کد خبر: ۱۴۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 20
قلیان یکی از مهم ترین و مضرترین مواد برای سکته مغزی است که شوخی گرفته می شود و این اعتقاد خرافی که خطر قلیان از سیگار کمتر است، به افزایش مصرف آن دامن می زند.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به افزایش مصرف قلیان در جامعه، گفت: با وجود نقش بسیار مهم قلیان در بروز سکته مغزی، متاسفانه این تاثیر از طرف مردم، شوخی و دستکم گرفته می شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر بابک زمانی اظهار داشت: عوامل اصلی بروز سکته مغزی در ایران شامل فشار خون و چربی خون بالا، تغذیه نادرست و مصرف زیاد دخانیات است و متاسفانه پدیده قلیان نیز اخیر در کشور ما بسیار شایع شده است.
وی افزود: قلیان یکی از مهم ترین و مضرترین مواد برای سکته مغزی است که شوخی گرفته می شود و این اعتقاد خرافی که خطر قلیان از سیگار کمتر است، به افزایش مصرف آن دامن می زند.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه مضرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است، تصریح کرد: هرچند دولت به دنبال مقابله با مصرف قلیان است ولی تا بستر فرهنگی لازم وجود نداشته باشد این کار امکان پذیر نیست.
وی درباره آمار سکته مغزی در ایران نیز گفت: هرچند طی سالهای اخیر، میزان شیوع سکته مغزی در کشورهای پیشرفته دنیا به پنجمین علت مرگ سقوط پیدا کرده ولی در کشور ما همچنان دومین علت مرگ و میر است.
زمانی خاطرنشان کرد: یکی از نقیصه های بزرگ کشور ما در زمینه سکته مغزی، عدم ثبت آمار بیماران این حوزه بود که از یکسال گذشته در حال ثبت بیماری ها هستیم.
به گفته وی طی 6 ماهه گذشته، حدود دو هزار سکته مغزی در کشور پس از مراجعه بیماران به مراکز درمانی، ثبت شده است و بیش از 300 بیمار سکته مغزی به صورت موفقیت آمیزی درمان شده اند.
رئیس انجن سکته مغزی ایران ضمن قدردانی از مساعدت و پیگیری های وزارت بهداشت در رابطه با تامین امکانات و تجهیزات درمان بیماری های مغزی گفت: تلاش انجمن سکته مغزی و وزارت بهداشت در دو سال اخیر که این نقیصه را درک کرده و پیشگیری و درمان سکته مغزی را به عنوان برنامه ملی اعلام کرده اند این امید را به وجود آورده، که حداقل در این زمینه به سطح کشورهای متوسط جهان برسیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: