کد خبر: ۱۴۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 18
امروزه آمار سرطان در کشور رو به افزایش است، اما نباید فضاهای مجازی و برخی رسانه‌ها بدون آگاهی از آمار صحیح، اذهان عمومی را درگیر کنند.
شفا آنلاین>سلامت>بیماری سرطان با توجه به شهرنشینی، آلودگی هوا و بسیاری از ریزفاکتور‌ها رو به افزایش بوده و جای دستگاه‌های رادیوتراپی پیشرفته در زمینه تشخیص و درمان کماکان خالی است.

به گزارش شفا آنلاین،نزهت خا‌نجانی کلینیکال آنکولوژی در کنگره برخورد با عوارض درمان‌های آنکولوژی اظهار داشت: خدمات رادیوتراپی در بحث درمان سرطان کمک می‌کند تا با تمرکز بر بافت آسیب دیده، سایر سلول‌های سالم دچار آسیب نشوند و در بخش سلول‌های سرطانی برخی افراد با داشتن ریز فاکتورهای قبلی و درمان اولیه دچار کانسر ثانویه می‌شوند که پیشرفت دستگاه‌های رادیوتراپی باعث شده است فرد از عوارض متعدد مصون بماند.

وی بیان کرد: امروزه آمار سرطان در کشور رو به افزایش است، اما نباید فضاهای مجازی و برخی رسانه‌ها بدون آگاهی از آمار صحیح، اذهان عمومی را درگیر کنند.

خانجانی ادامه داد: با توجه وضعیت صنعتی شدن کشور، آلودگی هوا، کم تحرکی، اختلالات خواب و تغذیه و در بسیاری از موارد تضعیف سیستم ایمنی، مردم به انواع سرطان‌ها دچار می‌شوند که باید با سبک زندگی سالم در صدد کاهش ابتلا به این بیماری‌ها بود.

خانجانی اضافه کرد: توانمندی متخصصان آنکولوژی در کشور ما مطلوب است، اما تجهیزات رادیوتراپی آنکولوژی باید در شهرستان‌ها و در اقصی نقاط کشور افزایش یابد و تکنیک‌های مدرن جای روشهای قدیمی را بگیرد تا از هزینه‌های روانی و بار اضافی هزینه بر دوش نظام سلامت کاسته شود.

این کلینیکال آنکولوژی گفت: در بحث سرطان پیش‌آگاهی و پیشگیری گامی است که می‌تواند از سوی خود افراد برداشته شود تا تشخیص در مراحل اولیه انجام شود و بیمار با روشهای درمانی نظیر دارودرمانی، روشهای جراحی و رادیوتراپی می‌تواند کیفیت زندگی بهتری داشته باشد.

وی عنوان کرد: برای همه سرطان‌ها غربالگری معنا ندارد، اما بر اساس مطالعات مشخص شده در خانم‌ها غربالگری سرطان پستان در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی با ماموگرافی و فواصل زمانی مشخص و تکرار پذیر صورت می‌گیرد و این اقدامات تا حد زیادی از آمار ابتلا به سرطان دهانه رحم بعد از ازدواج می‌کاهد.

خا‌نجانی تصریح کرد: بسیاری از سرطان‌ها نیازمند پیش آگاهی و اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها، متولیان وزارت بهداشت و تمام نهادهای متولی بهداشت و درمان هستند؛ به عنوان مثال در مورد دود سیگار و قلیان و ابتلا به سرطان ریه در کشور اقدامات پیش آگاهانه خوبی صورت نگرفته و بسیاری از افراد پس از مراجعه به کلینیک‌ها جواب مساعدی دریافت نمی‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: با اقدامات پیشگیرانه، سبک زندگی سالم و غربالگری برخی سرطان‌ها می‌توان گام مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها برداشت و با توسعه و تعدد تجهیزات رادیوتراپی و سایر دستگاه‌های مرتبط با آنکولوژی می‌توان گام مهمی در ارتقای نظام سلامت برداشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: