کد خبر: ۱۴۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 08
باور خیلی از افراد این است که پزشکان خصوصی وقت بیشتری صرف بیماران می کنند چون در ظاهر امر، پول زیاد و نقد از بیماران دریافت می کنند بنابراین هم بیمار و هم پزشک فرصت بیشتری برای انجام معالجه و مشاوره پیدا می کنند و این صرف وقت، طبیعی است.
شفاآنلاین>سلامت>گذر اغلب ما در طول عمر به پزشک، درمانگاه و یا بیمارستان خواهد افتاد هر چند همواره آرزو می کنیم که به چنین مکانی هرگز قدم نگذاریم اما به هرحال به عنوان انسان در برابر خیلی از پدیده ها آسیب پذیر هستیم بنابراین حضور ما در این بخش اجتناب ناپذیر است و فقط می توانیم با مراقبت هایی تعداد مراجعات را کاهش دهیم.

به گزارش شفاآنلاین،کمتر شدن این حضور در زمانی حاصل می شود که به توصیه پزشک و کادر درمانی بخوبی توجه و به قول معروف مو به مو دستورات را رعایت نماییم، اما نکته اینجاست که این رعایت کردن در زمانی معنی پیدا می کند که طرف مقابل که پزشک، درمانگاه و بیمارستان هست دستکم بخشی از توصیه ها را به ما به عنوان بیمار گوشزد کند و سپس مریض آن را رعایت کند.

فارغ از اینکه شاید برخی از بیماران باشند که به توصیه ها عمل نکنند که سروکار آنان با کرام الکاتبین است اما خیلی از افراد و بیماران همواره مایل هستند بر اطلاعات خود بیافزایند و آن را به هر طریقی از جمله کتاب ها، رسانه ها و اینترنت دریافت کنند که صد البته به دانسته های آنان از این طریق افزوده شده و آنان با این کار از خیلی از عوارض و بیماری ها نیز پیشگیری کردند. با اینحال اگر منبع این اطلاعات از طرف پزشک و کادر درمانی باشد خیلی بهتر است زیرا می تواند موثق تر و به روزتر باشد.

باور خیلی از افراد این است که پزشکان خصوصی وقت بیشتری صرف بیماران می کنند چون در ظاهر امر، پول زیاد و نقد از بیماران دریافت می کنند بنابراین هم بیمار و هم پزشک فرصت بیشتری برای انجام معالجه و مشاوره پیدا می کنند و این صرف وقت، طبیعی است. در این وضعیت پزشک مطب خصوصی خود را ملزم به پاسخگویی به سئوالات بیمار می داند و از سوی دیگر بیمار نیز توقع دارد در مقابل وجهی که پرداخت می کند به همان نسبت خدمات دریافت کند.

اگر دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم که تمام مخارج این درمانگاه ها از جیب بیمه شدگان پرداخت می شود و کلینیک های تامین اجتماعی از پول آنان به ارائه خدمات به مراجعه کنندگان می پردازند بنابراین، این خدمات مجانی و رایگان به بیمه شدگان ارائه نمی شود.
اما در برخی درمانگاه های تامین اجتماعی و مراکز مشابه، شرایط به گونه دیگری در جریان است. در این بخش های درمانی، در ظاهر که نگاه می کنیم بیمه شدگان پولی بابت ویزیت و سایر خدمات به طور مستقیم پرداخت نمی کنند و دقیقا مشکل از همین جا آغاز می شود.
خیلی از بیمه شدگان همین نظر را دارند که تامین اجتماعی با حق بیمه آنان به ارائه خدمات می پردازد بنابراین باید از خدمات این درمانگاه ها استفاده کرد و در مقابل خیلی از بیمه شدگان به خاطر صرفه جویی اقتصادی برای دریافت خدمات به این درمانگاه ها مراجعه می کنند که مجموع حضور این دو دسته باعث شده که این مکان ها روزانه شاهد جمع زیادی از مراجعه کنندگان باشد.
وقتی دو طیف مراجعه کنندگان و کادر درمانی یاد شده در کنار هم قرار می گیرند هر کدام در جستجوی بهترین نفع برای خود و مرکز درمانی خود هستند. درمانگاه و پزشک در مقابل حجم زیاد مراجعه کنندگان، درصدد است که زودتر بیماران را به بیرون از اتاق پزشک هدایت کند طوری که در خیلی موارد، بیمار خدمات کافی یعنی همان توصیه و مشاوره پزشکی و یا دستور دارویی را دریافت نمی کند که این امر ممکن است بازگشت مجدد با هزینه اضافی برای بیمار در پی داشته باشد.
در این حالت هر دو طرف با زیان روبرو خواهند شد. درمانگاه و پزشک چنانچه بار نخست توصیه های لازم را به بیمار ارائه می کرد، هرگز شاهد مراجعه مجدد بیمار نبود و بیمار نیز وقت و هزینه رفت و آمد را متقبل نمی شد.
در این شرایط بیشترین ضرر و زیان متوجه درمانگاه که با هزینه مردم اداره می شود خواهد بود. اما وقتی در کل به ماجرا نگاه کنیم آنگاه خواهیم دید که بیمه شدگان زیان دیدگان اصلی این پروسه هستند.
خیلی از بیماران هنگام مراجعه به پزشک به ویژه در موقع حضور در درمانگاه های یاد شده ممکن است که همه سوالات را به خاطر دلایل مختلف با پزشک در میان نگذارند در حالی که همین سوالات و توصیه های پزشکی می تواند بسیاری از عوامل شیوع بیماری ها را پیشگیری کند.
در اینجا وظیفه پزشک و درمانگاه است که برای جلوگیری از هرگونه خسارات مجدد به سیستم پزشکی همه توصیه های لازم را به بیمار ارائه کند تا مریض مجبور به بازگشت مجدد به درمانگاه و مطب پزشک نشود.
مراجعه مجدد بیمار به پزشک علاوه بر اینکه وقت و هزینه بیمه شده را تلف خواهد کرد، می تواند خسارات بیشتری به سیستم درمانی کشور وارد کند در حالی که با اندکی صبر و حوصله چنین خساراتی را متحمل نخواهیم شد.
مراجعه مجدد بیمار به پزشک یعنی شلوغ شدن بیش از حد درمانگاه است که در زمان حاضر اغلب درمانگاههای کشور با چنین وضعیتی روبرو هستند. این شرایط باعث می شود که نه پزشک به درستی به کار خود رسیدگی کند و نه بیمار از خدمات مناسب بهره مند شود تا هرگز نیاز به مراجعه مجدد نباشد.
در زمان حاضر برخی از درمانگاه های تامین اجتماعی طرح های مطلوبی برای خدمات رسانی بهتر به بیمه شدگان اجرا می کنند که سیستم نوبت دهی تلفنی و اینترنتی یکی از این موارد است. این سیستم باعث شده که بیمه شدگان دیگر در صف های طولانی و در زمان های نامناسب در مراکز درمانی حاضر نشوند.
این شیوه باعث شد که تا حد زیادی از ازدحام مراجعه کنندگان در مراکز یاد شده جلوگیری شود و افراد تقریبا در زمان های تعیین شده به درمانگاه مراجعه کنند. با اینحال این سیستم در زمانی به طور کامل می تواند مطلوب باشد که مراجعه کنندگان وقت کمتری در درمانگاه صرف کنند و بلافاصله پس از حضور در این مراکز خدمات خود را به نحو مطلوب دریافت و برای ارائه خدمات به سایر افراد محل را ترک کنند.
باید در نظر گرفت علاوه بر اینکه پزشکان باید در این مراکز در انجام کار دقت کنند، سایر کارکنان این مراکز از جمله بخش های عکسبرداری، سونوگرافی، سی تی اسکن و... هم باید به دقت و با حوصله به کارهای بیماران رسیدگی کنند تا آزمایشات دقیق تر انجام شود.
خیلی از پزشکان خارج از این درمانگاه ها، آزمایشات و ویزیت این مراکز را قبول ندارند و این امر شاید ناشی از همین بی دقتی و سهل انگاری باشد. وقتی همه اجزاء از جمله پزشک، کادر درمانی و تجهیزات پزشکی به درستی کار خود را انجام دهند، دیگر بیمار ناگزیر به تکرار درمان و انجام آزمایشات نیست که در این حالت همه سود خواهند برد و غیر از این، پیامدها معکوس خواهد شد.
به بیان دیگر اگر هریک از این بخش ها آزمایش ها و تصویربرداری ها را به درستی انجام ندهند، رفت و آمد بیماران چند برابر خواهد شد که نتیجه آن تحمیل خسارات فراوان مادی و معنوی به سیستم درمانی، جامعه و فرد بیمه شده خواهد بود؛ اکنون این پرسش مطرح است که چرا باید کارها را به درستی انجام ندهیم که ناچار به دوباره کاری شویم؟ مطلوب انجام دادن کارها به ویژه در امور درمانی دستکم دو حسن دارد اول اینکه زحمات خود را بیشتر نمی کنیم و نکته دیگر اینکه هزینه ها و مشکلات رفت و آمد و شلوغی درمانگاه را کمتر خواهیم کرد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: