کد خبر: ۱۴۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 20
ارائه توصیه‌ها و تدابیر درمانی توسط افراد غیرپزشک، خلاف قوانین جاری کشور است و کسی نباید بدون اتکا به مستندات و شواهد علمی معتبر، در امور مربوط به سلامت مردم اظهارنظر کند.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موضوعاتی از قبیل MS، پلاکت و بیماری‌های نوپدید، اساساً در هیچ‌یک از منابع مکتوب طب سنتی ایرانی با این عناوین وجود ندارند.

به گزارش شفا آنلاین، محمود خدادوست با انتقاد از مطالب و توصیه‌هایی که به‌نقل از دانش طب سنتی و بدون اتکا به شواهد علمی معتبر مطرح می‌شوند، اظهار کرد: ارائه توصیه‌ها و تدابیر درمانی توسط افراد غیرپزشک، خلاف قوانین جاری کشور است و کسی نباید بدون اتکا به مستندات و شواهد علمی معتبر، در امور مربوط به سلامت مردم اظهارنظر کند.

وی افزود: در حوزه طب سنتی نیز توصیه‌های درمانی باید بر اساس مدارک، مستندات و شواهد علمی موجود در منابع معتبر مکتوب طب سنتی ایران یا بر اساس تحقیقات انجام شده با روش و متد تحقیق روز باشد.

خدادوست با بیان اینکه موضوعاتی از قبیل MS، پلاکت و بیماری‌های نوپدید، اساساً در هیچ‌یک از منابع مکتوب طب سنتی ایرانی با این عناوین وجود ندارند، تأکید کرد: هرگونه استنتاج از منابع معتبر مکتوب طب سنتی ایران بنا بر اجتهاد شخصی افراد، نباید پیش از ایجاد مستندات و شواهد کافی منتشر شده از سوی مبادی علمی، از طریق رسانه ملی، شبکه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها به مردم توصیه شود.

وی یادآور شد: این قبیل توصیه‌ها و صحبتهای بدون پایه و اساس و بزرگنمایی‌های کاذب از اثربخشیهای طب سنتی، به سلامت مردم و به اصل طب سنتی آکادمیک ضابطه‌مند و مبتنی بر اعتدال، آسیب می‌زند.

برچسب ها: طب سنتی ، پلاکت ، MS
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: