و متخصصان در زمان ورود به بیمارستان اطمینان حاصل می‌کنند.
بات می‌افزاید: «هنگامی که با آمبولانس می‌رسید، بزرگ‌ترین مزیت این است که ارزیابی شما پیش از اینکه حتی در بیمارستان باشید، شروع می‌شود. همچنین بیماران در طول روزهای هفته درمان فوری بیشتری دریافت می‌کنند؛ هنگامی که بیمارستان‌ها به طور کامل مجهز و هشیار هستند. اما تفاوت میان مردان و زنان حیرت‌آور است. مردان نه بیشتر در مقایسه با زنان با آمبولانس می‌آیند و نه بیشتر در طول هفته می‌رسند. ما نتواستیم دلیلی برای این اختلاف پیدا کنیم.»
شاید زنان بهتر علائم سکته مغزی را در همسران خود تشخیص می‌دهند و آنها را به دریافت مراقبت فوری سوق می‌دهند. این واقعیت که زنان دیرتر از مردان مبتلا به سکته مغزی می‌شوند، نیز ممکن است عامل دیگری باشد. همچنین زنان بیشتر تمایل دارند تنها زندگی کنند. سپید
منبع: HealthDay

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: