کد خبر: ۱۴۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
بیماران مبتلا به فشارخون و چربی خون بالا که درمان مناسب نمی‌گیرند، درمعرض خطر هستند. مصرف سیگار هم تمام این فاکتورها را تشدید می‌کند.
درمورد ابتلا به بیماری قلبی و عروقی چند فاکتور خطرزا و اصلی وجود دارد که منجر به بیماری قلبی و عروقی و مخصوصا تنگی‌ها و انسداد عروق و حملات قلبی می‌شوند. شاخص‌‌ترین فاکتورها چربی خون، فشارخون، قندخون، مصرف سیگار، چاقی، بالارفتن سن و کم‌تحرکی است. افرادی که قندخون بالا دارند و دیابتیک هستند، به شدت مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده، مخصوصا اگر تحت کنترل نباشند.

بیماران مبتلا به فشارخون و چربی خون بالا که درمان مناسب نمی‌گیرند، درمعرض خطر هستند. مصرف سیگار هم تمام این فاکتورها را تشدید می‌کند. این فاکتورها قابل کنترل است. برخی فاکتورها دست ما نیست. بالارفتن و مذکر بودن به نوبه خود فرد را بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌کند. به‌طورکلی می‌توان از رشد فاکتورهای قابل کنترل کاست. چراکه اینها قابل کنترل و پیشگیری هستند، به‌تبع آنها آمار بیماران قلبی هم پایین می‌آید. اگر جلوی بروز بیماری گرفته شود، هم هزینه و هم عوارض آن کمتر است. بروز بیماری های قلبی عروقی در دهه اخیر بیشتر شده است. علت آن نیز تغییر شیوه زندگی است. زندگی امروزی ماشینی شده و مردم کمتر تحرک دارند. ارتباطات به صورت پشت میزی درآمده که به‌تبع آن وزن افزایش پیدا کرده و چربی خون بالا می‌رود. ورزش کردن در افرادی که هیچ‌کدام از فاکتورهای خطر را ندارد، نیز موثر است. یعنی در افراد ورزشکار آمار ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نسبت به سایر افراد کمتر است. کم تحرکی و تعییر نوع غذای مردم، استفاده از چربی‌های مختلف در غذا و سرخ کردن آنها، به علاوه استرس‌های فراوان باعث شده که فراوانی مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

درصد واقعی این آمار مشخص نیست. اما بیماری های قلبی و عروقی یکی از سه عامل مهم مرگ‌و‌میر در ایران است. در برخی بررسی‌ها هم دومین عامل بوده است. در آمار بررسی علل فوت پزشکی قانونی نیز جزو اولین عوامل مرگ‌ومیر انسان‌ها بوده است. تغییر شیوه زندگی می‌تواند جلوی بروز بیشتر بیماری قلبی و عروقی را بگیرد. از جمله عوامل مهم ابتلا به این بیماری می توان ژنتیک را نام برد. افرادی که خویشاوند درجه یک آنها بیماری قلبی دارد، استعداد بیشتری برای ابتلا به آن دارند. حتی اگر هیچکدام از فاکتورهای خطر را نداشته باشند. افرادی که برای چکاب مراجعه می‌کنند، اگر سابقه فامیلی بیماری قلبی در اقوام درجه یک، به‌خصوص حملات قلبی، سکته و ایست قلبی در سنین زیر 60 سال داشته باشند، بررسی‌ها با وسواس بیشتری صورت می‌گیرد. بنابراین افرادی که سابقه فامیلی مشکلات قلبی دارند، حتی بدون علامت باید مرتبا برای چکاب به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند.سپید
بابک حیدری اقیلیم
فلوشیپ اینترونشنال و کاردیولوژی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: