کد خبر: ۱۴۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 22
ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه با چالش فرار مغزها مواجه هستند که متاسفانه این مساله میلیاردها دلار به کشورها ضربه زده است و باید مسوولان زمینه‌های حمایت از پیش‌قراولان عرصه علم و فرهنگ را فراهم کنند.

شفا آنلاین>اجتماعی>وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مهاجرت و پدیده فرار مغزها در کشور تبدیل به مساله‌ای بغرنج شده، گفت: ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه با چالش فرار مغزها مواجه هستند که متاسفانه این مساله میلیاردها دلار به کشورها ضربه زده است و باید مسوولان زمینه‌های حمایت از پیش‌قراولان عرصه علم و فرهنگ را فراهم کنند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در پیامی به بیست‌وپنجمین دانشجوی نمونه برگزاری آیین شکوهمند تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری را سنتی حسنه به منظور ایجاد شور و هیجان مضاعف در میان نخبگان و طالبان علم دانشگاهی معرفی کرد و گفت: استقبال چشمگیر و رو به رشد دانشگاهیان از جشنواره نمونه در چند سال اخیر خود گواه این موضوع است.

وی در ادامه تصریح کرد: روشن است که پاسداشت جایگاه نخبگان سهم تلاش شایسته آنان و ارج نهادن علم‌اندوزی‌شان گشایش پنجره‌های انگیزه از پایگاه‌های حرکت استوار دانشجویان به سوی فتح قله‌های دانش است که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شتابی مستمر داشته است.

دکتر هاشمی در این پیام تاکید کرد: برگزاری بیست‌وپنجمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه فرصتی مغتنم برای من است تا در چهارمین سال از عمر دولت تدبیر و امید پیام حمایت و همراهی بیش از پیش مسئولین را از نخبگان و دانشمندان جوان کشور اعلام نمایم و تاکید کنم که سیاست های این دولت در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز 1404 بر پایه توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی، بهره‌گیری از توان جوانان شایسته کشور، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی علم بر مبنای ارزش‌های دینی و فرهنگی بوده است.

دکتر هاشمی یادآور شد: امروز با اطمینان عرض می‌کنم شرایط برای شکوفایی استعدادها روز به روز هموارتر می‌شود. چالش‌هایی که به دلیل سیاست‌های خصمانه دشمنان و تحریم‌های ناروای آنان بر کشورمان دست‌اندازهایی را در مسیر توسعه ایجاد کرده و با درایت دولتمردان و بر پایه گفت‌وگوی سازنده و مطالعه منطقی تبدیل به فرصتی برای خودنمایی علمی این آب و خاک شده است.

دکتر هاشمی ادامه داد: لازم است در این مسیر از جانفشانی کسانی که با خون خود حریت و امنیت را برای ما به ارمغان آورده‌اند و از جان خود سپری ساختند تا دست‌های پلید و اهریمنی دشمن از ما به دور باشد قدردانی می‌کنم.

به گفته وزیر بهداشت، توسعه یک کشور مرهون پیشرفت و ارتقای فناوری و تربیت نیروی انسانی ماهر، نخبه و کارآزموده است که البته باید اشاره نمود حفظ این افراد خود برنامه و سیاستی جدا می‌طلبد چراکه مهاجرت و پدیده فرار مغزها تبدیل به مساله‌ای بغرنج شده و نه‌تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه را با چالش مواجه ساخت است.

دکتر هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: پدیده فرار مغزها میلیاردها دلار به کشورهای در حال توسعه آسیب زده هرچند در چند سال اخیر سیاست‌های دولت به سمت حمایت مضاعف از نخبگان و دانشمندان کشور بوده و در کنار آن تلاش بسیاری برای بازگرداندن سرمایه‌های انسانی به کشور صورت پذیرفته است اما گویا این تلاش‌ها کافی نیست و علی‌رغم دستاوردهای قابل توجه ضروری اقدامات جدی‌تر انجام شود.

وی تاکید کرد: لازم است شما جوانان و دانشمندان شایسته با درک موقعیت حساس کشور توان و ظرفیت بالای علمی و معنوی خود را با حضور در جامعه و خدمت به این آب و خاک بیش از پیش نمایان سازید چراکه به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب ارزش یک نخبه و دانشمند به نقش‌آفرینی او در جهت اعتلای کشور در عرصه‌های علمی و معنویست.

دکتر هاشمی در بخش پایانی این پیام یادآور شد: در اسلام برخلاف دنیای غرب کسب علم و پیشرفت در میدان‌های علمی ملازم با کسب فضیلت و ارتقای معرفت دینی است لذا نخبگان علاوه بر فعالیت‌ در میدان‌های علمی می‌بایست هدف خود را اعتلای انسانیت، عدالت و فضیلت در جامعه قرار بدهند. بنابراین لازم است همه مسئولان کشوری وظیفه خود ببینند که امکانات و زمینه‌های حمایت از پیش‌قراولان عرصه علم و فرهنگ را فراهم کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: