کد خبر: ۱۴۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 10
بیماری اسکلروزیس لترال آمیوتروفیک یا ALS نوعی بیماری نورودژنراتیو پیشرونده ویرانگر است که سیستم نورونی را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت، تمامی توانایی‌های موتور را، مانند تکلم تخریب می‌کند.
شفا آنلاین:در پزشکی، برخی از پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در حوزه جراحی رخ می‌دهند. تا به امروز، تقریبا هر قسمتی از بدن تعویض شده و جراحی می‌تواند حتی بدترین صدمات را اصلاح کند. آنچه در زیر می‌آید، فهرستی است از شگفت‌انگیزترین پیشرفت‌های جراحی که در سال 2016 به مرحله اجرا درآمدند.

به گزارش شفا آنلاین:ایمپلنت مغزی به بیماران مبتلا به ALS کمک می‌کند تا با استفاده از فکرشان با دیگران ارتباط برقرار کنند.
بیماری اسکلروزیس لترال آمیوتروفیک یا ALS نوعی بیماری نورودژنراتیو پیشرونده ویرانگر است که سیستم نورونی را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت، تمامی توانایی‌های موتور را، مانند تکلم تخریب می‌کند. برای نخستین بار، در سال 2016، وسیله‌ای درون مغز یک زن مبتلا به ALS کار گذاشته شد که به وی امکان می‌داد تا فقط از راه افکارش با دیگران ارتباط برقرار کند.
این ایمپلنت از پروب‌هایی ساخته شده که از طریق سوراخ‌های روی جمجمه جایگذاری می‌شوند. پروب‌ها به وسیله‌ای متصل می‌شوند که زیر پوست قفسه سینه بیمار قرار داده شده و داده‌ها را به تبلتی که روی صندلی چرخدار متصل است، می‌فرستند.
هرچند این دستگاه کند کار کرده و باید ارتقا پیدا کند، قدم بزرگی به سوی توانمند کردن بیماران مبتلا به ALS است تا بتوانند برخی از مهارت‌های ارتباطی خود را که در اثر بیماری از دست داده‌اند، بازیابند.
به دنیا آمدن نخستین نوزاد دنیا که DNA خود را از 3 والد گرفت
در سال 2016، نوزادی پا به دنیا گذاشت که DNA خود را از 3 والد گرفته بود. این پروسه برای پیشگیری از ابتلای نوزاد به یک بیماری مادرزادی انجام شد که ژن عامل را از مادر می‌گرفت. هرچند در گذشته نیز تلاش‌هایی برای تولد نوزاد 3 والدی انجام شده بود، نوزاد مذکور توانست در سال 2016 با استفاده از روشی موسوم به spindle nuclear transfer متولد شود.
این روش به پزشکان اجازه می‌دهد تا DNA میتوکندریال مادر را که نقص ژنتیکی را حمل می‌کند، جایگزین کنند. این جایگزینی با DNA فردی صورت می‌گیرد که بیماری ژنتیکی ندارد. در نتیجه، کودک DNA هسته از مادر و پدرش دارد، اما DNA میتوکندریال (که فقط از مادر منتقل می‌شود)، از دهنده سومی تامین شده است.
ویرایش DNA جنین انسان
سال 2016، سالی پر از ابداعات بزرگ در زمینه باروری و ژنتیک بود. در این سال بود که دانشمندان توانستند DNA را در یک جنین انسان برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی، ویرایش کنند. این شاهکار علمی با استفاده از ابزاری موسوم به CRISPR-Cas9 انجام گرفت تا ژن‌های جنین‌های سالم انسان را اصلاح کنند. هرچند به جنین‌ها اجازه داده نشد تا به اندازه کافی رشد کنند و به بلوغ کامل برسند، امید می‌رود که روزی، مانند نوزاد 3 والدی، این پروسه بتواند از انتقال بیماری‌های ژنتیکی به نوزادان پیشگیری کند.
جفت مصنوعی
جفت برای بقا و رشد جنین حیاتی است و زمانی که دچار اشکال شود، اغلب بدین معنا است که جنین نمی‌تواند زنده بماند و بقا پیدا کند. به هرحال، شاید به زودی با یک راه‌حل جراحی مواجه شویم که مشکلات جفت را در بارداری برطرف می‌کند. در ماه می 2016، محققان با استفاده از یک جفت مصنوعی برای نخستین بار توانستند بره بسیار زودرسی را به مدت یک هفته زنده نگاه دارند.
این وسیله هنوز در انسان آزمایش نشده، اما موفقیت در کارآزمایی حیوانی به اندازه‌ای برای این پروژه کافی بود که بتواند گرنت بزرگی را از سوی موسسه سلامت ملی آمریکا دریافت کند.
نخستین جراحی روبوتیک
در ماه سپتامبر 2016، پزشکان انگلیسی برای نخستین‌بار در جهان توانستند جراحی روبوتیک را درون چشم یک بیمار با موفقیت انجام دهند. این بیمار 70 ساله، نیاز داشت تا غشایی را از روی قرنیه‌اش بردارد. جراحی با استفاده از یک جوی‌استیک و صفحه نمایش لمسی برای کنترل جراح روبوتیک انجام گرفت.
محققان دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای اعلام کردند: «این کار به ارتقا و پیشرفت درمان‌های جدید جراحی برای نابینایی، مانند ژن‌تراپی و سلول‌های بنیادی که باید زیر رتین و با دقت بسیار بالایی انجام شوند، کمک شایانی می‌کند.سپید
منبع: Medpage Today


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: