کد خبر: ۱۴۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
گاهی اوقات گردن یک حرکت شدید و ناگهانی می‌کند. مثلا در حین یک تصادف اتومبیل یا در حین زمین خوردن یا موقع انجام ورزش‌های شدید مثل ورزش‌های رزمی. در حین این حرکت شدید، مهره‌های گردن نسبت به هم جابه‌جا می‌شوند.
شفا آنلاین:کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن از علل مهم درد گردن است. کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن گردن به علت کشیده شدن یا آسیب رباط‌های اطراف ستون مهره گردنی ایجاد می‌شود.

علل ایجاد کننده
به گزارش شفا آنلاین:گاهی اوقات گردن یک حرکت شدید و ناگهانی می‌کند. مثلا در حین یک تصادف اتومبیل یا در حین زمین خوردن یا موقع انجام ورزش‌های شدید مثل ورزش‌های رزمی. در حین این حرکت شدید، مهره‌های گردن نسبت به هم جابه‌جا می‌شوند. البته لیگامان‌ها و عضلات اطراف مهره‌ها اجازه نمی‌دهند مهره‌ها از حد مشخصی بیشتر نسبت به هم حرکت کنند.

اگر نیرو آنقدر زیاد باشد که لیگامان‌ها و عضلات نتوانند در مقابل جابجایی بیشتر مهره‌ها مقاومت کنند، در این لیگامان‌ها و عضلات پارگی به وجود می‌آید. این پارگی ممکن است بسیار جزئی و میکروسکوپی بوده یا ممکن است پارگی کامل باشد. در پارگی کامل مهره‌ها نسبت به هم دررفته و کاملا جابه‌جا می‌شوند. در پارگی میکروسکوپی به علت خونریزی و التهاب بوجود آمده در محل، درد و خشکی در حرکات گردن ایجاد می‌شود که آنرا اسپرین Sprai- می‌نامند.

علائم کشیدگی یا رگ‌به‌رگ شدن گردن
مهم‌ترین علائم کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن عبارتند از:
 درد بخصوص در پشت گردن که با حرکت گردن شدیدتر می‌شود
دردی که بعد از دوسه روز از ضربه ایجاد می‌شود نه بلافاصله بعد از آن
درد در بالای شانه
سردرد در پشت سر
این درد می‌تواند همراه با علائم زیر باشد:
افزایش تحریک‌پذیری و خستگی، بدخوابی و اختلال تمرکز
گزگز در اندام فوقانی
خشکی در حرکات گردن
 ضعف در حرکات اندام فوقانی
درمان کشیدگی یا رگ به رگ شدن گردن
درمان کشیدگی گردن
درمان کشیدگی در هر جایی از بدن که اتفاق بیفتد، تقریبا یکسان است.
در کشیدگی گردن یک گردن‌بند طبی نرم دور گردن ببندید.
داروهای مسکن ضدالتهابی مانند آسپرین یا بروفن درد را کم می‌کنند.
در 3-2 روز اول از سرمای موضعی روزی چند بار و هر بار 30-15 دقیقه می‌توان استفاده کرد. گرمای موضعی هم می‌تواند درد را کم کند ولی معمولا از گرمای موضعی بعد از گذشت 3-2 روز از ضربه اولیه استفاده می‌کنند.
پزشک ممکن است از داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلات استفاده کند. گاهی اوقات از روش‌های دیگری مثل ماساژ، اولتراسوند و تراکشن هم برای کمک به درمان استفاده می‌شود. اغلب کشیدگی‌های گردن در عرض 6-4 هفته خوب می‌شوند. البته کشیدگی‌های شدیدتر ممکن است برای بهبودی کامل به زمانی بیش ار این نیاز داشته باشند.سپید
مهرداد منصوری، ارتوپد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: