کد خبر: ۱۴۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 24
اختلاف طول دو اندام فوقانی معمولا مشکل خاصی برای فرد به وجود نمی‌آورد ولی در اندام تحتانی این طور نیست.
شفا آنلاین:وقتی طول کل اندام فوقانی در دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد یا طول کل اندام تحتانی در دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد، به این وضعیت اختلاف طول اندام‌ها یا Limb Length Discrepancy می‌گویند. اختلاف طول دو اندام فوقانی معمولا مشکل خاصی برای فرد به وجود نمی‌آورد ولی در اندام تحتانی این طور نیست.

بقیه این بحث در مورد اختلاف طول در اندام‌های تحتانی است.
به گزارش شفا آنلاین:بسیاری اوقات در افراد عادی هم، طول اندام‌های تحتانی (چیزی که در زبان عامیانه به آن پا گفته می‌شود- در ارتوپدی منظور از پا قسمتی از اندام تحتانی است که پایین‌تر از مچ قرار گرفته است) ممکن است حتی تا حد یک و نیم سانتی‌متر هم با یکدیگر متفاوت باشند. اختلاف طول بیش از این حد نیاز به درمان دارد.
مهم‌ترین علل متفاوت بودن طول اندام‌ها
شکستگی قبلی: اگر استخوان ران یا ساق شکسته شده در وضعیت نامناسب و کوتاه جوش بخورد، طول اندام‌ها غیریکسان می‌شود. اگر به دنبال ضربه یا شکستگی در دوران کودکی، صفحه رشد استخوان ران یا ساق آسیب ببیند، ممکن است آن استخوان خوب رشد نکند و کوتاه‌تر از استخوان طرف مقابل باقی بماند. گاهی در کودکان استخوان ران بعد از شکستگی و جوش خوردن دچار افزایش رشد می‌شود که ممکن است نتیجه آن بلندتر شدن ران طرف آسیب‌دیده باشد.
عفونت استخوان: عفونت استخوانی یا التهاب مفصلی در زمان کودکی ممکن است موجب اختلاف طول اندام‌ها در سنین بالاتر شود.
بیماری‌های مادرزادی: بعضی بیماری‌های مادرزادی مانند نوروفیبروماتوز، اگزوستوز متعدد یا بیماری اولیر می‌تواند موجب اختلاف طول اندام‌ها شود.
بیماری‌های عصبی و عضلانی: بعضی بیماری‌های عصبی یا عضلانی مانند ابتلا قبلی به فلج اطفال می‌تواند موجب اختلاف طول اندام‌ها شود
تشخیص اختلاف طول اندام‌ها
پزشک معالج با اندازه‌گیری طول نقطه خاصی از لگن تا مچ پا و مقایسه این مقدار در دو طرف می‌تواند تا حدودی متوجه اختلاف طول اندام‌های تحتانی شود. اندازه‌گیری دقیق‌تر این اختلاف طول با استفاده از نوع خاصی از رادیوگرافی به نام اسکنوگرام Scanogram است.
علائم اختلاف طول اندام‌ها
اختلافی در حدود 4 سانتی‌متر در یک فرد بزرگسال می‌تواند موجب لنگش و مصرف انرژی بیشتر در حین راه رفتن شود. ممکن است اختلاف طول اندام‌های تحتانی زمینه را برای کمردرد بیشتر کند.
درمان
اگر دو اندام طول متفاوتی داشته باشند چگونه درمان می‌شوند؟ اگر اختلاف طول در حد یک اینچ یعنی 5/2 سانتی‌متر باشد درمان بصورت اضافه کردن یک کفی به زیر پاشنه پا در داخل یا زیر کفش است. طول‌های بیشتر ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشند.
از روش‌های جراحی گوناگونی برای اصلاح اختلاف طول اندام‌های تحتانی استفاده می‌شود.
در شماره آینده، در مورد روش‌های جراحی بیشتر خواهیم دانست.سپید
مهرداد منصوری،
ارتوپد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: