کد خبر: ۱۴۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 16
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در حوزه سلامت و بیمه استفاده از تکنولوژی برای ثبت دقیق اطلاعات و پایش آمار کمک قابل توجهی به کنترل هزینه، نظارت و از همه مهمتر برنامه‌ریزی دقیق برای آینده می‌کند.
به کارگیری تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته از ضروریات هر سازمانی برای ارائه خدمات مطلوب محسوب می‌شود و سازمان‌ها با این اقدام سعی در برنامه‌ریزی هر چه بهتر اقدامات خود دارند.

به گزارش شفا آنلاین: به نقل  از سپید بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در حوزه سلامت و بیمه استفاده از تکنولوژی برای ثبت دقیق اطلاعات و پایش آمار کمک قابل توجهی به کنترل هزینه، نظارت و از همه مهمتر برنامه‌ریزی دقیق برای آینده می‌کند. این نکته آن‌جا اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم یکی از مشکلات دامن‌گیر نظام بیمه ای کشور در سال‌های اخیر، فقدان نظام آماری دقیق و قابل اتکا بوده و همین سبب شده که همپوشانی بیمه‌ای هزینه‌های گزافی را به نظام سلامت تحمیل کرده است.


ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیررفاه می‌گوید: «باید در ساختارها به خصوص در حوزه فرآیندی هر چند وقت یکبار اصلاحاتی صورت گیرد به خصوص اینکه به کارگیری تکنولوژی در ماموریت‌های بیمه درمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که حتما باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.»


وی با بیان اینکه کشور در برخی زیرساخت‌ها با مشکل مواجه است، توضیح می‌دهد: «زیرساخت‌های احراز هویت در کشور دچار نقص‌‌هایی است. همچنین برخی زیرساخت‌ها از جمله پرونده الکترونیک سلامت باید در نظام سلامت کشور راه‌اندازی شود که در صورت فراهم بودن این موارد بیمه‌ها بهتر می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.»

فیروزآبادی به توافق اخیر میان وزارت ارتباطات، رفاه و بهداشت اشاره کرده و می‌گوید: «براساس این توافق قرار است بیمه‌ها اطلاعاتی که در اختیار دارند از جمله اطلاعات داروخانه‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و وزارت بهداشت نیز اطلاعات مراکزی که امکان ارائه اطلاعات الکترونیک دارند را به صورت شبکه‌ای در اختیار بیمه‌ها قرار دهند. در کل این اقدام به صورت مستمر و دائمی است و تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.»

نظام ثبت، راه‌حلی برای برنامه‌ریزی بهتر
سازمان بیمه سلامت در راستای گسترش خدمات الکترونیک برنامه‌هایی در دست اجرا دارد. آناهیتا کشاورزی، معاون بیمه خدمات سلامت این سازمان بیمه‌گر ، اصلاح و ثبت داده‌ها را از مهمترین برنامه‌های این سازمان عنوان کرده و می‌گوید: «وقتی اطلاعات به‌طور صحیح ثبت شود، علاوه بر اینکه نظام گزارش‌دهی را بسیار راحت‌تر می‌کند، این امکان را برای ما فراهم می‌کند که تصمیمات صحیح‌تری اتخاذ کنیم. در واقع تا زمانی که اطلاعات دقیقی نداشته باشیم تصمیم‌گیری‌هایمان نمی‌تواند صحیح باشد.»

کشاورزی می‌افزاید: «ما تاکنون سیستم‌های نرم‌افزاری مختلفی به شکل پراکنده داشتیم ولی به دنبال این هستیم که با سامانه‌های جدید بتوانیم همه اطلاعات را یکپارچه و در یک جا تجمیع کنیم تا به نوعی هزینه‌هایی که سازمان پرداخت می‌کند را به بیمه شدگان وصل کرده و کاملا نشان‌دار کنیم. همچنین برنامه ما این است که بتوانیم حساب انفرادی برای بیمه‌شدگان داشته باشیم تا ببینیم که سازمان چه میزان درآمد به ازای هر یک نفر بیمه شده کسب می‌کند و برای آنها در محل مصارف، چه هزینه‌هایی انجام می‌دهیم. باید توجه داشت که این موضوع محقق نمی‌شود مگر اینکه نظام ثبت و گزارش‌دهی کاملا دقیق باشد و علاوه بر این باید در ورود صحیح اطلاعات نیز دقت کنیم تا بتوانیم از جمع‌بندی آن خروجی دقیق‌تری دریافت کرده و سیاست‌گذاری‌ها را براساس آن تنظیم کنیم.»


وی در پاسخ به این سوال که ثبت داده‌ها تا چه میزان در کنترل هزینه تاثیرگذار است، توضیح می‌دهد: «در صورتی که اطلاعات به شکل صحیح ثبت شود، نظارت دقیق‌تر و مطمئن‌تری می‌توانیم داشته باشیم و از طریق نظارت به نقاط هزینه‌ساز دست یابیم و براساس آن سیاستگذاری و هزینه‌ها را کنترل کنیم. البته این موضوع به این معنا نیست که در حال حاضر این نظام وجود ندارد یعنی اطلاعات بخش سرپایی و بستری در کل کشور وجود دارد و اکنون در استان‌ها این نقاط را شناسایی می‌کنیم ولی برای اینکه بتوانیم تصمیم‌گیری صحیح‌تری داشته باشیم باید تمام این اطلاعات را تجمیع کنیم.»


معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران می‌گوید: «درحال حاضر نرم افزار اسناد پزشکی، نرم‌افزار تائید دارو و نرم‌افزار بیمه‌شدگان در 31 استان کشور وجود دارد به طوری که برخی از سیاستگذاری‌ها براساس آن انجام می‌شود. اطلاعات اسناد پزشکی نیز به صورت استانی وجود دارد که می‌توانیم آن را تجمیع کنیم. همچنین بانک اطلاعاتی تجمیع شده در برنامه کاری ما قرار دارد تا اطلاعات تمام موسسات طرف قرارداد، موسسات بیمه‌گذار و اطلاعات مربوط به هزینه‌ها را در کل کشور در یک جا جمع‌بندی کنیم.»


جراحی‌های غیرضروری در برخی بیمارستان‌ها
کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به نقاط هزینه ساز این سازمان براساس بررسی‌های انجام شده اشاره کرد و ادامه می‌دهد: «دارو بخش زیادی از هزینه‌های سازمان را در برمی گیرد به طوری که تقریبا حدود 30 درصد هزینه‌های سازمان به دارو مربوط می‌شود. برخی داروها با وجود تولید داخل بسیار گران قیمت هستند و معمولا خدمات گران قیمت بیشتر مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تقاضاهای القایی بسیاری نیز مشاهده است. در کل هدر رفت هزینه در قسمت‌های دارویی، بیمارستانی و جراحی وجود دارد و گاه جراحی‌های غیر ضروری نیز انجام می‌شود.

 اقامت‌ها و بستری‌های غیر ضروری که به آن نیاز نیست به عنوان مثال برای خدمات سرپایی از جمله سیتی اسکن ممکن است بیمار را بستری کنند و بخش دیگر مربوط به خدمات پرتو پزشکی است.»
وی می‌گوید: «ما در حال حاضر بیشترین تلاشمان این است که رسیدگی به اسناد پزشکی را به سمت استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات ببریم یعنی بررسی‌ها را به شکل نرم‌افزاری انجام دهیم تا نیروهایی که در حال حاضر درگیر بررسی هستند را به نظارت قوی‌تر سوق دهیم. البته به جز مواردی که به آن اشاره شد، برخی نظارت‌های غیر حضوری نیز وجود دارد. براساس آمار و اطلاعاتی که در سیستم اسناد ثبت می‌شود متوجه می‌شویم که هزینه‌ها در چه قسمت‌هایی خارج از انتظار انجام می‌شود.»


ارسال کارنامه به پزشکان هر 3 ماه یکبار می‌شود
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران از ارسال کارنامه عملکرد پزشکان از سوی این سازمان اشاره کرده و می‌گوید: «این سازمان از سال گذشته برای پزشکان کارنامه ارسال می‌کند که سال گذشته هر 6 ماه یکبار بود. برنامه ما برای سال 96 این است که هر 3 ماه یکبار این اقدام را انجام دهیم. با این اقدام شرایط پزشک در خصوص میزان هزینه ایجاد شده، نسخه دارو، آزمایش، پرتوپزشکی، میانگین هزینه و اینکه نسبت به استان و کشور در کجا قرار دارد به او اعلام می‌شود.

در واقع با این اقدام بدون اینکه بحث تنبیهی وجود داشته باشد، فقط به آنها اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»
کشاورزی ادامه می‌دهد: «تجربه به ما نشان می‌دهد، همانقدر که پزشک وضعیت عملکرد خود را مشاهده می‌کند،نقاط اشکال را شناسایی و رفع می‌کند و الزاما به سیستم توبیخی نیاز نیست. مگر اینکه احیانا تخلفاتی رخ دهد که لازم باشد براساس ضوابط نظارتی که وجود دارد، بحث جریمه و یا لغو قرارداد صورت بگیرد که آن دستوالعمل نظارتی خاص خود را داشته و مناسب با آن عمل می‌شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: