کد خبر: ۱۴۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 12
پزشکان متولد کشورهای خارجی برای ارائه مراقبت‌های پزشکی در آمریکا ضروری هستند. آنان در شهرهای کوچک که پزشکان دیگر به آنجا نمی‌روند، در محله‌های فقیرنشین شهرها و در بیمارستان‌های مخصوص کهنه سربازان کار می‌کنند.
شفا آنلاین:دولت ترامپ می‌گوید فرمان ممنوعیت ورود مسافران از هفت کشور عمدتا مسلمان برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به آمریکا ضروری است. اما این فرمان ورود گروهی از مسافران را که برای بهزیستی بسیاری از آمریکاییان مهم هستند، هم مشکل کرده است: پزشکان.

به گزارش شفا آنلاین:پزشکان متولد کشورهای خارجی برای ارائه مراقبت‌های پزشکی در آمریکا ضروری هستند. آنان در شهرهای کوچک که پزشکان دیگر به آنجا نمی‌روند، در محله‌های فقیرنشین شهرها و در بیمارستان‌های مخصوص کهنه سربازان کار می‌کنند.

انجمن پزشکان خانواده آمریکا می‌گوید ۴۲ درصد از ویزیت‌های بیماران در مناطق روستایی آمریکا به وسیله پزشکان متولد خارج انجام می‌گیرد.

این پزشکان به جاهایی می‌روند که فارغ‌التحصیلان دانشکده پزشکی هاروارد تمایلی به رفتن ندارند.
بیش از ۱۵۰۰۰ پزشک اهل هفت کشور عمدتا مسلمانی که مشمول ممنوعیت مسافرت شده‌اند در سراسر آمریکا کار می‌کنند. این رقم شامل ۹۰۰۰ پزشک از ایران، حدود ۳۵۰۰ پزشک از سوریه و بیش از ۱۵۰۰ پزشک از عراق می‌شود.

دکتر هومان پارسیِ متخصص سرطان که آن‌قدر بااستعداد بود که ویزای O-1، ویزای مخصوص افراد با «استعداد یا دستاوردهای فوق‌العاده» را دارد، قرار بود روز چهارشنبه اول فوریه (۱۳ بهمن) ویزیت بیماران در شهر سان برناردینو در کالیفرنیا را شروع کند.

روز جمعه ۳ فوریه (۱۵ بهمن) یک قاضی فدرال در سیاتل ممنوعیت مسافرتی دولت ترامپ را معلق کرد و دادگاه استیناف فدرال نیز با برقراری مجدد این ممنوعیت مخالفت کرد. اما پارسی در ایران گیر کرده و در میانه سردرگمی‌ها و خشم کارفرمای آمریکائی‌اش هنوز در انتظار دریافت ویزا است.
دکتر ریچی آقاجانیان، مدیر اجرایی انستیتوی سرطان‌شناسی امید و ابتکار که تازه او را استخدام کرده بود، می‌گوید: «ما به‌شدت به او نیاز داریم. ما یک مطب کامل ساخته‌ایم، سه ماه برای آن وقت صرف کردیم و قرار بود روز اول فوریه گشایش یابد. اکنون ما نمی‌توانیم آن را باز کنیم. وضعیت واقعا غم‌انگیز و نومیدکننده‌ای است.»

به گفته دکتر آقاجانیان کلینیک این انستیتو که ۳۰ پزشک در آن کار می‌کنند، به مردم مناطقی خدمات می‌دهد که پزشکان بسیار کمی دارند و فاصله میان متخصصان سرطان موجود چندین کیلومتر است. بیماران برای اینکه به متخصص دیگری مراجعه کنند باید ۴۰ کیلومتر دیگر را بپیمایند. پزشکان ما از قبل هم فشار کاری زیادی را متحمل می‌شوند و اکنون باید ساعات بیشتری را در کلینیک بمانند.»
آمریکا با وجود ۳۱ دانشکده پزشکی که از سال ۲۰۰۲ افتتاح شده‌اند و افزایش ظرفیت کلاس‌های دانشکده‌های موجود همچنان با کمبود پزشک مواجه است.

از طرف دیگر هر سال شمار دوره‌های دستیاری تخصصی در دسترس ۲۲ درصد بیشتر از شمار فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی در آمریکا است. فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پزشکی خارجی این شکاف را پر می‌کنند؛ بیشترین شمار این فارغ‌التحصیلان پزشکی از هند و در رده‌های بعدی از پاکستان، چین، فیلیپین و ایران می‌آیند.

ایران در فهرست کشورهای ممنوع در فرمان ترامپ قرار دارد، اما پاکستان که کشوری با اکثریت مسلمان است و سابقه حملات تروریستی داخلی و خارجی دارد، در این فهرست نیست.
بسیاری از فارغ‌التحصیلان ویزاهای J-1 دارند که به آنان ۳ سال زمان می‌دهد تا دوره دستیاری تخصصی‌شان را به پایان برسانند.
فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی حتی اگر در کشورشان سوپراستار هم باشند باید برای تایید مدرکشان امتحان دهند و دوره دستیاری را بگذرانند.
این پزشکان پس از پایان دوره دستیاری و تمام شدن مدت ویزایشان باید به کشورشان بازگردند، اما اگر موافقت کنند که در مناطقی که وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا آن‌ها را دچار کمبود پزشک می‌دانند، کار کنند، ویزایشان تمدید می‌شود. حدی که در این مورد تعیین شده است، کمتر از یک پزشک مراقبت‌های اولیه به ازای هر ۳۰۰۰ نفر است.

پزشکان خارجی که برای چند سال در چنین مناطقی کار کنند، می‌توانند برای دریافت کارت سبز اقامت اقدام کنند و پس‌ازآن است که می‌توانند در هر جایی طبابت کنند. اما همین مدت چندساله کار آن‌ها در مناطق دچار کمبود پزشک بسیار برای آمریکاییان مهم است.

از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند بسیاری از پزشکان متولد خارج به رشته‌های پزشکی خانواده، پزشکی اطفال، پزشکی خانواده، جراحی عمومی و سایر تخصص‌های خط مقدم که هر سال هزاران بیمار ازجمله بیماران تحت پوشش بیمه نیازمندان و بیمه سالمندان را ویزیت می‌کنند، وارد می‌شوند و نه تخصص‌های تجملی شهری مانند جراحی پلاستیک.

مسیر کاری دکتر پارسی به عنوان متخصص سرطان یک استثنا بود. او در سال ۲۰۰۷ برای پژوهش پست‌دکتری در زیست‌شناسی مولکولی وارد آمریکا شد. اما بعد از قبول شدن در امتحان برای تایید مدرک پزشکی، دوران دستیاری خود را در دانشگاه سین‌سیناتی و دوره فلوشیپی یا فوق ‌تخصصی خود در خون‌شناسی و سرطان‌شناسی را در مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ گذراند.
ازآنجایی‌که او مجبور بود آمریکا را ترک کند تا هنگام ورود مجدد ویزای جدیدش در پاسپورتش مهر شود، به دوبی پرواز کرد. کنترل امنیتی او انجام شد، اما مجبور بود چند روزی را صبر کند تا ویزایش صادر شود، بنابراین به تهران رفت تا پدرش را ببیند.

حکم دادگاه در معلق کردن فرمان ترامپ فقط مربوط به افرادی می‌شود که مهر ویزا را در پاسپورتشان دارند، بنابراین باوجوداینکه ویزای جدید برای او در حال صدور بود، او هنوز نمی‌تواند به آمریکا بازگردد.سپید
منبع: New York Times

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: