کد خبر: ۸۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو با ابراز نگرانی از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در مرغداری‌ها درباره سوختگی یک کودک بر اثر نوعی پوشک، گفت: به هیچ عنوان این سوختگی تایید نمی‌شود و اصلا نباید به اطلاع‌رسانی‌های شبکه‌های اجتماعی اعتماد کرد.

به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند در حاشیه همایش بین‌المللی دیابت که با حضور چندین وزیر بهداشت و همچنین مسئولان بلند پایه سازمان بهداشتی جهانی برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک در کشورمان اظهار داشت: بر اساس جدیدترین مطالعاتی که در این باره صورت گرفته آمارها نشان می‌دهد کشور ما در مصرف آنتی بیوتیک نسبت به کشورهای غربی آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است و این نشان از آن است که هنوز بیماری‌های عفونی در کشورمان وجود دارد.

وی ادامه داد: مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد و ریشه آن نیز نشات گرفته از تجویزهای غیرمنطقی است. همچنین استفاده بی حد و اندازه آنتی بیوتیک در مرغداری‌ها نیز به این مشکل دامن زده است به طوریکه بر اساس گزارشات علمی در کشور چین مقاومت به آنتی بیوتیک گزارش شده است و دلیل آن نیز این بوده است که مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری‌های آنها بیش از اندازه بود و باعث جهش ژنتیکی شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: مقاومت باکتری‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را در بر داشته باشد و اگر روند مصرف آنتی بیوتیک در کشورمان همچنان به این صورت ادامه یابد ممکن است با نتایج خطرآفرینی مواجه شویم.

دیناروند در خصوص برخورد با پزشکانی که بی‌رویه آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند، گفت: این مسئله یک جرم نیست بحث آموزش مطرح است ما نیز در اولویت‌های پیشگیری‌مان برای مصرف تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیک مفاد آموزشی را لحاظ کردیم.

سرنوشت کمبود سرم در کشور

وی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت کمبود سرم در کشور عنوان کرد: این کمبود مربوط به 7 ماه پیش بود و هم‌اکنون این مشکل وجود ندارد ولی ریشه این مشکل نیز در گذشته به آن دلیل بود که برخی فرآورده‌ها را بیمارستان‌ها توزیع نمی‌کردند و بیمار باید از داورخانه تهیه می‌کرد بنابراین از زمانی که داروخانه‌ها موظف به تامین اینگونه فرآورده‌ها از جمله سرم شدند دیگر لازم نیست برخی از این سرم‌ها در داروخانه‌ها توزیع شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بنابراین در 2 ماه اخیر نمونه‌هایی از این کمبودها به ما گزارش شد و وقتی بررسی کردیم متوجه آن شدیم که برخی بیمارستان‌ها به دلیل بدهی به شرکت‌های پخش دارو تعاملاتشان در این باره مختل شده بود. در حالیکه هیچ‌گاه نباید مباحث مالی در روند تامین دارو و فرآورده‌های آن اختلال ایجاد کند. این مسئله را به شرکت‌های پخش گزارش کردیم.

سوختگی بر اثر پوشک تایید نمی‌شود

دیناروند در توضیح مشکلی که در شبکه‌های اجتماعی درباره سوختگی یک کودک بر اثر پوشک عنوان شده است، نیز عنوان کرد: این مسئله سوختگی را تایید نمی‌کنیم زیرا متاسفانه اخبارهای غیرموثق در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که نباید آن را باور کرد. بنابراین درباره اینکه عنوان شده پوشک باعث سوختگی نوزادی شده است را تایید نمی‌کنیم.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: