کد خبر: ۱۴۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 07
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید؛ هر سال ۱۴ میلیون مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۲۱ میلیون نفر در سال برسد.
شفا آنلاین:کارشناسان می‌گویند، با اینکه پیشگیری از سرطان با هزینه‌ای بسیار کمتر از درمان آن می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد، پول لازم برای آن در اختیار قرار نمی‌گیرد و اغلب نادیده گرفته می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین:سازمان جهانی بهداشت می‌گوید؛ هر سال ۱۴ میلیون مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۲۱ میلیون نفر در سال برسد. درحالی‌که هزینه جهانی درمان سرطان به‌شدت در حال افزایش است، اقدامات برای پیشگیری از دچار شدن به سرطان برای محدود کردن این رشد شدید هزینه‌ها به‌طور فزاینده‌ای موردتوجه قرار گرفته است.


کریستوفر وایلد، رئیس سازمان بین‌المللی پژوهش سرطان (IARC)، وابسته به سازمان جهانی بهداشت، گفت: «با روند کنونی در ۲۰ سال آینده شاهد تحولات بسیار تاثیرگذاری خواهیم بود؛ در بسیاری از کشورها احتمالا شمار مبتلایان به سرطان دو برابر خواهد شد.» او افزود: «این امر به خصوص برای کشورهای با منابع محدود صادق است: کشورهای با درآمد پایین و متوسط.» این کشورها با وجود دسترسی کمتر به امکانات تشخیصی و درمانی هم‌اکنون بیش از دوسوم از ۸/۸ میلیون مرگ ناشی از سرطان را به خود اختصاص می‌دهند.


بر اساس «گزارش روند جهانی سرطان» که انستیتوی IMS منتشر می‌کند، در سال ۲۰۱۵، دولت‌ها و بیماران ۱۰۷ میلیارد دلار برای داروهای سرطان خرج کردند که نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایشی 5/11 درصدی نشان می‌دهد. این گزارش می‌گوید؛ انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد، افزایشی که عمدتا به هزینه داروهای جدیدتر و تخصصی‌تر مربوط می‌شود که فقط اقلیتی از بیماران به آن دسترسی دارند.
وایلد که به مناسبت ۴ فوریه ۲۰۱۷ روز جهانی سرطان صحبت می‌کرد، گفت: «درمان صرف بیماران دچار سرطان، راهی واقع‌گرا برای حل مشکل سرطان نیست.» از طرف دیگر، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، با اقدامات پیشگیری تا یک‌سوم موارد سرطان قابل‌پیشگیری هستند.
تیری فیلیپ، رئیس مرکز سرطان انستیتوی کوری در پاریس گفت: «دشمن شماره یک عموم دخانیات است که «در قرن بیست و یکم یک میلیارد نفر را خواهد کشت و ۱۰۰میلیون مورد از این مرگ‌ومیرها فقط در چین رخ خواهد داد.»
راه‌های پیشگیری از سرطان
سرطان گردن رحم با تزریق واکسن بر ضد ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) قابل‌پیشگیری است. با غربالگری منظم برای یافتن ضایعه‌های پیش‌سرطانی، می‌توان پیش از ایجاد سرطان واضح گردن رحم بیماران را درمان کرد.


سازمان جهانی بهداشت می‌گوید؛ بی‌حرکتی جسمی، چاقی و نوشیدن مفرط مشروبات الکلی ازجمله عوامل خطرساز برای همه انواع سرطان هستند و خوردن بیش از حد گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری‌شده ممکن است به سرطان روده بزرگ منتهی شود. با اقداماتی ساده مانند کلاه بر سر گذاشتن یا در سایه ایستادن می‌تواند از تابیدن بیش‌ازاندازه پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید به بدن که باعث ایجاد سرطان پوستی ملانوم می‌شود، جلوگیری کرد.


واکسیناسیون از عفونت هپاتیت B که زمینه‌ساز سرطان کبد است، جلوگیری می‌کند. رعایت بهداشت شخصی مانع از عفونت با باکتری هیلکوباکتر پیلوری می‌شود که خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد. وایلد می‌گوید:‌«ما هم‌اکنون اطلاعات بسیاری درباره علل ایجادکننده سرطان داریم. اگر ما از دانشمان درباره عوامل خطرساز سرطان برای انجام مداخله‌های موثر استفاده کنیم، احتمالا می‌توانیم از ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد سرطان جلوگیری کنیم.» او می‌افزاید که باوجوداینکه سرمایه‌گذاری فراوانی بر روی درمان‌های جدید انجام می‌شود، منابع مالی لازم برای پیشگیری از سرطان اختصاص داده نمی‌شود. دلیل این وضعیت تا حدی تجاری است، شرکت‌ها دارویی پول چندانی را صرف پژوهش درباره پیشگیری از داروها نمی‌کنند.


بئاتریس فرورس از مرکز لیون- برار، یک کلینیک پژوهشی در لیون فرانسه می‌گوید: «در مورد پیشگیری، سرمایه فقط پس از ۱۰، ۲۰ تا ۳۰ سال برمی‌گردد که دفاع کردن از آن در شرایط سخت اقتصادی کار مشکلی است.»


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، هزینه‌های مربوط به مراقبت از سرطان و از دست رفتن بهره‌وری نیروی کار به علت بیماری و مرگ در جهان در سال ۲۰۱۰ به حدود 6/1 تریلیون دلار رسید.
نیاز به چشم‌انداز گسترده‌تر
وایلد می‌گوید: «یکی از چیزهایی که باید تغییر کند این است که به پیشگیری از سرطان فقط به عنوان یک مسئولیت فردی نگاه نکنیم.» او با اشاره مورد وضع مالیات بر دخانیات گفت: «این کار مسئولیت دولت هم هست، پیشگیری به سیاست‌ها و مقررات هم مربوط می‌شود.» سایر مداخله‌هایی که باید انجام شود، شامل گسترده کردن واکسیناسیون HPV و هپاتیت، پاک کردن هوا و آب و معاینه منظم افراد دارای حساسیت ژنتیکی به سرطان‌های معین. به علاوه، افراد باید آگاهی بیشتری درباره گزینه‌های سبک زندگی پیدا کنند که آنان را در معرض خطر سرطان قرار می‌دهد.


فرورس می‌گوید: «ما باید علم را برای مردم ترجمه کنیم، آن را قابل‌فهم کنیم و به مردم درباره رابطه میان رفتار خطرآفرین و سرطان هشدار دهیم.» او می‌گوید: «خطر این است که اگر توصیه‌های بیش‌ازاندازه و محدودیت‌های بیش از حد وجود داشته باشد، مردم به کلی از پذیرش و عمل کردن به آن‌ها منصرف شوند.» فرورس گفت: «لازم است تا ما پیام‌ها را با پس‌زمینه و فرهنگ موجود تطبیق دهیم.» سازمان جهانی بهداشت در آستانه روز جهانی سرطان اصول راهنمای جدید جهانی‌اش دراین‌باره را منتشر کرد که هدفش تاکید بیشتر بر تشخیص و درمان زودرس سرطان است.


اتین کراگ، رئیس بخش بیماری‌های غیر واگیردار سامان جهانی بهداشت می‌گوید: «شمار فراوانی از سرطان‌ها خیلی دیر در نظام بهداشتی شناسایی می‌شوند. شناسایی زودرس آن‌ها می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.» این راهنما از کشورها می‌خواهد آگاهی مردم را درباره علائم سرطان را بالا ببرند و مردم را تشویق کنند زودتر برای مراقبت بهداشتی مراجعه کنند.سپید
منبع: AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: