کد خبر: ۱۴۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 18
طب فیزیکی و توانبخشی با روش‌های درمانی عمدتا غیردارویی، غیرتهاجمی یا کمترتهاجمی بار مالی و اجتماعی این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران کمردرد و آرتروز را شایع ترین اختلال اسکلتی و عضلانی دانست و گفت: طب فیزیکی و توانبخشی با روش‌های درمانی عمدتا غیردارویی، غیرتهاجمی یا کمترتهاجمی بار مالی و اجتماعی این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر کامران آزما، افزود: نتیجه گیری مطلوب و موفقیت در ارائه خدمات به شیوه کارآمد و مقرون به صرفه زمانی میسر می شود که هم از درمان‌های مبتنی بر شواهد بهره کافی ببریم و هم این خدمات متمرکز بر نیازها و اهداف درمانی باشد.

وی اظهار کرد: استفاده کمتر از روش‌های درمانی منفعل به منظور مشارکت فعال بیمار در روند درمان و توانبخشی خویش همچنین به کار بردن طیف گسترده‌ای از روش‌های بررسی و ارزیابی در راستای شناسایی منبع و عامل مشکلات و ناتوانایی بیمار ما را قادر به بازگرداندن عملکرد طبیعی فرد و دستیابی به بالاترین سطح از رفاه و استقلال می‌کند.
آزما ادامه داد: متخصصان طب توانبخشی برای رسیدن به چنین هدفی باید از طریق کار گروهی و آموزش مداوم و حرفه‌ای متخصصان و دست اندرکاران تیم توانبخشی برای انتقال تجربه و ارائه آخرین دستاودها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه همه بیماری‌ها، از مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی گرفته تا قلبی ریوی به صورت موقت یا دائم عملکرد و توانایی یک فرد را کاهش می دهد و بر میزان استقلال و نقش او در اجتماع تاثیرگذار است، گفت: درک این موضوع سبب شده به نقش و اهمیت طب توانبخشی که بر بازگرداندن یا جبران اختلال عملکردی فرد تأثیرگذار است، پی ببریم.
آزما ادامه داد: یکی از حیطه های اصلی طب فیزیکی و توانبخشی، بیماری ها و مشکلاتی است که سیستم اسکلتی و عضلانی را درگیر می کند؛ تروماها (ضربه ها)، کمردرد و آرتروز در صدر این مشکلات قرار دارند و به دلیل احتمال بروز دردهای مزمن و ناتوانی هزینه‌های درمانی آنها به مراتب از هزینه‌های سایر مشکلات شایع بیشتر است.
دبیر علمی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در خصوص برگزاری این کنگره اظهار کرد: این کنگره با هدف ارائه آخرین دستاوردها، تجارب و تحقیقات صورت گرفته در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی و با شعار' طب توانبخشی حلقه مکمل زنجیره سلامت و روش های مختلف درمان، پیشگیری از بیماری های توانبخشی' در روزهای 11 تا 13 اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می شود.
آزما با اشاره به اینکه این کنگره با مشارکت گروه‌های آموزشی طب فیزیکی سراسر کشور و انجمن‌های علمی مرتبط برگزار می‌شود، افزود: توجه بیش از پیش به این حوزه سلامت از سوی سیاست گذاران و متخصصان این رشته بستگی به باور آنها نسبت به تأثیرات طب توانبخشی بر روند سلامتی بیماران دارد.

** طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز
* طب فیزیکی؛ در این روش به تشخیص و درمان غیرجراحی اختلالات مربوط به فیزیک بدن پرداخته می‌شود؛ مانند تشخیص علت و درمان درد شانه، گردن، کمر و زانوها، متخصصان این رشته علاوه بر استفاده از روش‌های متداول دارویی از درمان‌های غیردارویی همچون ورزش درمانی، ورزش در آب، جریان‌های الکتریکی و ماساژ در درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

* طب توانبخشی؛ توانبخشی به معنی بهبود و حفظ حداکثر عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی فرد است؛ در این روش درمانی افراد دچار ناتوانی‌های اکتسابی مانند سکته‌های مغزی و قلبی، بیماران ضایعه نخاعی و بیماران مبتلا به ناتوانی‌های مادرزادی (فلج مغزی) مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش در راستای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی فرد صورت می‌گیرد. بازتوانی ضایعات ناشی از آسیب‌های ورزشی و شغلی نیز از این طریق انجام می‌شود.

* طب الکترودیاگنوز؛ در این روش که شامل تست های تشخیصی مانند نوار عصب و عضله است، با بررسی عضلات و اعصاب مشکوک به تشخیص بیماری‌ها کمک می شود. از این روش می توان به درمان بیماری‌های قطع اعصاب و شبکه‌های عصبی، درگیری‌های عصبی، بیماری‌های دیسک کمری و گردنی مانند خواب رفتگی و مورمور شدن دست‌ها که در میانسالی و سنین پیری شایع است، پرداخت.

برچسب ها: کمردرد ، آرتروز ، توانبخشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: