کد خبر: ۱۴۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 20
هیچ محصول تراریخته ای ، تولید داخل نداریم و واردات نیز فقط برای محصول سویا و ذرت انجام می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود و محصولی که تاکنون مجوز واردات تراریخته(دستکاری شده ژنتیکی) دارد، شامل سویا(روغن سویا و کنجاله سویا) و روغن ذرت است.

به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند روز دوشنبه درباره محصولات تراریخته افزود: هیچ محصول دیگری از جمله برنج و گندم در کشور مجوز تراریخته ندارد؛ به عبارت دیگر و برنج یا گندم تراریخته به صورت وارداتی یا تولیدی در کشور وجود ندارد.
وی اظهارکرد: روغن ذرت، واردات غیر تراریخته هم دارد ضمن اینکه روغن های آفتابگردان و کنجد هم که غیر تراریخته اند در بازار وجود دارد و مردم برای تهیه روغن بین محصولات تراریخته و غیر تراریخته، حق انتخاب دارند.
دیناروند خاطرنشان کرد: 80 درصد تولید روغن سویا و ذرت تراریخته در کشورهای آمریکای جنوبی انجام می شود. این روغن‌های تراریخته بعد از واردات به کشور برای عرضه در بازار حتما باید برچسب تراریخته داشته باشند تا مصرف کنندگان و مشتری نهایی بداند که محصول تراریخته مصرف می‌کند.
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هیچ محصول تراریخته ای ، تولید داخل نداریم و واردات نیز فقط برای محصول سویا و ذرت انجام می‌شود. در مورد این 2 روغن نیز امکان واردات محصول غیر تراریخته وجود دارد اما گرانتر است و هزینه بیشتری برای مصرف کننده خواهد داشت.
وی افزود: نظرات مختلفی در مورد محصولات تراریخته در داخل کشور و دنیا وجود دارد، عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق هستند، وزارت بهداشت در مورد این محصولات رویکرد احتیاطی دارد و با رعایت استانداردهای علمی در صورت نیاز کشور و در صورتی که محصول مورد نظر در کشور تولید کننده نیز مصرف شود و مجوزهای لازم را از سازمان‌های بین‌المللی داشته باشد، اجازه واردات محصول داده می‌شود.
دیناروند گفت: سویا و ذرت به عنوان محصولاتی که مجوز واردات تراریخته دارند به هیچ وجه مشکلی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کنند و میلیون‌ها نفر در دنیا سال هاست که این محصولات را مصرف می‌کنند.
دیناروند ادامه داد: علاوه بر کنترل مدارک بین‌المللی، برای صدور مجوز واردات به صورت یک روال معمول، نوع تراریخته این محصولات ، دوباره در آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت کنترل می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از نظر وزارت بهداشت، باید اجازه تولید و کارهای تحقیقاتی در مورد محصولات تراریخته در کشور داده شود. باید دانشمندان و محققان کشور بتوانند در این علم نوین بشری نیز توانمند شوند زیرا دستیابی به تکنولوژی نوین تراریخته مانند سایر تکنولو‍ژی های نوی دیگر به نفع کشور است.
برچسب ها: سویا ، تراریخته ، روغن ذرت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: