کد خبر: ۱۴۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 06
محققان هشدار دادند؛
غالبا گفته می شود چرخه تکامل داروین کُند است اما تحقیق ها نشان می دهد وقتی باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند، سرعت تولیدمثل شان شدیدتر می شود.
شفاآنلاین>سلامت>درمان مکرر با آنتی بیوتیک نه تنها موجب افزایش مقاومت دارویی می شود بلکه به تکثیر سریع تر باکتری ها آنها نسبت به قبل هم کمک می کند.

به گزارش  شفاآنلاین، یافته های محققان دانشگاه اکستر بریتانیا نشان می دهد امکان تحریک رشد باکتری ها از طریق آنتی بیوتیک ها بر اهمیت استفاده از آنتی بیوتیک مناسب برای بیماران در صورت نیاز تاکید دارد.

در این مطالعه، محققان باکتری E.coli را به مدت ۴ روز در معرض هشت دور درمان با آنتی بیوتیک قرار دادند و دریافتند با هر  بار درمان، مقاومت آنتی بیوتیک باکتری های که موجب دل درد شدید، اسهال و نارسایی کلیه در انسان می شود افزایش یافته بود.

محققان از قبل این وضعیت را پیش بینی کرده بودند اما نکته شگفت آور در این باره این بود که E.coli جهش یافته سریع تر از  قبل از مواجهه با داروها تولیدمثل می کرد و جمعیت های را تشکیل داد که به دلیل جهش، سه برابر بزرگ تر بودند.

این وضعیت فقط در مورد باکتری های قرارگرفته در معرض آنتی بیوتیک مشاهده شد.

رابرت بردمور، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «غالبا گفته می شود چرخه تکامل داروین کُند است اما تحقیق ما نشان می دهد وقتی باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند، سرعت تولیدمثل شان شدیدتر می شود.»

به گفته وی، «باکتری ها دارای توانایی قابل توجهی در آرایش بندی مجدد DNA خود هستند و همین مسئله می تواند عملکرد  داروها را متوقف کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: