کد خبر: ۱۴۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 15
تحقیقات گذشته نشان‌دهنده ارتباط میان HPV و ابتلا به انواع مشخصی از سرطان پوست بود. با این حال، این مطالعه بسیار کوچک بوده و تحقیقات بیشتر در گروه‌های بزرگتری از بیماران، قبل از مشخص شدن تاثیر واقعی این واکسن بر کاهش خطر سرطان پوست مورد‌نیاز است.
شفا آنلاین:واکسن HPV در برابر گونه‌های متعددی از ویروس پاپیلومای انسانی محافظت ایجاد می‌کند. یک گزارش جدید از دو بیمار نشان می‌دهد این واکسن، امکان جلوگیری از ظاهر شدن موارد تازه سرطان پوست را در افرادی که پیش از این مبتلا به سرطان پوست بوده‌اند، دارد.

به گزارش شفا آنلاین:تحقیقات گذشته نشان‌دهنده ارتباط میان HPV و ابتلا به انواع مشخصی از سرطان پوست بود. با این حال، این مطالعه بسیار کوچک بوده و تحقیقات بیشتر در گروه‌های بزرگتری از بی


دو بیمار در این مطالعه در گذشته مبتلا به این سرطان بوده‌ و بهبود یافته‌اند. پژوهشگران سه دوز از واکسن HPV را به این افراد دادند که هر دو دارای سیستم‌های ایمنی سالم بودند. سپس این بیماران تحت آزمایش‌های پوست قرار گرفتند تا بروز سرطان‌های جدید در آنها هر سه ماه یکبار تا ۱۶ ماه بعد از دریافت نخستین دوز از واکسن بررسی گردد. آن‌ها تعداد رشد سرطان‌های جدید پوست در طول این مدت را با زمان مشابه پیش از دریافت واکسن مقایسه کردند. طبق این مطالعه پس از انجام واکسیناسیون، هر دو بیمار در قیاس با قبل از دریافت واکسن، کمتر دچار کارسینوم‌های سلول‌های پایه‌ای و سنگفرشی – دو سرطان شایع پوست – شدند.
دکتر آنا نیکولز، متخصص پوست در دانشگاه میامی و سرپرست این بررسی در گزارش خود می‌گوید: «تا آنجا که می‌دانیم، این اولین گزارش از «استفاده واکسن HPV برای جلوگیری از انواع سرطان پوست» است. این یافته‌ها نشان داد که این گونه از سرطان‌ها پوست ممکن است تا حدی به وسیله HPV تحریک شوند.»
بر اساس آمار بنیاد سرطان پوست، سالانه بیش از 5 میلیون مورد از کارسینوم سلول‌های پایه‌ای و کارسینوم سلول‌های سنگفرشی در آمریکا تشخیص داده می‌شوند. این انواع سرطان پوست نسبت به گونه دیگری از سرطان پوست یعنی ملانوما، بسیار کمتر مرگبار هستند. (سلول‌های پایه‌ای و سنگفرشی دو نوع از سلول‌های پوستی هستند.)

یکی از بیماران در این مطالعه جدید، مردی در دهه هفتاد زندگی خود بوده و قبل از دریافت واکسن HPV، هر سال به طور متوسط به 12 مورد جدید از سرطان سلول سنگفرشی و 25/2 مورد تازه از سرطان سلول پایه‌ای مبتلا می‌شد. محققان دریافتند این مرد پس از واکسینه شدن، سالانه دچار 4/4 مورد جدید سرطان سلول سنگفرشی و هیچ مورد جدیدی از سرطان سلول پایه‌ای شده بود. به عبارت دیگر، این واکسن مرتبط با کاهش حدود 60 درصدی در کارسینوم سلول سنگفرشی و کاهش 100 درصدی در کارسینوم سلول پایه‌ای در این بیمار بوده است.

بیمار دوم، زنی در دهه هشتاد عمر خود بود که یک سال قبل از دریافت واکسن HPV به طور متوسط دچار 5/5 کارسینوم سلول سنگفرشی و 92/0 کارسینوم سلول پایه‌ای جدید شده بود. پس از دریافت واکسن، او سالانه دچار 8/1 کارسینوم سلول سنگفرشی و هیچ مورد جدیدی از سرطان سلول پایه‌ای شد. این گزارش بیانگر کاهش حدودا دوسومی در کارسینوم سلول سنگفرشی و کاهش 100 درصدی در کارسینوم سلول پایه‌ای بود. هیچ یک از این دو نفر، واکنش بدی به واکسن نداشتند.
منبع: LiveScience
سپید
برچسب ها: سرطان پوست ، ایدز ، واکسن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: