کد خبر: ۱۴۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 26
سرهنگ علی نیک نفس گفت : شاهد تبلیغات گسترده و زیادی از حراج‌های نوروزی در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های آنها هستیم که با وعده تخفیف ویژه و ارزان به دنبال طعمه می‌گردند. شهروندان باید توجه داشته باشند ؛ حتما در خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌هایی خرید کنند که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند.

شفاآنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و حراج‌های نوروزی، گفت: شهروندانی که قصد خرید در حراج‌های اینترنتی نوروزی را دارند، باید توجه داشته باشند تا در دام کلاهبرداران سایبری نیفتند.

به گزارش شفاآنلاین،  سرهنگ علی نیک نفس افزود : شاهد تبلیغات گسترده و زیادی از حراج‌های نوروزی در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های آنها هستیم که با وعده تخفیف ویژه و ارزان به دنبال طعمه می‌گردند. شهروندان باید توجه داشته باشند ؛ حتما در خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌هایی خرید  کنند  که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی از فروشگاه‌های غیر مجاز ممکن است اقدام به جعل این نماد کنند، خطاب به شهروندان ،  ادامه داد: با کلیک کردن بر روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده می‌کنید، مطمئن شوید که صفحه‌ مزبور، صفحه اصلی مرورگر شماست نه یک عکس و تصویر از یک مرورگر.

 وی با بیان اینکه شهروندان باید  دقت داشته باشند که صفحه مجوز دار حتما باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد، گفت: حتما آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه یا بازار الکترونیکی با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود باید یکسان باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا افزود:  هموطنان می توانند دامنه وب سایت فروشگاه مورد نظر خود را در فهرست کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی منتشر شده در سایت نماد اعتماد به آدرس enamad.ir جستجو کنند.

سرهنگ نیک‌نفس در بخش دوم توصیه‌های خود درگاه‌های بانکی برای پرداخت مبلغ خرید را توضیح داد و گفت: شهروندان باید مراقب باشند تا در هنگام پرداخت وجه خریداری شده به سایت‌های فیشینگ ارجاع داده نشوند.

وی با بیان اینکه فیشینگ؛ کپی دقیق رابط گرافیکی وب‌گاه بانکی است که با ورود کاربر به این صفحه قلابی و وارد کردن اطلاعات بانکی خود در این صفحه، این اطلاعات از سوی فیشرها به سرقت می‌رود، افزود: راه تشخیص سایت‌های فیشینگ در قسمت URL سایت کاملا واضح است و کاربران باید حتما دقت کنند که در کنار آدرس سایت، عبارت https:// ذکر شده باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا،  وجود علامت قفل مانند، در کنار صفحات آدرس اینترنت بانکی را هم در تشخیص اعتبار سایت اینترنتی، از دیگر موارد تشخیص صفحات جعلی بانکی عنوان کرد و گفت: حتما در هنگام ورود اطلاعات بانکی خود در درگاه‌های بانکی در بستر فضای وب، از صفحه کلیدهای مجاز استفاده کنند.

سرهنگ نیک‌نفس، تغییر رمز اول و دوم بانکی را در این فصل ضروری خواند و افزود: شهروندان در خریدهای نوروزی خود بهتر است رمز اول و دوم بانکی خود را به صورت هفتگی تغییر دهند تا مانع برداشت غیر مجاز از حساب بانکی خود شوند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا،  با بیان اینکه شاهد تبلیغات گسترده کلاهبرداران و سارقان سایبری با ترفند قالیشویی در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های درج آگهی هستیم، گفت: حتما برای تماس با این مراکز شماره آنها را از 118 دریافت نمائید و مطمئن شوید که این قالیشویی دارای مجوز است و سپس قالی و فرش خود را در اختیار آنها قرار دهید.

سرهنگ نیک‌نفس افزود: هموطنان می‌توانند به سایت اتحادیه قالیشویان شهر و استان خود مراجعه کرده و لیست قالیشویی‌های دارای مجوز را مشاهده کنند.

وی همچنین در خصوص تبلیغات اعزام نظافتچی در سایت‌های تبلیغاتی برای خانه تکانی نوروزی گفت: شهروندان برای خانه تکانی نیز سعی کنند  از شرکت‌های معتبر خدماتی که مجوز دارند نیروی کار بخواهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا همچنین در خصوص خرید و یا فروش لوازم دست دوم نیز هشدار داد و گفت: خریداران و فروشندگانی که در سایت‌های تبلیغاتی اقدام به تبلیغ کرده‌اند باید توجه داشته باشند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند.

وی در توضیح کلاهبرداری‌های خرید و فروش کالای دسته دوم افزود: مثلا مجرم سایبری اقدام به تبلیغ یک دست مبل دست دوم با ظاهری خوب و سالم به قیمت بسیار نازل در سایت‌های تبلیغاتی می‌کند و از خریداران درخواست می‌کنند تا وجه مورد معامله را برای وی واریز نمایند تا وی به ارسال کالای مورد نظر اقدام کند. حتما وجه کالا را بعد از رویت و دریافت کالا واریز نمایند.
  سرهنگ نیک نفس گفت  : همچنین برخی افراد تحت عنوان خریدار کالای دسته دوم به خانه شما آمده و به دنبال شناسایی محل و راه‌های سرقت از منزل شما می‌باشند و یا اینکه در یک مکان خلوت با شما قرار می‌گذارند تا وجه معامله را به شما بدهند در حالی‌که دوستان آنها در آن محل در کمین شما هستند تا آن وجه  را از شما سرقت کنند و یا باج‌گیری کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: