کد خبر: ۱۴۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 27
در این روش پزشک جراح صفحه رشد استخوان طرف سالم را تخریب می‌کند. نتیجه این ست که رشد طرف عمل شده کمتر از طرف کوتاه‌تر شده و بعد از مدتی طول هر دو اندام یکسان می‌شود.
       

شفا آنلاین:وقتی طول کل اندام فوقانی در دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد یا طول کل اندام تحتانی در دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد، به این وضعیت اختلاف طول اندام‌ها می‌گویند. اگر اختلاف طول اندام تحتانی در حد یک اینچ یعنی 5/2 سانتی‌متر باشد درمان به‌صورت اضافه کردن یک کفی به زیر پاشنه پا در داخل یا زیر کفش است.


به گزارش شفا آنلاین:طول‌های بیشتر ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشند.
از روش‌های جراحی گوناگونی برای اصلاح اختلاف طول اندام‌های تحتانی استفاده می‌شود.
اپی‌فیزیودز
در این روش پزشک جراح صفحه رشد استخوان طرف سالم را تخریب می‌کند. نتیجه این ست که رشد طرف عمل شده کمتر از طرف کوتاه‌تر شده و بعد از مدتی طول هر دو اندام یکسان می‌شود. در این روش باید به دقت محاسبه شود که عمل جراحی تخریب صفحه رشد، در چه سنی انجام شود تا وقتی که رشد قدی فرد در پایان دوران بلوغ پایان یافت طول هر دو اندام یکسان شود.
البته ممکن است با تمام دقتی که در محاسبه به عمل می‌آید طول اندام عمل شده کمی بلندتر بماند یا حتی کوتاه‌تر شود. مشکل دیگر این نوع عمل جراحی این است که طول طرف سالم را کم می‌کند و در واقع قد فرد کمی کوتاه می شود.
کوتاه کردن استخوان دیگر
روش دیگر که معمولا در بزرگسالان انجام می‌شود خارج کردن قسمتی از استخوان طرف سالم و در نتیجه کوتاه کردن طول طرف سالم است. در این روش هم در واقع قد فرد کمی کوتاه‌تر شده است. همچنین ممکن است عضلات طرف عمل شده قدری ضعیف‌تر شوند.
بلند کردن استخوان کوتاه شده
روش دیگر بلند کردن طول استخوان کوتاه است. بدین صورت که ابتدا قسمتی را از استخوان که قصد بلند کرد آن را دارند می‌شکنند. سپس توسط دستگاهی به نام اکسترنال فیکساتور یا ثابت کننده خارجی دو طرف استخوان شکسته شده را به آرامی از هم دور می‌کنند، حدود روزی یک میلی‌متر یا ماهی یک اینچ. به تدریج که استخوان‌ها از هم دور می‌شوند بین آنها غضروف ساخته می‌شود و به تدریج غضروف تبدیل به استخوان می‌شود. بعد از اینکه استخوان‌ها به اندازه لازم از هم دور شدند دستگاه تا مدت دیگری باقی می‌ماند تا غضروف بوجود آمده کاملا تبدیل به استخوانی سفت و محکم شود.
این مدت معمولا سه ماه به ازای هر یک سانتی‌متر اضافه شدن طول است. بعد از سپری شدن این زمان دستگاه از پای بیمار خارج می‌شود. البته این زمان بستگی به عوامل متعددی مثل سن بیمار، وضعیت سلامت عمومی وی و عدم مصرف سیگار دارد. از عوارض مهم این عمل جراحی عفونت در اطراف محل عمل و خشکی و محدودیت حرکت مفاصل اطراف استخوان است. شرط لازم برای موفقیت این عمل جراحی، مراجعه منظم به پزشک معالج، تمیز کردن مرتب و دقیق اندام و دستگاه، تنظیم دقیق دستگاه روزی چند مرتبه و شرکت در یک برنامه بازپروری دقیق و منظم است.
مهرداد منصوری
ارتوپد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: