کد خبر: ۱۴۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 08
اورژانس به عنوان یک نهاد امدادرسانی خدمات بسیاری را به ویژه به حادثه‌دیدگان در شرایط مختلف وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی ارایه می‌دهد، خدماتی که بارها انسان‌های بیشماری را از مرگ نجات داده است.
شفاآنلاین>سلامت>نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه در تجهیزات اورژانس باید به روز رسانی انجام شود مطرح کردند: تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس با هر هدفی به نفع حوزه سلامت نیست.

به گزارش شفاآنلاین، اورژانس به عنوان یک نهاد امدادرسانی خدمات بسیاری را به ویژه به حادثه‌دیدگان در شرایط مختلف وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی ارایه می‌دهد، خدماتی که بارها انسان‌های بیشماری را از مرگ نجات داده است اما در کنار اقدامات طاقت‌فرسایی که توسط اورژانس انجام می شود بحث ارایه خدمات به شکل رایگان به مردم و حادثه‌دیدگان توسط این نهاد امدادی  موضوعی است که در مقاطع مختلف مدنظر قرار گرفته است.

به گفته برخی کارشناسان مشکلات موجود در اورژانس کشور از نبود تجهیزات کافی تا کمبودهای دیگر باید بااقدامات کارشناسی حل شود، بنابراین یکی از راه‌حل‌های موردنظر برخی مسئولان تعرفه‌گذاری برای خدمات اورژانس در جهت ارایه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر به مردم است؛ البته پیشنهاددهندگان این طرح مطرح می‌کنند که تعرفه‌گذاری برای خدمات اورژانس بدون پرداخت ریالی از جیب مردم باید انجام شود، یعنی بخش اصلی پرداخت ها باید توسط بیمه ها صورت گیرد؛ اما درحال حاضر بیمه ها منابع کافی و لازم برای هزینه های درمانی بیماران نداشته و تعرفه گذاری خدمات اورژانس باری بر دوش سازمان های بیمه‌گر است.

گفتنی است برخی نمایندگان مجلس معتقدند که به هیچ عنوان نباید برای خدمات اورژانس و هرآن چیزی که با جان مردم درارتباط است تعرفه گذاری انجام شود، اما برخی براین باورند که برای ارایه خدمات بهتر از سوی اورژانس به مردم راه دیگری جز تعرفه گذاری وجود ندارد.

 

امینی فرد: ضرورت تعرفه گذاری خدمات اورژانس بدون تحمیل هزینه بر مردم

محمدنعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، درخصوص ضرورت تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس، گفت: تعرفه‌گذاری به شرط عدم دریافت هزینه از جیب بیماران برای خدمات اورژانس باید انجام شود، با توجه به اینکه بیشتر از 90 درصد مردم تحت پوشش بیمه قرار دارند بنابراین  بیمه ها باید هزینه های ارایه خدمات اورژانس به مردم را در صورت تعرفه گذاری پرداخت کنند.

نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس درحد یک پیشنهاد است، افزود: بحث های بسیاری تاکنون میان مسئولان و کارشناسان برای تعرفه گذاری خدمات اورژانس بدون دریافت هزینه از جیب مردم انجام شده است اما تاکنون قانونی در این خصوص مصوب نشده و بیشتر موضوع در حد یک طرح و پیشنهاد است.


امینی فرد گفت: بیمه ها باید هزینه های ارایه خدمات اورژانس به مردم را پرداخت کنند البته این موضوع برای دولت و بیمه ها بارمالی دارد اما این بارمالی باید تامین شود زیرا در حال حاضر درتمام دنیا برای خدمات اورژانس تعرفه گذاری صورت گرفته است.وی با بیان اینکه درتمام کشورهای پیشرفته دنیا تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس صورت گرفته است، تصریح کرد: درجامعه ما به دلیل اینکه بیش از 90 درصد مردم تحت پوشش بیمه قرار دارند، بیمه می تواند هزینه های تحمیل شده به بخش اورژانس را پرداخت کند؛ زیرا خدمات اورژانس بسیار گران بوده بنابراین بهتر است در صورت تعرفه گذاری همه پرداختی ها در حوزه اورژانس از طریق سیستم بیمه صورت گیرد، بنابراین درجهت کمک به ارایه خدمات بهتر توسط اورژانس باید تعرفه گذاری صورت گیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید براینکه تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس درمدت زمان کوتاه شدنی نیست، افزود: راه دیگری جز تعرفه گذاری برای کارآمدتر کردن وپویایی اورژانس وجود ندارد، متاسفانه درحال  حاضر مشکلاتی در اورژانس وجود دارد که با تعرفه‌گذاری مهم ترین موضوع یعنی توان مالی اورژانس ارتقاء پیدا می‌کند یعنی خدمات بهینه تر برای بیماران ایجاد می شود.

امینی فرد با بیان اینکه در مقیاس های بین المللی شرایط اورژانس کشور پیشرفته نیست، تصریح کرد: اورژانس تنها به انتقال بیمار و انجام اقدامات اولیه می پردازد.

 

رنجبرزاده :  تعرفه گذاری خدمات اورژانس پذیرفتنی نیست

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به اینکه پیشنهاد طرح تعرفه گذاری درخدمات اورژانس باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید به طور دقیق قبل از تصویب و اجرای چنین طرحی نقاط مثبت  ومنفی آن شناسایی و احصا شود، واقعیت آن است که به دلیل اهمیت موضوع به  آسانی نمی توان دراین خصوص تصمیم گیری کرد زیرا ممکن است پس از چندی از اجرای این قانون پراختی ها بابت خدمات اورژانس از جیب مردم صورت گیرد.

نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی، افزود: حتی پرداختی‌ها از سوی بیمه نیز ممکن است بار مالی سازمان های بیمه گر را افزایش دهد، بنابراین تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس ازنقطه حادثه تا انتقال مصدوم به بیمارستان باید با دقت و توجه بیشتری بررسی شود؛ ضمن اینکه اقدامات اورژانس باید با هدف شناسایی وضعیت و موقعیت آنها موردارزیابی قرار گیرند.


رنجبرزاده با بیان اینکه از بیمه ها باید برای حوزه بهداشت ودرمان و مدیریت در این بخش‌ها استفاده کرد، گفت: تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس طرح و پیشنهاد جدیدی است که باید مورد بررسی کارشناسان و صاحبنظران حوزه بهداشت و درمان قرارگیرد، یعنی نمی توان خیلی سریع برای اجرای این طرح تصمیم گیری کرد؛ زیرا درحال حاضر سازمان های بیمه گر در پرداخت هزینه های خرید خدمت از مراکز درمانی دچار مشکلات بسیاری هستند که این موضوع نیز برای آنها نوعی بار اضافی است.وی با تاکید بر اینکه اورژانس باید بیلان مشخصی از اقدامات روزانه خود ارایه کند، تصریح کرد: باید مشخص شود که میزان اقدامات روزانه اورژانس تا چه میزان سبک و سنگین است، از این رو بررسی عملکرد و چگونگی کارکرد اورژانس موضوع قابل بررسی و پیگیری است؛ اما تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس و انتقال این موضوع به بیمه ها برای پرداخت هزینه ها اقدام مناسبی نیست.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی اقدامات اورژانس ممکن است منجر به درخواست تعرفه گذاری در ارایه خدمات جمعیت هلال احمر و سازمان امداد و نجات شود، افزود: اگرچه جمعیت هلال احمر خوشبختانه تاکنون در حوادث بسیار اقدامات امدادی را به موقع انجام دادند اما ممکن است در صورت تعرفه گذاری خدمات در اورژانس، این مجموعه هم توقع پرداخت هزینه ها از جیب بیمه ها را داشته باشد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید براینکه هرعملکردی را درنمی توان درحوزه پرداخت قرار داد، تصریح کرد: تعرفه گذاری در حوزه اورژانس به هیچ عنوان صورت قابل قبولی ندارد، ضمن اینکه باید میزان عملکردها در اورژانس نیز باید مشخص شود اما افزایش کارکردها درحوزه اورژانس نباید منجر به دریافت هزینه از جیب مردم و یا بیمه ها شود.

رنجبرزاده با بیان اینکه ارایه خدمات بهتر اورژانسی نیازمند پذیرش نیروی انسانی کارآمد و ماهر است، گفت: درگزینش نیروی انسانی مورد نیاز برای اورژانس باید اقدامات لازم صورت گیرد، به عبارت بهتر باید افرادی در اورژانس فعالیت کنند که از روحیه خدمت و ایثارگری بالایی برخوردار بوده و کمتر به دنبال دریافت پول و کسب درآمد از این حوزه باشد.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، افزود: تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس قابل قبول نبوده و باید کمبود و نارسایی دربخش اورژانس را به لحاظ تجهیزات ، امکانات و نیروهای انسانی توانمند و پرکار برای جلوگیری از کاهش خدمت رسانی به مردم انجام شود.

 

نوبخت:  تعرفه گذاری خدمات اورژانس با هدف دریافت وجه پذیرفتنی نیست

علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلسدرخصوص تعرفه گذاری برای خدمات اورژانس، گفت: تحت هیچ شرایطی نباید برای ارایه خدمات درمانی در بخش اورژانس از بیمار پول دریافت شود، به طوری که سیستم درمانی باید به همه مردم خدمات را ارایه کند؛ بنابراین طرح این مسائل با هدف ارتقاء خدمات درمانی بهتر به مردم قابل قبول نیست و هرگونه اخذ پول در مواقع اورژانس نمی تواند اجرایی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی درخصوص ضرورت نوسازی تجهیزات موردنیاز اورژانس‌های کشور،گفت: درحال حاضر کیفیت تجهیزات اورژانس درمقایسه با گذشته درشرایط بهتری قرارگرفته اما به طورحتم تغییرات حاصل شده کافی نیست و اورژانس کشور به عنوان نبض تپنده بخش درمانی کشور باید مجهز به امکانات روز باشد.


نوبخت با تاکید بر جلوگیری از فعالیت پراکنده سازمان‌ها در امدادرسانی‌ها در مدیریت بحران، تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر هر دستگاه و نهادی با هدررفت منابع و امکانات کشور نه تنها مشکلی را درمدیریت بحران حل نمی کند بلکه معضلات نیز بدون حل بر زمین باقی می ماند، بنابراین تصویب قانون سازمان اورژانس می تواند درحوزه امدادرسانی ها مشکلات بسیاری را حل کند.وی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات در طرح تحول سلامت باید به نوسازی تجهیزات اورژانس اختصاص یابد، افزود: درلایحه برنامه ششم تاکید شد که برای چابک سازی و افزایش قدرت، اورژانس به یک سازمان تبدیل شود ضمن اینکه پس از تصویب این قانون ممکن است برخی از واحدهای درمانی تحت نظر اورژانس قرار گیرند تا ارایه خدمات در بخش امدادرسانی در هر شهر و منطقه از طریق فرماندهی واحد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه درمقطعی از زمان مردم اقدام به فروش خون در کشور می‌کردند، گفت: در آن مقطع امکانات پیشرفته برای تجزیه و جداسازی خون آلوده از فرآورده های خونی بدون آلودگی وجود نداشت، اما با شکل گیری سازمان انتقال خون درکشور بسیاری از مسائل و مشکلات در کشور حل شد؛ از این رو پیاده سازی این الگو برای اورژانس کشور نیز به طورحتم درحفظ سلامت مردم تاثیر قابل قبولی دارد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه درصورت تایید مصوبه مجلس برای تشکیل سازمان اورژانش باید ردیف بودجه ای را برای آن درنظرگرفت، افزود: درحال حاضر اعتبارات مورد نیاز این بخش توسط وزارت بهداشت تامین می شود، اما درصورت تصویب قانون سازمان اورژانس می توان بودجه جداگانه ای برای این موضوع درنظرگرفت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: