کد خبر: ۱۴۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017February 19
چه بخواهید از رنگ مو برای پنهان کردن رنگ خاکستری موهای خود استفاده کنید یا تنها برای تجربه کردن از آن استفاده میکنید، ممکن است در خطر واکنشهای آلرژیک باشید.
شفا آنلاین:حتما شما نیز دوست دارید موهای خود را همانند بازیگران مشهور رنگ کنید. اگرچه رنگ کردن مو سرگرم کننده است اما ممکن است تاثیرات خوبی بر روی موهای شما نداشته باشد. در بیشتر موارد، استفاده از رنگهای شیمیایی دارای عوارض جانبی بسیار خطرناکی است. نشانه ها و آسیب هایی که بر اثر رنگ کردن به مو وارد میشود همیشه بلافاصله بروز نمیکند.

به گزارش شفا آنلاین:ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد تا اثرات این مواد شیمیایی بروز کند. اگر موهای خود را به طور مکرر رنگ میکنید، شانس رخ دادن این عوارض جانبی بیشتر خواهد بود. بنابراین در این مقاله قصد داریم در مورد اثرات رنگهای شیمیایی بر روی بدن صحبت کنیم.

حساسیت :
چه بخواهید از رنگ مو برای پنهان کردن رنگ خاکستری موهای خود استفاده کنید یا تنها برای تجربه کردن از آن استفاده میکنید، ممکن است در خطر واکنشهای آلرژیک باشید. مقصر اصلی بیشتر واکنشهای آلرژیزا مادهای به نام پارا-فنیلین دیآمین یا همان PPD است. رایج ترین نشانه های آلرژی شامل خارش و سوزش پوست سر، قرمز شدن و تورم پوست، ایجاد شوره و تورم در اطراف چشم مژه ها، بینی و صورت است.

موهای شکننده :
اگر اغلب موهای خود را به صورت مکرر رنگ میکنید، به خاطر مواد شیمیایی موجود در آن موها خشک خواهد شد. مواد شیمیایی که در رنگها وجود دارد باعث ا ز بین رفتن رطوبت مو میشود و همین امر موها را شکننده خواهد کرد. درخشندگی موها نیز به مرور زمان از بین خواهد رفت. آسیبی که به موها وارد میشود در برخی از موارد جدی است و منجر به کوتاه کردن موها خواهد شد.

پوست تحریک پذیر :
رنگ مو ممکن است باعث ایجاد واکنشهای پوستی شود. برخی از نشانهها شامل احساس سوزش ، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست، خارش و ناراحتی است. ۴۸ ساعت قبل از اعمال رنگ بر روی مو، بهتر است آن را روی قسمتی از موهای خود اعمال کنید تا از نبود حساسیت مطمئن شوید. اگر ورم و خارشی بعد از اعمال رنگ مو دیده شد و این تورم بهبود نیافت باید به یک پزشک متخصص پوست مراجعه شود.

سرطان :
آزمایشهای آزمایشگاهی ثابت کرده اند که PPD می تواند به سلولهای DNA انسان آسیب رسانده و باعث سرطان شود. اما اینکه مقادیر اندک PPD موجود در این رنگها میتواند باعث چنین آسیبهایی شود هنوز مشخص نیست. این موضوع هنوز در میان محققان یک چالش مهم محسوب میشود. جامعه سرطان آمریکا معتقد است که تحقیقات بیشتری باید انجام شود. رزورسینول نیز ماده شیمیایی دیگری است که در رنگهای مو یافت میشود. این ماده یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است که میتواند خطر ابتلا به سرطان سینه را با مختل کردن تعادل طبیعی هورمونها افزایش دهد.

راش ( ضایعه پوستی ) :
معمولا افرادی که به رنگ مو حساسیت دارند ممکن است دچار راش (ضایعه پوستی) شوند. راش نیز ممکن است در محلی ایجاد شود که رنگ اعمال شده است. بعد از مشاهده این ضایعات باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پزشک آنلاین

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: