کد خبر: ۱۴۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 08
محققین در دانشگاه لیدز دریافته‌اند که مهار پروتئینی به نام RAD51 به افزایش تاثیر پرتودرمانی روی کشتن سلول‌های گلیوبلاستوما در آزمایشگاه کمک می‌کند.
شفا آنلاین:هدف قرار دادن یک پروتئین خاص ترمیم کننده DNA در مغز می‌تواند راهی موثر برای درمان نوعی تهاجمی از سرطان مغز باشد.

به گزارش شفا آنلاین:محققین در دانشگاه لیدز دریافته‌اند که مهار پروتئینی به نام RAD51 به افزایش تاثیر پرتودرمانی روی کشتن سلول‌های گلیوبلاستوما در آزمایشگاه کمک می‌کند.

گلیوبلاستوما شایع‌ترین و تهاجمی‌ترین نوع از تومورهای مغزی در بزرگسالان است و بسیاری از بیماران علی‌رغم درمان‌های قویی که دریافت می‌کنند، زنده نمی‌مانند. تصور می‌شود که گروهی از سلول‌های گلیوبلاستومایی قادر به تولید نسخه‌های مشابه‌ای از خودشان هستند که به درمان مقاوم هستند.
محققین لیدز دریافته‌اند که این گروه سلول‌های گلیوبلاستومایی موسوم به سلول‌های بنیادی گلیوبلاستومایی سطح بسیار بالایی را از پروتئین RAD51 دارا هستند.
 دکتر سوزان شورت از اعضای کلینیک سرطان دانشگاه لیدز می‌گوید: «پرتودرمانی به DNA سلول‌های گلیوبلاستومایی آسیب می‌رساند اما RAD51 به آنها کمک می‌کند که این آسیب را ترمیم کنند، بدین معنی که آنها می‌توانند مجدد تومورزایی کنند.» این محقق براین باور است که با هدف قرار دادن RAD51 با یک مهار کننده، می‌توان سلول‌های بنیادی گلیوبلاستومایی را به پرتودرمانی حساس‌تر و در نتیجه حذف آنها را آسان‌تر کرد. این امر نشان می‌دهد که می‌توان با ترکیب پرتودرمانی با یک عامل مهار کننده RAD51 سلول‌های بنیادی گلیوبلاستومایی را به نحو بهتری ریشه‌کن کرد.سپید
منبع: Stem Cel- News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: