کد خبر: ۱۴۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 15
این نوع از سرطان پوست به ندرت منجر به مرگ یا موربیدیتی قابل توجه می شود (کمتر از 1/0 درصد از مرگ بیماران در اثر سرطان پوست غیرملانوما رخ می‌دهد).
شفا آنلاین:سرطان پوست شامل ملانوما و بازال و اسکوآموس سل کارسینوما می‌شود. بازال و اسکوآموس سل کارسینوما، که تحت عنوان سرطان پوست غیرملانوما هم شناخته می‌شوند، شایع‌ترین نوع سرطان را در آمریکا تشکیل داده و بیش از 98 درصد سرطان‌های پوستی را شامل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:این نوع از سرطان پوست به ندرت منجر به مرگ یا موربیدیتی قابل توجه می شود (کمتر از 1/0 درصد از مرگ بیماران در اثر سرطان پوست غیرملانوما رخ می‌دهد). این در حالی است که سرطان پوست ملانوما نرخ مورتالیتی بسیار بیشتری دارد. به همین دلیل، اگرچه یک معاینه بصری پوست توسط پزشک همه این 3 نوع سرطان پوست را قابل شناسایی می‌کند، با توجه به سود بالقوه غربالگری، کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده USPSTF با انتشار بیانیه‌ای در زمینه غربالگری سرطان پوست در افراد بدون علامت، بیشتر به پیامدهای مرتبط با ملانوما در ارتقای این دستورالعمل جدید پرداخته است.

تشخیص
مضرات بالقوه غربالگری سرطان پوست، هرچند اندک، عبارتند از تشخیص اشتباه، تشخیص بیش از اندازه، و عوارض جانبی زیبایی و عملکردی که در اثر انجام بیوپسی و درمان بیش از اندازه رخ می‌دهد‌.
USPSTFنتیجه‌گیری می‌کند که شواهد کنونی در زمینه غربالگری سرطان پوست ناکافی هستند و اینکه نمی‌توان مزایا و معایب معاینه بصری پوست را برای غربالگری سرطان پوست در بزرگسالان بدون علامت توسط پزشک به درستی و روشنی تعیین کرد.
این غربالگری بزرگسالان بدون علامتی را مدنظر قرار داده که سابقه ضایعات پوستی بدخیم یا پیش‌بدخیم را ندارند. بیمارانی که با یک ضایعه پوستی مشکوک مراجعه می‌کنند یا کسانی که به دلیل قرار گرفتن در گروه پرخطر سرطان پوست تحت نظر قرار دارند، مانند افرادی که یک سندرم خانوادگی (مثلا سندرم ملانوما و مول آتیپیکال خانوادگی) دارند، خارج از حیطه دستورات این دستورالعمل قرار می‌گیرند.
خطرات بالقوه تشخیص و درمان زودهنگام: اطلاعات در مورد معایب و خطرات تشخیص و درمان زودهنگام سرطان پوست نیز پراکنده و مبهم هستند. مطالعات نشان داده‌اند اغلب ضایعات پوستی مشکوک که در طول غربالگری برداشته می‌شوند، سرطانی نیستند. به‌طور مثال در همین مطالعه SCREEN نشان داده شد بین 20 و 55 برداشت ضایعه انجام شده تا یک مورد ملانوما تشخیص داده شود. در این مطالعه مشخص نشده چه تعداد ضایعه باید برداشته شود تا از بروز یک مورد مرگ پیشگیری شود، اما می‌توان تخمین زد این عدد به 4000 مورد اکسزیون می‌رسد. تشخیص و درمان بیش از حد، یعنی تشخیص و درمان سرطانی که در غیاب غربالگری به بیمار آسیبی نمی‌رساند،‌ دیگر آسیب مهم بالقوه است. شواهد اکولوژیک پیشنهاد می‌کنند که غربالگری با معاینه بصری پوست منجر به تشخیص بیش از حد سرطان پوست خواهد شد.
داده‌های کنونی در مورد الگوهای بالینی مرتبط با غربالگری سرطان پوست محدود هستند. در سال 2005، یک مطالعه در آمریکا نشان داد 81 درصد درماتولوژیست‌ها، 60 درصد پزشکان خانواده و 56 درصد متخصصان داخلی غربالگری بصری سرطان پوست را انجام می‌دهند.
تست‌های غربالگری
معاینه بصری بالینی پوست ضایعات پوستی را با ABCDE rule ارزیابی می‌کند که باید به دنبال خصوصیات زیر باشد: عدم تقارن (asymmetry)، بی‌نظمی در حاشیه ضایعه (border irregularity )، رنگ غیر یکنواخت (non-uniform color)، قطر بزرگتر از 6 میلی‌متر (diameter greater tha- 6 mm)، و رشد و نمو در طول زمان (evolving over time).
فاصله زمانی مطلوب برای غربالگری بصری پوست بوسیله پزشک برای سرطان پوست نامشخص است.
درمان ملانومایی که در غربالگری شناسایی شده، در کل شامل برداشتن، با یا بدون مدیریت غدد لنفاوی (با در نظر گرفتن مرحله بیماری در زمان تشخیص) می‌شود. در حال حاضر انواع درمان‌های مختلفی برای اسکوآموس و بازال سل کارسینوما (که میزان بهبودی قطعی دارند) وجود دارد، از جمله برداشتن با جراحی، جراحی میکروگرافیک Mohs، پرتودرمانی، کورتاژ و الکترودایسکشن، و کرایوسرجری.
USPSTF توصیه می‌کند کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان که 10 تا 24 سال سن دارند و دارای پوست روشن هم هستند، در زمینه به حداقل رساندن مواجه خود با اشعه ماوراء بنفش با پزشک مشورت کنند تا خطر ابتلا به سرطان پوست را در خود به کمترین میزان خود برسانند.سپید
منبع: Medpage Today


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: