کد خبر: ۱۴۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 13
محققان اروپایی مشغول طراحی پارچه‌هایی هستند که عادات غذایی یا نحوه نشستن ما را کنترل می‌کنند.
 شفا آنلاین: این محققان در آلمان مشغول کار روی پوشاک هوشمند هستند. این دسته از پوشاک می‌توانند عادات غذایی فرد را زیر نظر بگیرند و مثلا به او هشدار بدهند. پژوهشگران این طرح با عنوان «سیمپل اسکین» (Simple Skin) پیش نمونه تی‌شرت هوشمندی ساخته‌اند که می‌تواند به شما بگوید چقدر غذاخورده‌اید و چقدر مایعات نوشیده‌اید. حسگرهای نرمی که در یقه آن است به شکلی ناملموس هر عمل بلع را تشخیص می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:الیویه آمفت، استاد فناوری حسگرها در دانشگاه پاسو، در این مورد می‌گوید: «با کمک این فناوری می‌توانیم رفتارهای پیچیده را در طول روز زیر نظر بگیریم. به‌عنوان‌مثال اگر کاربر در طول روز مایعات کم بنوشد این فناوری می‌تواند کمبود آب بدن را تشخیص بدهد. این فناوری به‌ویژه به کار مبتلایان به دیابت می‌آید. چون آن‌ها مشاوره‌های لازم برای رژیم غذایی مناسب را دریافت می‌کنند. همچنین بر اساس داده‌های واقعی به کسانی که اضافه‌وزن دارند توصیه‌های لازم را می‌دهد.» نمونه‌ای دیگر از شگفتی‌های این حسگرهای پارچه‌ای، فریم عینکی است که می‌تواند میزان ارتعاشات جمجمه را موقع جویدن اندازه بگیرد.

الگوی ارتعاشات نشان می‌دهد که فرد مشغول خوردن چه چیزی است. یکی دیگر از کاربردهای این فناوری در پادری‌های هوشمندی است که می‌تواند بشمارد چند نفر در اتاق هستند و نحوه گام برداشتن‌شان را تشخیص دهد. می‌توان از فناوری در روکش صندلی هم استفاده کرد تا به درست نشستن فرد کمک کند یا اگر راننده حواسش به جاده نیست به او هشدار بدهد. دانشمندان معتقدند که زمانی که تلفن هوشمند و ابزارهای کوچک دست و پاگیر می‌شوند، پوشاک هوشمند بهترین و راحت‌ترین راه‌حل به شمار می‌رود.سپید
منبع: ScienceDaily
برچسب ها: لباس ، سلامتی ، حسگر نرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: