کد خبر: ۱۴۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 11
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: رویکرد نظام سلامت در ارائه خدمات سرپایی بسیار موثر است و مردم به دلیل این هزینه ها به دردسر می افتند و قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند.
شفاآنلاین>سلامت>معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی و مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت ، در مورد دلایل افزایش تعداد ویزیت بیماران در مطب پزشکان، توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد جهانگیری در برنامه تلویزیونی «نبض» که جمعه شب ها از شبکه خبر روی آنتن می رود، با عنوان این مطلب که ۷ عنصر موثر در ویزیت داریم، گفت: یکی از این عناصر موثر، زمان ویزیت بیمار  است.

وی با بیان اینکه ۵ سطح ویزیت داریم، افزود: آنچه در کشور ما مرسوم است سطح یک است که همان گرفتن شرح حال بیمار است که بر اساس آن یک تصمیم ساده گرفته می شود و ۱۰ دقیقه برای آن صرف می شود. در سطح ۲ و ۳ شرح حال بیشتر و سیستم جامع تر می شود و تصمیم گیری برای سطوح بالاتر متفاوت تر می شود.

جهانگیری ادمه داد: در تمام کشورها سطح معاینات با هم متفاوت است چون رکن اصلی درمان در بخش ویزیت صورت می گیرد و ما سه سال است در تلاشیم تا معایناتمان را به سطح استاندارد برسانیم.

دکتر محمد جهانگیری تاکید کرد: رویکرد نظام سلامت در ارائه خدمات سرپایی بسیار موثر است و مردم به دلیل این هزینه ها به دردسر می افتند و قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند.

جهانگیری افزود: در اکثر کشورها پزشکان تمایلی به انجام جراحی ندارند و از طریق ویزیت سرپایی، درآمد کافی بدست می آورند اما در کشور ما پزشکان بیشترین درآمد خود را از طریق جراحی به دست می آورند از این رو پزشکان انگیزه ای برای ویزیت بیماران سرپایی ندارند.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، گفت: علاوه بر این هزینه منشی، آب و برق و مطب و... نیز وجود دارد پس تا ۱۵ بیمار این هزینه ها را تامین می کند و از بیمار پانزدهم به بعد تازه درآمد کسب می کند و این دلیل بی دقتی پزشکان و عجله آنها برای ویزیت بیماران بیشتر است.

دکتر محمدرضا میردهقان مدیرکل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت نیز به عنوان یکی دیگر از میهمانان این هفته برنامه نبض، گفت: صرف زمان برای ویزت فاکتورهای زیادی دارد، اینکه سطح دسترسی مردم به این متخصصین چقدر است؟ تا پیش از طرح سلامت ما در برخی از استانها پزشک متخصص نداشتیم که همین امر موجب مهاجرت می شد اما در حال حاضر متخصین ما در شهرستان ها پخش شده اند اما باید اذعان داشت که نسبت به استانداردهای جهانی در سطح پایین تری هستیم و حدودا ۶ برابر کمتر پشک متخصص داریم، ما در حال حاضر از تعداد کم پزشک متخصص رنج می بریم.

وی افزود: بیماران باید خدمات مطلوب و هم اطلاعات جامع و هم دسترسی به یک نظام حقوقی جامع داشته باشند و در حقیقت این از حقوق بیماران به حساب می آید، در حال حاضر ما پزشک در کشور کم داریم، اینکه تعداد ساعات کار پزشکان کم شود در حال حاضر راه حل مناسبی نیست.

میردهقان ادامه داد: یکی از اشکالات ما تعرفه هاست و بخش توسعه و زیرساختهای خدمات سرپایی و کمبود متخصص از دیگر مشکلات ماست، حال باید با کثرت بیماران چکار باید کرد؟ شاید بحث پزشک خانواده راه حل خوبی باشد که امری موضوعی فرهنگی است و در درازمدت جواب می دهد.

وی با عنوان این مطلب که در طرح تحول سلامت به بخش سرپایی نیز توجه شده است، گفت: در قالب ۷ هزار مطب، ۶۷۰ کلینیک غیر فعال به صورت دو شیفت فعال شدند؛ افزایش مراکز درمانی موجب کاهش بار مراجعات شده اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: