کد خبر: ۱۴۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 11
متاسفانه درحال حاضر یک بیمار ممکن است برای درمان به پزشکان بسیاری با تخصص های مختلف مراجعه کند که در هیچ پرونده ای هم ثبت نخواهد شد، بنابراین بروز تخلف در این شرایط بسیار بوده و این موضوع حتی روند درمانی بیمار را با کندی روبه رو کند.

شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر بیمه ها درجهت مقابله با تخلفات حوزه دارو، گفت: بسیاری از تخلفات سیستم درمان با ایجاد پرونده الکترونیک قابل کنترل است.

به گزارش شفا آنلاین، عباسعلی پوربافرانی با انتقاد از نبود سیستم پرونده الکترونیک سلامت درکشور، گفت: متاسفانه بسیاری از سوء استفاده ها درحوزه سلامت به ویژه در داروخانه به دلیل نبود نسخه الکترونیکی و استفاده از دفترچه های کاغذی است، زیرا در برخی مقاطع مشاهده می شود که در اقدامی غیرقانونی در دفترچه بیمه افراد داروهایی را تجویز می کنند که به هیچ عنوان مورد استفاده فرد نیست؛ بنابراین این اقدام خلاف قانون نه تنها منجر به ایجاد مشکل در سیستم دارویی می شود بلکه  تحمیل بار اضافی هزینه ها را نیز بر دوش سازمان های بیمه گر خواهد داشت.

نماینده مردم نائین درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اجرای نظام ارجاع و الکترونیکی شدن پرونده های سلامت به حذف تخلفات درحوزه بهداشت و درمان کمک بسیاری می کند، افزود: پس از اجرای طرح الکترونیکی شدن پرونده های سلامت و نسخه های دارویی باید برای مقابله با تخلفات نظارت ها نیز افزایش یابد زیرا با راه اندازی سامانه الکترونیکی بدون نظارت احتمال تقلب و تخلف در همه بخش های درمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه روند درمانی بیمار از ابتدا تا انتهای در پرونده الکترونیکی سلامت ثبت می شود، تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر یک بیمار ممکن است برای درمان به پزشکان بسیاری با تخصص های مختلف مراجعه کند که در هیچ پرونده ای هم ثبت نخواهد شد، بنابراین بروز تخلف در این شرایط بسیار بوده و این موضوع حتی روند درمانی بیمار را با کندی روبه رو کند.

پوربافرانی با تاکید بر اینکه تخلفات در حوزه بهداشت و درمان خوشبختانه بسیار جزیی و کوچک است،گفت: به طورکلی درحوزه سلامت تخلفاتی نظیر درج دارو بدون دلیل و اساس در نسخه های پزشکی بسیار کمرنگ است، با این وجود با ایجاد پرونده های الکترونیکی و فراهم آوردن زیرساخت های لازم در کنار افزایش نظارت مسئولان می توان از بروز تخلفات جلوگیری کرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه درحال حاضر بیمه ها و سازمان غذا و دارو مکلف به نظارت بیشتر درجهت مقابله با تخلفات و تقلب ها هستند، افزود: بررسی چگونگی تجویز دارو ازسوی پزشک و همچنین توزیع داروها در داروخانه ها باید مورد توجه قرار گیرد اما نظارت ها از سوی مسئولان درحال حاضر بسیار ضعیف است.

پوربافرانی با تاکید بر اینکه از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تا کنون به مواردی ازجمله سیستم ارجاع و پزشک خانواده هیچ توجهی نشده است، تصریح کرد: متاسفانه دراجرای طرح تحول و موارد آن اختلاف نظرهایی دربدنه تصمیم گیری ها در دولت  وجود دارد که شاید یکی از موارد مهم درعلل تاخیر دراجرای سیستم ارجاع وجود اختلافات سلیقه ها میان مسئولان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: زیر ساخت های پرونده  الکترونیکی سلامت درکشور به طور قطعی و کامل فراهم نیست اما زیرساخت ها درمراحله اولیه ایجاد شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: