کد خبر: ۱۴۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 17
آلودگی در فهرست شایع‌ترین علل مرگ‌ و میر انسان‌ها در جهان در رده پنجم قرار می‌گیرد.
شفا آنلاین:یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد شمار کل مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در جهان در سال ۲۰۱۵ مربوط به چین و هند است. این بررسی که بوسیله موسسه تاثیرات بهداشتی (HEI) انجام شد به این نتیجه رسید که آلودگی هوا در سال ۲۰۱۵ به 1/4 میلیون مورد مرگ زودرس انجامیده است که حدود ۲/۲ میلیون مورد آن مربوط کشورهای چین و هند است.

به گزارش شفا آنلاین:با توجه به این نتایج آلودگی در فهرست شایع‌ترین علل مرگ‌ و میر انسان‌ها در جهان در رده پنجم قرار می‌گیرد.
در این بررسی که نخستین مورد از این نوع به شمار می‌رود، از داده‌های طرح «بار جهانی بیماری‌ها»(GBD) استفاده شده است. پایگاه داده‌های GBD نقش عوامل رفتاری، رژیم غذایی و محیطی در مرگ و میر در ۱۹۵ کشور جهان ردیابی می‌کند.
پژوهشگران GBD می‌گویند گرچه تخمین سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲ شمار مرگ‌های ناشی از آلودگی‌ هوا را حدود ۳ میلیون مورد تعیین کرد، اما آنان با استفاده به شواهد و روش‌شناسی‌های جدید، به رقم بسیار بالاتری رسیدند.
پژوهشگران این موسسه می‌گویند ۹۲ درصد جمعیت جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که هوای ناسالم دارند.
آلودگی هوا با میزان‌های بالاتر سرطان، سکته مغزی و بیماری قلبی و نیز عوارض مزمن تنفسی مانند آسم مربوط شده است.
دکتر دان گرینباوم، رئیس موسسه تاثیرات بهداشتی گفت بر اساس یافته‌های این بررسی چین و هند که پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان هستند، هر کدام ۱/۱ میلیون مرگ ناشی از آلودگی از هوا را به خود اختصاص می‌دهند، اما چین از لحاظ انجام اقداماتی برای حل این مشکل از هند جلوتر است.
او گفت: «هند هنوز راهی طولانی را در پیش رو دارد و به نظر می‌رسد برخی وزیران دولتی با وجود شواهد بسیار رابطه قوی میان آلودگی هوا و مرگ‌ومیر را نمی‌پذیرند.»
سخنگوی وزارت محیط زیست هند هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است، اما هفته پیش آنیل مدهاو داو، وزیر هندی گفت که داده‌هایی قطعی درباره رابطه میان آلودگی هوا و میزان مرگ‌ و میر وجود ندارد.
سخنگوی وزارت محیط زیست چین هم به درخواست برای اظهار نظر درباره دقیق بودن رقم تخمینی ۱/۱ میلیون مرگ مربوط به آلودگی هوا در این پاسخ نداده است. دولت چین کارزاری را برای بهبود کیفیت هوا شروع کرده است، اما مقامات از پذیرفتن رابطه مستقیم میان آلودگی هوا و میزان مرگ ‌و میر طفره رفته‌اند و وزیر بهداشت چین قبلاً گفته است داده‌ای درباره رابطه میان مه‌دود و میزان بروز بیشتر سرطان‌ها در دست نیست.
سخنگوی وزارت محیط زیست چین در ماه ژانویه به خبرنگاران گفت: «هنوز خیلی زود است که درباره گستره اثرات مه‌دود بر سلامت، به خصوص اثر درازمدت آن بر بدن نتیجه‌گیری کنیم.»
دولت چین در طرح ملی درازمدت مراقبت‌های بهداشتی که در اکتبر گذشته منتشر کرد، رابطه میان سلامت و آلودگی را پذیرفت و وعده داد که تاثیرات دقیق آلودگی را ارزیابی کند و قابلیت‌های پایش محیط زیست را تقویت کند.
موسسه تاثیرات بهداشتی (HEI) یک پایگاه داده‌های اینترنتی (www.stateofglobalair.org) نیز درباره تاثیرات جهانی آلودگی هوا بر بهداشت ایجاد کرده است.سپید
منبع: Reuters
برچسب ها: آلودگی هوا ، چین ، هند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: