کد خبر: ۱۴۱۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 11
به گفته کارشناسان و مسوولان سلامت کشور، یکی از راه‌های اساسی برای کاهش مصرف سیگار و حفظ سلامت مردم افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار است

شفا آنلاین>سلامت>یکی از موضاعاتی که وزارت بهداشتی‌ها آن را خطری برای سلامت کشور عنوان می‌کنند،‌مصرف بالای سیگار در ایرانیان است؛ طوری که بر اساس آمار اعلام شده بیش از 10 درصد مردم کشور سیگار می‎کشند و از این طریق نزدیک به 10 میلیارد تومان پول در کشور ما صرف سیگار می‏‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،‌ از طرفی به گفته کارشناسان و مسوولان سلامت کشور، یکی از راه‌های اساسی برای کاهش مصرف سیگار و حفظ سلامت مردم افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار است و این راهی است که کشورهای توسعه‌یافته آن را طی کرده‌اند. بر همین اساس بود که پیش از این وزارت بهداشت خواستار افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار شد و از مجلس خواست تا نگاه ویژه‌ای به این موضوع در برنامه ششم توسعه داشته باشد،‌ اما این درخواست به نحوی دیگر پاسخ داده شد و مالیات بر سیگار نه‌تنها افزایش نیافت، بلکه طبق تصویب مجلس شورای اسلامی روند کاهشی نیز یافت.

گلایه عظیم از یک مصوبه مجلس

حال چشم وزارت بهداشت به دست شورای نگهبان است که از تصویب نهایی این مصوبه پیشگیری و آن را اصلاح کند. بر این اساس دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت درباره کاهش مالیات بر سیگار که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و برای تایید نهایی وابسته به نظر شورای نگهبان است، گفت: وزارت بهداشت در این زمینه گلایه‌ای عظیم دارد. باید توجه کرد که طبق بررسی کارشناسی و تجربه بین‌المللی، حتی در کشورهایی که قاچاق سیگار وجود دارد، مهم‌ترین راه کاهش مصرف دخانیات اخذ مالیات بر خرده‌فروشی است.

وی افزود: متاسفانه کشور نه تنها در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، بلکه حتی نسبت به کشورهای مشابه خودمان، پایین‌ترین قیمت سیگار و کمترین میزان مالیات بر قیمت سیگار را دارد.

حریرچی در عین حال تاکید کرد که بر این اساس وزارت بهداشت، متولیان سلامت کشور و دولت هم در پی کسب درآمد از این محل نبودند، کما اینکه درآمد حاصل از مالیات در سال 95 طبق مصوبه‌ای که وجود داشت به وزارت بهداشت نمی‌آمد، بلکه به خزانه عمومی دولت می‌رفت و برای کل هزینه‌ها بود.

راه اصلی کاهش مصرف سیگار

حریرچی هدف وزارت بهداشت از پیشنهادش مبنی بر افزایش مالیات بر سیگار را ارتقاء سطح سلامت مردم عنوان و اظهار کرد: یکی از راه‌های اصلی کاهش مصرف سیگار این است که افراد کمتری استطاعت خرید پاکت سیگار در کشور را داشته باشند. امیدواریم این موضوع در شورای نگهبان مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که آنچه مصوبه نهایی مجلس خواهد شد، درباره سیگار و دخانیات به نفع سلامت مردم باشد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: