به گزارش شفاآنلاین،بر اساس نتایج آخرین پژوهشهای صورت پذیرفته، یک درصد دانش آموزان کشور به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند .حتی یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز پیشتر با تایید این آمار اعلام کرد که با استناد به وجود 13 میلیون دانش آموز در سطح کشور به این نتیجه میرسیم که حدود 130 هزار دانش آموز معتاد داریم که شاید گنجاندن این تعداد در مکانی چون استادیوم آزادی و تختی امکان پذیر نباشد.
به اعتقاد روانشناسان حوزه اعتیاد، ناپایداری عاطفی و احساسی، اضطراب و بی قراری، عدم اعتماد به محیط و آینده، احساس ناتوانی، عقدهی حقارت و عدم رشد در شکل گیری شخصیت از عوامل عمدهی گرایش به مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان است. نوجوانان کنجکاو و جستجوگر به هر جایی سرک میکشند از این رو در این مسیر هر چیز جذاب و فریبندهای آنها را به سوی خود جذب میکند. در واقع زمینههای انحراف بشکل بالقوه در نوجوانان وجود دارد و اگر چنانچه عوامل محیطی هم مساعد باشد، خطر افتادن در دام آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد برای آنان بسیار زیاد است.
این روانشناسان همچنین یکی از عوامل مهم اجتماعی برای جلوگیری از گرایش نوجوانان به اعتیاد را مدرسه می دانند. زیرا به اعتقاد آنان مدرسه می تواند نقش تعیین کننده ای را در سازندگی شخصیت کودکان و نوجوانان ایفا کند . به ویژه هنگامی که والدین در برخورد با فرزندان با شکست مواجهه میشوند، مسئولین مدارس مسئولیت سنگین تری را برعهده دارند.
آموزش پیشگیری از اعتیاد در ۴۰ درصد مدارس
بالاخره مسئولین آموزش و پرورش دست بکار شده اند و درصدد رفع یک آسیب اجتماعی برآمدند که سالها وجود آن را در مدارس کتمان می کردند. مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به تازگی در گفت وگویی از اقدام جدید آموزش وپرورش برای پیشگیری و به عبارتی جلوگیری از افزایش این پدیده خانمان سوز خبر داد و گفت: تمام دانشآموزان پایههای ششم و نهم تا پایان سال جاری تحت پوشش برنامه آموزش پیشگیری از اعتیاد قرار خواهند گرفت.
نادر منصور کیایی افزود: دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر، از جمله در زمینه اعتیاد، در سال تحصیلی جاری برنامههای گستردهای را در قالبهای آموزشی، فرهنگی و مراقبتی در دست انجام دارد.لذا 40 درصد از مدارس کشور تحت پوشش این طرح قرار میگیرند.
کیایی با اشاره به اینکه در سال گذشته به طور میانگین حدود 25 درصد از مدارس کشور تحت پوشش آموزش پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر بودند،گفت:امیدوار هستیم که از طریق راهنماهای آموزش پیشگیری که برای استفاده معلمان وتدریس در کلاس درس تهیه شده است، این نرخ پوشش از 40 درصد نیز فراتر رود.
ایجاد نشاط در مدارس
حسام الدین معصومیان شرقی روانشناس و کارشناس اعتیاد نیز ایجاد شور و نشاط در مدارس را در جلوگیری از رواج این آسیب اجتماعی موثر دانست و گفت: چنین طرح هایی راه به جایی نمی برد تا زمانی که محیط مدرسه را به محیطی بانشاط و شاداب تبدیل نکنیم و دانش اموزان اشتیاقی به رفتن به مدرسه نداشته باشند همچنان با این معضل روبه رو هستیم.
وی افزود: گنجاندن مباحثی چون مضرات و خطرات اعتیاد در کتب درسی نیز هیچ مشکلی را حل نمی کند اینها کارهای روبنایی است که چاره کار نیست. تا زمانیکه دانش آموزان ما از مدرسه گریزانند و با هر تعطیلی خوشحال می شوند اعتیاد هم می تواند وجود داشته باشد. لذا اگر بتوانیم محیط مدرسه را شادی آور کنیم آنوقت است که می توانیم یک جامعه آسوده از مواد را بوجود بیاوریم. آسوده از مواد به این معنا که اگر هم مواد در مدارس وجود داشته باشد. دانش آموزان خواهند گفت ما به خوبی میدانیم که مصرف چه بلایی سرما خواهد آورد.
این روانشناس ادامه داد: در حال حاضر دانش آموزان ما می دانند که مواد چه بلایی سرشان می آورد ولی با این وجود می گویند من همین الان می خواهم حال کنم و به آینده اهمیتی نمی دهم.
وی تشکیل اتاق فکر و استفاده از همه فکرها را برای این کار ضروری دانست و افزود: آموزش پیشگیری از اعتیاد باید از سنین بسیار پایین مثل مهد کودک آغاز شود. ما فکر می کنیم اعتیاد از زمانی شروع می شود که فرد اولین مصرف مواد را آغاز کرده است در صورتیکه برای من کاملا محرز است فرد معتاد قبل از مصرف مواد معتاد بوده است. اعتیاد از زمان کودکی شروع می شود زمانی که وقتی تلفن زنگ می زند پدر به فرزندش می گوید بگو که من نیستم.لذا باید اساسی وریشه ای به اعتیاد نگاه کرد وگرنه اینگونه آموزش ها در مدارس کارساز نیست. ما نیاز به فرهنگ سازی داریم.جام جم آنلاین