کد خبر: ۱۴۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 23
صدای مفصلی بیشتر در مفاصل انگشت، زانو، مچ پا، کمر و گردن شنیده می‌شود ولی علت ایجاد صدا در همه این مفاصل یکی نیست. علت صدای مفصل ممکن است یکی از حالات زیر باشد.
شفا آنلاین:در طول روز ممکن است صداهای متفاوتی از بعضی از مفاصل بدن شما شنیده شده یا توسط شما حس شود. گاهی این صداها شبیه تقه هستند. گاهی به‌صورت خرت‌خرت و شبیه به ساییده شدن دو چیز روی هم. گاهی بعد از عملی که بین مردم به شکاندن انگشت معروف است، صدایی از مفصل انگشت به‌وجود می‌آید.

به گزارش شفا آنلاین:صدای مفصلی بیشتر در مفاصل انگشت، زانو، مچ پا، کمر و گردن شنیده می‌شود ولی علت ایجاد صدا در همه این مفاصل یکی نیست. علت صدای مفصل ممکن است یکی از حالات زیر باشد.
ایجاد گاز: در تمام مفاصل مایعی به نام مایع سینوویال وجود دارد که غلیظ و لغزنده است. وظیفه این مایع، لغزنده کردن سطوح مفصل و تسهیل حرکت مفصل است. این مایع در تغذیه غضروف مفصلی هم نقش دارد. درون این مایع مانند بسیاری دیگر از مایعاتی که در بدن ما وجود دارند، گازهایی مانند اکسیژن، نیتروژن و دی‌اکسید کربن به‌صورت محلول وجود دارد.


وقتی که شما با تحت فشار قرار دادن مفصل انگشت خود، صدای تقه از آن درمی‌آورید در واقع لیگامان‌های آن مفصل را تحت کشش قرار داده‌اید. در این عمل شما با فشار موجب می‌شوید دو سطح مفصلی از یکدیگر فاصله گرفته و در واقع می‌خواهید حجم داخل مفصل را افزایش دهید. با انجام این کار فشار درون مایع مفصلی کاهش پیدا می‌کند و با این کاهش فشار مقداری از گازهای محلول در مایع، نامحلول شده و به‌صورت حباب‌های گاز در درون مفصل ظاهر می‌شوند.
ایجاد این حباب گاز به‌صورت ناگهانی با ایجاد یک موج صدا همراه است که شما آن را به‌صورت یک تقه می‌شنوید. بعد از شنیدن صدای تقه، شما تا مدتی نمی‌توانید مجددا این صدا را ایجاد کنید. علت آن این است که ابتدا باید مدتی بگذرد تا حباب گاز تشکیل شده مجددا به‌صورت محلول در مایع درآید تا شما بتوانید مجددا آن را تولید کنید.
حرکت تاندون و لیگامان: وقتی مفاصل حرکت می‌کنند وضعیت تاندون‌ها و لیگامان‌های اطراف آن مفصل تغییر می‌کنند. این تغییر وضعیت موجب می‌شود تا آنها از روی برجستگی‌های استخوانی اطراف مفصل عبور کنند. با باز و بسته شدن مکرر مفصل هر کدام از این تاندون‌ها یا لیگامان‌ها ممکن است بارها به جلو و عقب حرکت کرده و با هر بار عبور از روی برجستگی استخوانی صدایی ایجاد می‌کنند. این صداها ممکن است توسط فرد حس شده یا حتی دیگران هم آن را بشنوند. همچنین با حرکت کردن مفصل، در بعضی حالات، لیگامان‌های اطراف آن به شدت کشیده می‌شوند و این کشیدگی ممکن است صدا ایجاد کند.
سطح ناصاف مفصل: در مفاصلی که دچار آرتروز یا ساییدگی شده‌اند به علت آسیب غضروف، سطح مفصل ناهموار می‌شود. حین حرکت مفصل، با ساییده شدن این سطوح ناهموار روی یکدیگر ممکن است صدا ایجاد شود.
آیا صدا دادن مفصل بد است؟ اگر صدا دادن مفصل همراه با درد است ممکن است به علت بیماری یا مشکلی باشد، در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با بررسی مفصل مشکل احتمالی را دریابد. در صورتی که این صداها بدون درد باشد نیازی به اقدام خاصی ندارد.
آیا درآوردن صدا از مفاصل انگشتان دست مضر است؟ هنوز با یقین اثبات نشده که این عمل مشکلی برای دست ایجاد می‌کند یا خیر. ولی بعضی محققین عقیده دارند انجام این کار در درازمدت می‌تواند موجب تورم دست و کاهش قدرت مشت کردن در انگشتان شود.سپید
مهرداد منصوری
ارتوپد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: