کد خبر: ۱۴۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 13
فرمان اجرایی ترامپ به مدت حداقل چهار ماه از ورود پناهندگان سوری به خاک ایالات‌متحده جلوگیری می‌کند. همچنین ورود تمامی دارندگان ویزا از کشورهای سوریه، عراق، ایران، سومالی، سودان، لیبی و یمن را به ایالات‌متحده برای حداقل ۹۰ روز متوقف می‌کند.
شفا آنلاین:موج اعتراضات به فرمان مهاجرتی ترامپ در ایالات‌متحده آمریکا همچنان ادامه دارد. ده‌ها انجمن علمی و پزشکی، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی و انجمن‌های سرطان در آمریکا فرمان ترامپ را محکوم کردند. حتی پرنده‌شناسان نیز آن را تقبیح می‌کنند. آن‌ها می‌گویند این فرمان نه‌تنها ناعادلانه است، بلکه غیرضروری نیز هست و به‌شدت به آمریکا صدمه خواهد زد.

به گزارش شفا آنلاین:فرمان اجرایی ترامپ به مدت حداقل چهار ماه از ورود پناهندگان سوری به خاک ایالات‌متحده جلوگیری می‌کند. همچنین ورود تمامی دارندگان ویزا از کشورهای سوریه، عراق، ایران، سومالی، سودان، لیبی و یمن را به ایالات‌متحده برای حداقل ۹۰ روز متوقف می‌کند. دو پزشک مهاجر در مجله پزشکی نیوانگلند چاپ چهارشنبه اول فوریه نوشتند که این فرمان صدها نفر از بیماران بدحال و همچنین خانواده‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دکتر احمد مصری و مراد سنوسی از مرکز پزشکی دانشگاه پترزبورگ نوشتند: «نزدیک به یک‌چهارم پزشکان آمریکایی خارج از آمریکا به دنیا آمده و تحصیل کرده‌اند.»
مصری از اردن و سنوسی از لیبی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

 به نقل از کمیسیون آموزش فارغ‌التحصیلان خارجی در علوم پزشکی، مصری و سنوسی خاطر نشان کردند که در سال ۲۰۱۳، ۷۵۳ نفر از متقاضیان دوره‌های رزیدنتی پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا از ایران، عراق، لیبی و سوریه بودند و ۲۱۰۱ نفر از ۱۱ کشور مختلف عمدتا مسلمان بودند که ۴۰ درصد از آن‌ها موفق به ورود به دوره رزیدنتی پزشکی آمریکا شدند. پزشکان مهاجر خدمات فراوانی به نظام بهداشت و درمان و پیشرفت علم در ایالات‌متحده کرده‌اند. دستاوردهای شایان آن‌ها گذشته از زادگاه، دین، قوم، رنگ و جنسیت کمک بزرگی به جامعه آمریکا کرده است. روسای هفت مرکز درمانی برتر آمریکا فرمان مهاجرتی ترامپ را گامی به عقب خواندند. این مراکز عبارت‌اند از بیمارستان دولتی ماساچوست، دانشکده پزشکی جان هاپکینز، مرکز بهداشت و درمان دانشگاه میشیگان، بیمارستان زنان بریگهام، دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و بٍٍث ایزرائیل دیکانس.


بیش از ۱۵۰ انجمن پزشکی و علمی آمریکایی در تقبیح فرمان ترامپ در نامه‌ای اظهار کردند که سیاست مهاجرتی ترامپ جلوی ورود بهترین‌های دنیا را به آمریکا برای آموزش و اشتغال خواهد گرفت و همچنین مانع از سفر کارآموزان و اعضای هیئت‌علمی ما به کشورهای دیگر خواهد شد و این یک بازگشت به عقب است چراکه به بیماران، دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌های ما ضربه خواهد زد و موقعیت آمریکا را به عنوان رهبر جهان در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و نوآوری متزلزل خواهد کرد.
شش انجمن سرطان در نامه‌ای خطاب به دولت ترامپ نوشتند: «از دست دادن هر محقق و پزشک توان رقابتی آمریکا با دیگر کشورهای پیشرفته دنیا را به مرور زمان از بین خواهد برد و بر موسسات تحقیقاتی قدرتمند ما و همچنین بیماران ما نتیجه منفی خواهد گذاشت.» این نامه به امضای انجمن هماتولوژی آمریکا، انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، انجمن هماتولوژی و انکولوژی کودکان آمریکا، انجمن موسسه‌های سرطان آمریکا و جامعه رادیوتراپی انکولوژی آمریکا نیز رسید. دارل کرچ، مدیرعامل انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا، می‌گوید: «این توانایی ما در جذب استعدادهای برتر از سراسر جهان است که تحقیقات آزمایشگاهی ما را در دانشکده‌های پزشکی و بیمارستان‌ها بسیار توانمند می‌سازد و به آمریکا کمک می‌کند تا به عنوان رهبر جهانی در امر پژوهش‌های پزشکی همچنان پیشتاز باشد و اقتصاد ما و همچنین سلامت مردم آمریکا را تقویت کند.»
جیمز مادارا، مدیرعامل انجمن پزشکی آمریکا، در نامه‌ای به وزارت امنیت داخلی آمریکا چنین گفت: «ما درحالی‌که اهمیت یک سیستم قابل‌اعتماد برای بررسی صلاحیت افرادی که از دیگر ملت‌ها وارد خاک ایالات‌متحده می‌شوند را درک می‌کنیم، اما این امر نیز بسیار مهم و حیاتی است که این روند، دسترسی بیماران را به درمان‌های پزشکی به‌موقع تحت تاثیر قرار نداده و یا پزشکان و فارغ‌التحصیلان خارجی علوم پزشکی که دارای ویزای معتبر جهت ورود به آمریکا برای آموزش، کار و حضور در کنفرانس‌های پزشکی هستند را نیز محدود نکنیم.» انجمن روان‌شناسی آمریکا نیز با اشاره به امکان فروپاشی خانواده‌هایی که تحت تاثیر فرمان اجرایی ترامپ قرار می‌گیرند اعتراض خود را از تصمیم وی بیان داشتند. به عقیده آن‌ها جدایی ناگهانی و غیرمنتظره خانواده‌ها از یکدیگر با پیامدهای منفی بر سلامت کودکان همراه خواهد بود و دوران بزرگ‌سالی آن‌ها را نیز در آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.
انجمن پیشبرد علوم آمریکا، انجمن معلمان فیزیک آمریکا، انجمن بهداشت عمومی آمریکا و انجمن مهندسان بیولوژی و کشاورزی آمریکا گفتند: «پیشرفت‌های علمی به اصول عدم محدودیت، شفافیت و جریان آزاد اندیشه‌ها بستگی دارد و این اصول به ایالات‌متحده کمک کرده است تا بتوانیم بهترین استعدادها را از سراسر دنیا جذب کرده و از آن بهره‌مند شویم. فرمان اجرایی ترامپ بسیاری از بهترین و درخشان‌ترین دانشجویان خارجی، محققان، مهندسان و دانشمندان را از تحصیل و کار و شرکت در سمینارهای علمی و همچنین ایجاد کسب‌وکار در ایالات‌متحده آمریکا دلسرد خواهد کرد.»
استفانو برتوزی، مدیرعامل ایتالیایی-آمریکایی انجمن میکروب‌شناسی آمریکا در وبلاگش نوشت: «برای آمریکا این یک داستان قدیمی است؛ نسل بعد از نسل دانشمندان بلندپرواز از اقصی نقاط جهان برای استفاده از فرصت‌ها و یا به دلایل امنیت شخصی به آمریکا می‌آیند. دانشمندان مهاجر زیست‌شناس، فیزیک‌دان، پزشک، شیمی‌دان و دیگر متخصصان و کارشناسان با اکتشافات بزرگ و جوایز پر زرق‌وبرق علمی که برای آمریکا به ارمغان آورده‌اند بارها و بارها در بطن پایه و اساس مسائل امنیتی ملی آمریکا قرار گرفته‌اند. مطمئنا ما نمی‌خواهیم که ورود موهبت استعدادهای علمی به ایالات‌متحده را قطع کنیم.»سپید
منبع: NBC
برچسب ها: پزشکان ، دانشمندان ، ترامپ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: