کد خبر: ۱۴۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 24
عضو هیات مدیره کشوری انجمن بیهوشی ایران درگفتگو با شفاآنلاین تاکیدکرد:
شفاآنلاین: عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی ایران با بیان اینکه متاسفانه بیشترین عوارض بیهوشی جراحی مربوط به عمل هایی است که در مطب ها به صورت سرپایی انجام می شود، خاطرنشان کرد: مردم باید نسبت به این مساله آگاه باشند و برای جراحی به مطب ها مراجعه نکنند.

دکتر افشین جعفرزاده درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین، با بیان اینکه علم بیهوشی دارای دو بُعد است، خاطرنشان کرد: بُعد اول بحث تئوریک و آکادمی این علم را شامل می شود که از این لحاظ کشور ما با کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا تفاوت چندانی ندارد.چراکه حضور پزشکان ایرانی در کنگره های خارجی، ارائه مقاله و حتی حضور بالینی آنها در دپارتمان های معتبر دنیا گواه بر این ادعا است.


وی با بیان اینکه بُعد دوم این علم به تجهیزات و فناوری بستگی دارد، عنوان کرد: بیهوشی وابستگی بسیاری به مانیتورینگ و پایش بستگی دارد که البته در کشور ما در این حوزه دچار کاستی هایی هستیم.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه دولت و بخش خصوصی باید در زمینه واردات تجهیزات مدرن بیهوشی اقدامات لازم را انجام دهند، یادآور شد: به جرات می توانیم بگویم در کشور ما عوارض جراحی که به بیهوشی مرتبط باشد، بسیار کم است.


جعفرزاده ادامه داد: علم و فناوری به سرعت در دنیا در حال پیشرفت است و ما نیز باید هم پای این پیشرفت سیستم ها و تجهیزات بیمارسانی را به روز رسانی کنیم تا علاوه بر ارتقا کیفیت خدمت رسانی بتوانیم این میزان عوارض را نیز کاهش دهیم.


 عضو هیات مدیره کشوری انجمن بیهوشی ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره عوارض بیهوشی جراحی هایی که در دی کلینیک ها و مطب ها به صورت سرپایی انجام می شود، گت: در دی کلینیک ها اگر انتخاب بیمار به درستی انجام شود عوارض جراحی همانند بیمارستان خواهد بود. امروزه تمام دنیا معتقد هستند که باید مدت بستری بیمار در بیمارستان را کاهش داد به همین دلیل تا حد امکان جراحی ها را در دی کلینیک ها انجام می دهند تا بیمار بیش از یک روز در مراکز درمانی بستری نباشد.


وی افزود: متاسفانه بیشترین عوارض بیهوشی جراحی مربوط به عمل هایی است که درمطب ها به صورت سرپایی انجام می شود. برخی پزشکان به خاطر کسب درآمد بیشتر، بیماران را در مطب جراحی می کنند و از افراد ناکارآمد که علم مناسبی ندارند به عنوان همکار بیهوشی استفاده می کنند .یا گاهی خود به صورت تجربی اقدام به بیهوش کردن بیمار می کند که متاسفانه این امر باعث شده ما شاهد بروز عوارض جراحی در این مراکز ونگرانی مردم باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: