کد خبر: ۱۴۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 23
در دوران اولیه زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به کار می‌رود. در مرحله بعد، پیشرفت «من» و سازگاری اجتماعی به‌کار می‌آید. کودکان ضعیف و دورن‌گرا، بیشتر برای آدمک پا نمی‌گذارند یا او را به حالت نشسته نقاشی می‌کنند
       

شفا آنلاین:نقاشی زبان کودکان است. نقاشی به ما کمک می‌کند تا به دنیای درونی و روحی کودک پی ببریم و بدانیم چه نیازهایی دارد.

دست‌ها و بازوها
به گزارش شفا آنلاین:در دوران اولیه زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به کار می‌رود. در مرحله بعد، پیشرفت «من» و سازگاری اجتماعی به‌کار می‌آید. کودکان ضعیف و دورن‌گرا، بیشتر برای آدمک پا نمی‌گذارند یا او را به حالت نشسته نقاشی می‌کنند.
بالاتنه
اگر لاغر و باریک کشیده شود، مشخص کننده این است که کودک از اندام خود ناراضی است یا از چاقی و بزرگ شدن می‌ترسد. بالاتنه لاغر، ممکن است نشان دهنده ضعف جسمانی واقعی باشد.
خانه
در نقاشی‌های کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود. به‌طور معمول، کودک خانه‌ای معمولی و پیش‌پاافتاده را ترسیم می‌کند، ولی با رشد کودک، ساختمان خانه نیز تکامل می‌یابد.
خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی و گرمی خانواده‌ای است که ممکن است مورد علاقه یا تنفر کودک باشد. هنگامی که پدر و مادر کودک از هم جدا شده باشند، خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود و بیشتر دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه، نماد زندگی خانوادگی واقعی و قسمت دیگر، نشانگر زندگی تحمیل شده بر کودک است.
درخت
بسیاری از روانشناسان از درخت به عنوان موضوعی جهت شناخت شخصیت کودک استفاده کرده‌‌اند. برای تجزیه و تحلیل نقاشی درخت باید 3 قسمت اصلی آن را مشخص کرد که عبارتند از ریشه، تنه، شاخه و برگ‌ها.
ریشه‌هایی که در زمین فرورفته و درخت از آن غذا دریافت می‌کند، نماد ناخودآگاه و فشارهای غریزی است. شاخه‌ها و برگ‌ها، بیانگر روش ارتباطی با دنیای خارج است. ریشه، نسبت به بقیه قسمت‌های درخت، اهمیت بیشتری دارد و نشانگر طبیعت عاشقانه و در عین حال، محافظه‌کارانه کودک است. تنه درخت ممکن است کوتاه یا بلند کشیده شود. بچه‌ها در سنین قبل از مدرسه، تنه درخت را بلند ترسیم می‌کنند، ولی بعد از این سن، بلند بودن درخت بیشتر نشانگر عقب‌ماندگی فکری یا بیماری عصبی یا آرزوی بازگشت به دنیای قبل از مدرسه است. اگر تنه درخت کوتاه کشیده شود، نشان از جاه‌طلبی و بلندپرواز بودن کودک دارد.
خورشید
خورشید به علت نقش مهمی که برعهده دارد و نیز تلالو آن، در نقاشی‌های بیشتر کودکان دیده می‌شود. تصویر خورشید بیانگر امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت، و به نظر بعضی از پژوهشگران، نماد پدر مطلوب است. وقتی رابطه پدر و کودک خوب است، خورشید به‌طور کامل و در حال درخشیدن نمایش داده می‌شود. هنگامی که این ارتباط مطلوب نیست، خورشید در پشت کوه ناپدید است یا به صورت قوسی در افق دیده می‌شود. اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد، خورشید به رنگ قرمز تند یا سیاه که مضطرب کننده است، ترسیم می‌شود. با وجود این نحوه نمایش خورشید، مانند سایر موضوع‌های نقاشی ممکن است به حال و حوصله لحظه‌ای کودک و نه به تفاهم و عدم تفاهم بین کودک و پدر بستگی داشته باشد. بنابراین، قبل از هر قضاوت و تعبیری در این مورد، بهتر است چندین نقاشی کودک را بررسی کرد تا معلوم شود آیا این پدیده مرتب تکرار می‌شود یا خیر و بعد به تجزیه و تحلیل آن پرداخت.
سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: