کد خبر: ۱۴۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 16
اختلاف بر سر درمان غیر جراحی سرطان هم از آن دسته اختلافات بین‌رشته‌ای بین دو گروه از متخصصان پرتودرمانی و فارغ‌التحصیلان فوق متخصصان خون و سرطان بالغین هم از آن دسته اختلافات قدیمی است که با وجود گذشت مدت‌ها، وزارت بهداشت تا دو هفته گذشته تصمیم جدیدی در این مورد نگرفته بود.
شفا آنلاین:اختلاف گروه‌های مختلف پزشکی بر سر حدود فعالیتشان موضوعی شایع است. اختلافاتی که گاه با تاسیس یک رشته آغاز می‌شود و با تغییر برنامه آموزشی یک رشته قدیمی اوج می‌گیرد. حتی گاهی صدور یک بخشنامه در حوزه درمان و صدور مجوز به گروهی از پزشکان برای انجام برخی خدمات درمانی که تا پیش‌ازاین از سوی گروه دیگری انجام می‌شد، همه نقطه آغازی است برای یک اختلاف صنفی.

به گزارش شفا آنلاین:به نقل از سپید اختلافاتی که خیلی از آنها دست‌کم بیش از چند سال به طول انجامیده و متولیان هیچ نسخه‌ای برایش نپیچیده‌اند. اما گاهی هم اختلافات بعد از مدت کوتاهی با تصمیماتی جدید مسیر متفاوتی را طی کرده است.
در این میان ادبیات مشترک تمام فعالان صنفی و هر دو گروه طرفین اختلاف، حمایت از «نفع مردم و بیماران» است. درواقع آنها تاکید می‌کنند که اگر در پی حل این اختلافات هستند، باید به «سلامت عمومی» فکر‌کنند. موضوعی که اگرچه سهم پررنگی در مصاحبه‌های خبری، بیانیه‌ها و جوابیه‌ها و حتی بحث‌های تخصصی در شوراهای تصمیم‌گیری و نظارت دارد، اما وقتی سرنوشت درمان بیمارانی که با شرایط سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند در میان این اختلافات تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، سلامت عمومی رنگ می‌بازد.
اختلاف بر سر درمان غیر جراحی سرطان هم از آن دسته اختلافات بین‌رشته‌ای بین دو گروه از متخصصان پرتودرمانی و فارغ‌التحصیلان فوق متخصصان خون و سرطان بالغین هم از آن دسته اختلافات قدیمی است که با وجود گذشت مدت‌ها، وزارت بهداشت تا دو هفته گذشته تصمیم جدیدی در این مورد نگرفته بود.
راه‌اندازی یک رشته جدید
وقتی خبری مبنی بر مصوبه تاسیس رشته «کلینیکال آنکولوژی» در مقطع تخصص و به مدت 5 سال منتشر شد، مسیر اختلافات فارغ‌التحصیلان فوق تخصص خون و سرطان بالغین با متخصصان پرتودرمانی تغییر کرد.
تصمیم اخذشده که بیشتر هم به نفع متخصصان پرتودرمانی تفسیر شد با واکنش‌های اعتراضی از سوی گروه فوق تخصص خون و سرطان بالغین روبرو شد، اعتراض از طریق اعلام عدم پذیرش دانشجو و عدم نیاز به تربیت نیروی تخصصی به دلیل تصمیم جدید.
این در حالی است که در پی انتشار خبر تاسیس رشته کلینیکال آنکولوژی محدودیتی برای هیچ‌کدام از گروه‌های پزشکی اعمال نشد.
همین چند روز پیش بود که دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی طی نامه‌ای به محمدحسین میر دهقان، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که رشته‌ای به‌عنوان «کلینیکال آنکولوژی» وجود ندارد.
حالا اما او خبر تاسیس رشته‌ای جدید را تایید می‌کند اما می‌گوید که هنوز شورا نامی برای این رشته جدید انتخاب نکرده است. گفته می‌شود قرار است این رشته جدید به‌جای رشته پرتودرمانی راه‌اندازی شود.
شیمی‌درمانی در برنامه آموزشی پرتودرمانی نبود
حسن امامی رضوی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها در خصوص آخرین تصمیم شورای تخصصی می‌گوید: «رشته رادیوتراپی یا پرتودرمانی که به همین نام هم بوده و آنچه در برنامه آموزشی آنها هم بوده انجام کار رادیوتراپی بوده و در یک مقطع زمانی هم به آنها اجازه داده شد شیمی‌درمانی هم انجام دهند اما در برنامه آموزشی این رشته چنین موضوعی وجود نداشت.»
او توضیح می‌دهد: «در جلسه اخیر شورا تصمیم بر این شد که، برنامه آموزشی این رشته به نحوی تنظیم شود که هم بتوانند رادیوتراپی انجام دهند و هم شیمی‌درمانی تومورهای توپر را انجام دهند. طول دوره تحصیل هم از 4 سال به 5 سال افزایش پیدا می‌کند. اما درمورد عنوان رشته هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم و موکول به زمانی شد که برنامه آموزشی رشته رادیوتراپی تدوین‌شده و در نشست بعدی موردبررسی قرار بگیرد تا درمورد عنوان رشته هم تصمیماتی گرفته شود. بنابراین ما هنوز رشته‌ای به نام کلینیکال آنکولوژی نداریم.»
امامی رضوی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی در حوزه درمانی برای این دو گروه از رشته‌ ایجاد می‌شود، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «بله. فارغ‌التحصیلان رشته فوق تخصص خون و سرطان بالغین هم می‌توانند همچنان به شیمی‌درمانی تومورهای توپر ادامه دهند. آنها از قبل هم مصوبه داشتند و آموزش و توانمندی‌هایشان نشان می‌دهد می‌توانند شیمی‌درمانی تومورهای توپرو بیماری‌های سرطان خون مانند لوکمی و بیماری‌های غیر سرطان خون را نیز انجام دهند.»
او معیار اصلی در دخالت هر گروه در حوزه درمان را برنامه آموزشی می‌داند و می‌گوید : «در برنامه آموزشی محدودیت فعالیت هر گروه مشخص و ابلاغ خواهد شد.»
قائم‌مقام وزیر در امور دانشگاه‌ها درمورد دلیل سپردن درمان غیر جراحی سرطان به هر دو گروه از متخصصان پرتودرمانی و فوق تخصص خون و سرطان بالغین نیز می‌گوید: «به‌هرحال رشته رادیوتراپی هم جزو رشته‌هایی است که وجود دارد و تنها این گروه نیستند که شیمی‌درمانی می‌کنند. در کنار این گروه متخصصان خون و سرطان کودکان هم هستند که با همین توانمندی شیمی‌درمانی می‌کنند. بنابراین انجام شیمی‌درمانی تومورهای توپر یک طیفی است که از سوی چند گروه از متخصصان انجام می‌شود.»
به گفته او، فارغ‌التحصیلان رشته رادیوتراپی یا پرتودرمانی هم جزو گروهی بودند که در زمانی اجازه شیمی‌درمانی یافتند و امروز قرار است برنامه آموزشی دقیق‌تری تدوین شود تا از محدوده خودشان خارج نشوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: