کد خبر: ۱۴۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 17
شیوع بالای ۱۰ درصد دختران جوان مجرد کشور به آندومتریوز زنگ خطری است که نباید به راحتی از آن گذشت.
شفا آنلاین>سلامت>شیوع بالای آندومتریوز در دختران جوان کشور در سال‌های اخیر از دغدغه‌های متخصصان حوزه بهداشت و زنان و زایمان است.

به گزارش شفا آنلاین،الهام اکبری متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ لاپاراسکوپی در اولین سمینار یک روزه آموزش لاپاراسکوپی که امروز در بیمارستان فرمانیه برگزار شد، گفت: شیوع بالای ۱۰ درصد دختران جوان مجرد کشور به آندومتریوز زنگ خطری است که نباید به راحتی از آن گذشت. 

این فلوشیب لاپاراسکوپی اظهار داشت: اگر آندومتریوز درمان نشود دردهای لگنی، دردهای مربوط به زنان و عوارض دیگر منجر به کاهش کیفیت زندگی و افت عملکرد این دسته از مبتلایان می شود که برای رفع عوارض و ارتقای سلامت جامعه سمینار یک روزه لاپاراسکوپی پیشرفته زنان در عمل جراحی آندومتریوز برگزار شده است.

وی بیان کرد: باید با آموزش‌های لازم برای تیم تخصصی و آگاه سازی مردم نسبت به درمان زودهنگام بیماری اقدامات اساسی انجام داد.

وی از حضور ۳۰ متخصص زنان و زایمان در سمینار یک روزه لاپاراسکوپی پیشرفته زنان در بیمارستان فرمانیه خبر داد و افزود: متوسط سنی ابتلا به آندومتریوز در ایران ۱۵ تا ۴۵ سال است که در کشورهای دیگر سن ابتلا بالاتر از سن ابتلا در ایران است و این کاهش سن، در دختران جوان ایرانی یک زنگ خطر است که باید به فکر تمهیدات درمانی برای این گروه‌های سنی و مراقبت‌های لازم جهت کاهش عوارض مبتلایان بود.

اکبری بیان کرد: آلودگی محیط زیست، استرس، عوامل ژنتیکی و عوامل دیگر خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد به طوری که در معاینات کلینیکی، خواهر، مادر و اقوامی که مبتلا به آندومتریوز هستند نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند تا روند درمان بهتر طی شود.

وی گفت: در بیماری آندومتریوز ۷۱۷ ژن نقش دارد که یک بیماری ژنتیکی محسوب می‌شود، اما به این معنا نیست که سایر افراد به آن مبتلا نشوند که باید بدانیم آندومتریوز یکی از انواع کیست تخمدان است که تنها درمان آن جراحی است.

این فلوشیب لاپاراسکوپی عنوان کرد: با گزینه لاپاراسکوپی به عنوان تنها راه درمان آندومتریوز می‌توانیم شاهد حفظ باروری، کاهش عوارض جراحی، پیشگیری از نازایی و جلوگیری از صرف هزینه‌های بالای درمان نازایی باشیم که اگر این جراحی به موقع انجام شود با حفظ باروری رحم و تخمدان فرد مبتلا نیز حفظ می‌شود.

وی اظهار داشت: بیماری آندومتریوز یک بیماری مبهم است، اما سرطان نیست و این بیماری مزمن مانند دیابت همیشه همراه بیمار است که تلاش متخصصان زنان و زایمان برای آگاه سازی بیمار در گام‌های اولیه برای عوارض بیماری است که این حوزه نیازمند آگاه سازی رسانه‌ها، آموزش خانه‌های سلامت، مساجد، دبیرستان‌ها و مراکز عمومی در مواجهه با بیماری و ارجاع به هنگام است.

اکبری تصریح کرد: در صورتی که خانمی با کیست تخمدان بدون پاسخ به دارو مواجه شود، احتمال ابتلا به آندومتریوز پیش بینی می‌شود که این بیماری مبهم در بسیاری از مواقع توسط متخصصان زنان و زایمان دیر تشخیص داده می‌شود که تلاش می کنیم که پزشکان با تجهیزات پیشرفته به تشخیص افتراقی دست پیدا کنند تا شاهد کاهش عوارض، حفظ باروری و ارتقای بهداشت بانوان جامعه باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: