کد خبر: ۱۴۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 21
طرح تحول سلامت شاخص‌های توسعه انسانی و عدالت اجتماعی را در نظام سلامت ارتقا داد

شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح تحول سلامت توانست طی یکسال 10هزار میلیارد تومان از هزینه‌های درمانی مردم را کم کند و چنین کاری در دنیا و در هیچ کشوری سابقه ندارد.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی در کرسی آزاداندیشی بررسی ابعاد طرح تحول سلامت در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: طرح تحول سلامت شاخص‌های توسعه انسانی و عدالت اجتماعی را در نظام سلامت ارتقا داد.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست کلی نظام سلامت در سند چشم‌انداز 1404 این است که در بین 20 کشور منطقه رتبه نخست را کسب کنیم، گفت: اکنون در شاخص امید به زندگی رتبه 12، در میزان مرگ و میر نوزادان رتبه 13، مرگ کودکان زیر 5 سال رتبه 12 و میزان مرگ بالغان رتبه 11 دربین 20 کشور منطقه را کسب کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: طرح تحول نظام سلامت، مصداق اجرایی کردن سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در حوزه سلامت است و برای بررسی و نقد طرح تحول سلامت باید ببینیم قبل از شروع طرح، کشور در حوزه سلامت چه وضعیتی داشته است و اکنون در چه وضعی است.

رتبه ایران در نظام سلامت دنیا 159 بود
حریرچی افزود: با توجه به میزان پرداختی از جیب مردم در گذشته رتبه 159 در جهان را داشتیم و در سهم بودجه دولتی از کل منابع تأمین کننده سلامت جایگاه 153 جهان بودیم و تا سال 2010 سهم پرداختی مردم 50 تا 58 درصد بود و جزو 37 کشوری بودیم که پرداختی مردم بالای 50 درصد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شاخص تخت‌های بیمارستانی در کشور قبل از طرح تحول به ازای هر هزار نفر جمعیت ١.٥ بوده،گفت: در سال 91 این شاخص به ١.٦٥ رسیده که در واقع نسبت به افزایش جمعیت تخت‌ها افزایش پیدا کرده، اما درصد شاخص تخت افزایش زیادی نداشته است.

وی ادامه داد: در مورد پوشش بیمه‌ای افراد در سال 83، 50 درصد مردم بیمه نبودند و سال 90 این میزان به ١٦.٨ رسید.
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ برخی نقدها مبنی بر افزایش هزینه‌های نظام سلامت بعد از طرح تحول گفت: کل تولید ناخالص تولید ملی ما 410 تا 425 میلیارد در 7 سال گذشته بوده و از این میزان حدود 30 میلیارد دلار به سلامت اختصاص پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: منابع مالی هنگفتی در اختیار طرح تحول قرار نگرفته و اعتبارات عمومی امور مختلف در قانون بودجه کشور برای وزارت بهداشت کاهنده بوده است در حالی که گفته شده این اعتبارات افزایش یافته ولی در واقع چنین چیزی نبوده است.

افزایش سهم بهداشت از 4 به 9 درصد اعتبارات سلامت
حریرچی با بیان اینکه برخی درمان را اولویت طرح تحول سلامت معرفی می کنند، گفت: در کشورهای دنیا ٣ تا ١١درصد اعتبارات را به بهداشت تخصیص می‌دهند زیرا همه جای دنیا هزینه های درمان بالا است.
وی گفت: در تمام 30 سال گذشته تا سال 90 متوسط پول برای بهداشت عمومی و پیشگیری حدود 4 درصد بود ولی در سال اول اجرای طرح ما موفق شدیم آن را به 9 درصد برسانیم.

وی درباره ریزمیزی پزشکان گفت: چنین نیست که طرح تحول میزان زیرمیزی پزشکان را افزایش داده باشد. به گزارش سازمان بهداشت جهانی پرداختی از جیب مردم ایران به ٤٠.٦ درصد رسیده و هیچ کشوری در دنیا نتوانسته در یک سال ١٠ درصد و به عبارتی ١٠ هزار میلیارد تومان پرداختی از جیب را کاهش دهد و وزارت بهداشت در این زمینه موفق بوده‌ است.

20 درصد منابع طرح تحول برای پزشکان و کادر بیمارستان‌ها هزینه شد
وی درپاسخ به این گفته که عمده منابع طرح تحول سلامت به درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها و جیب پزشکان رفته است، اظهار داشت: 56 درصد از منابع طرح تحول سلامت را برای کاهش پرداختی از جیب مردم، 24 درصد را برای افزایش زیرساخت‌ها و 19.9 درصد را صرف کارکنان پزشک و غیرپزشک شده است همچنین با اجرای طرح تحول سلامت درصد بیمه‌شدگانی که از نظر مالی بی‌بضاعت بوده‌اند افزایش یافته است.

کاهش فاصله پرداختی بین پزشکان متخصص
وی گفت: نسبت میانگین درآمد بالاترین رشته تخصصی به کمترین در ایران قبل از طرح تحول ١١ به یک بوده و بعد از طرح تحول ٥.٥ به یک رسیده و تنها یک درصد از پزشکان کارانه خالص بالای 60 میلیون تومان دارند و میزان پرداخت‌ها به سمت عدالت پیش رفته است.

50 درصد پزشکان تمام وقت دولتی شدند
‎قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: پیش از اجرای طرح تحول 18 درصد پزشکان متخصص تمام وقت بودند ولی خوشبختانه امسال این رقم به 50.5 درصد رسیده است، افزون بر این نسبت پرداختی بین پرستاران و پزشکان نیز کاهش یافته ودر مقایسه با گذشته بهتر شده است.

فقط دیکته نانوشته غلط ندارد
حریرچی در پاسخ به منتقدانی که معتقد هستند طرح تحول نیاز به بازنگری دارد، گفت: در اجرای طرح تحول نیز اشتباه وجود دارد و برخی تصمیمات غلط است که باید اشتباه‌ها و عوامل داخلی و خارجی را شناسایی و تصحیح کنیم و شکی در این مسئله نیست.

حداقل 10 تا 20 درصد منابع اتلاف می‌شود
وی اضافه کرد: در کل دنیا همه سیستم‌ها اتلاف منابع دارند، حتی در کاشت گندم نیز به همین صورت است و در بهترین نظام بهداشتی-درمانی دنیا 10 تا 30 درصد منابع اتلاف می‌شوند البته مهم این بوده که مشکلات و مسائل تصحیح شود.

دکتر حریرچی افزود: ما برای طرح تحول سلامت و به طور کلی موضوع سلامت مردم برنامه داشتیم و اگر دولت از طرح تحول حمایت‌های سال اول را انجام دهد ٣ سال بعد به نتیجه‌های خوبی می‌رسیم.

قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هر دولتی گروگان دولت‌های قبلی است بنابراین ما به عنوان دست اندرکاران سلامت باید دولت‌های بعدی را به طرف هزینه‌کرد درست هدایت کنیم و راه را برای آنها مشخص کنیم که در حوزه سلامت به درستی عمل کنند. رویکرد وزارت بهداشت حل مسائل روز بوده نه اینکه بخواهیم همه مسائل و مشکلات را حل کنیم.

مراقبان سلامت برند جدید نظام سلامت
حریرچی به موضوع مراقبان سلامت اشاره کرد و گفت: مراقبان سلامت برند جدید و دستاورد مهم طرح تحول سلامت است و سیاست وزارت بهداشت بر توسعه خدمات مراقبین سلامت بوده و کارسنجی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: در این سیستم که پشتیبان تصمیم گیری بالینی است توسط مراقبان سلامت، تعیین می شود که چه بسته های خدمتی باید به افراد مراجعه کننده ارائه شود و همان افتخاری که دهه 60 بهورز برای ایران کسب کرد اکنون مراقبان سلامت کسب خواهند کرد.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: کاهش هزینه های درمان، افزایش عدالت اجتماعی، به روز رسانی و افزایش تجهیزات بیمارستانی، کاهش چشمگیر مراجعات مردم برای تهیه دارو و ملزومات به خارج از مراکز درمانی و افزایش 5 درصدی اعتبارات برای حوزه بهداشت در سال نخست اجرای طرح از برجسته ترین دستاوردهای اجرای این طرح ملی است.
برچسب ها: سلامت ، وزیر بهداشت ، طرح
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: