کد خبر: ۱۴۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 06
این دارو از طریق وسیله کمکی به صورت پودر خشک در چند دوز و همراه با سایر محصولات تنفسی مورد تایید تولید شرکت تووآ مورد استفاده قرار می گیرد.
شفا آنلاین:شرکت داروسازی تووآ اخیرا اعلام کرده که سازمان غذا و داروی آمریکا «آرمون آیر رسپی کلیک»(ArmonAir RespiClick) که پودر استنشاقی فلوتیکازون پروپیونات است را برای درمان نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به آسم مورد تایید قرار داده است.

به گزارش شفا آنلاین:این دارو از طریق وسیله کمکی به صورت پودر خشک در چند دوز و همراه با سایر محصولات تنفسی مورد تایید تولید شرکت تووآ مورد استفاده قرار می گیرد. «آرمون ایر رسپی کلیک»، اسپری استنشاقی کورتیکواستروئیدی حاوی همان ماده موثره ای است که در فلوونت(Flovent) وجود دارد و برای درمان نگهدارنده آسم به عنوان درمان پروفیلاکتیک در بیماران بالای 12 سال تجویز می شود. انتظار می رود که «آرمون ایر رسپی کلیک» در اواخر سال میلادی جاری به صورت نسخه ای در اختیار بیماران قرار گیرد. دوزهای تایید شده «آرمون ایر رسپی کلیک» شامل اشکال 55میکروگرم، 113 میکروگرم و 232 میکروگرم است و با الگوی مصرف دوبار در روز توصیه می شوند.

 تایید «آرمون ایر رسپی کلیک» از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا بر اساس اطلاعات بدست آمده از برنامه مطالعات بالینی شامل 3 مطالعه فاز3 برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی این درمان در نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به آسم است. در دو مطالعه دوسوکور، درمان با این دارو در مقایسه با دریافت کنندگان دارونما برتری قابل توجهی را در بهبود عملکرد ریوی پس از 12 هفته درمان بر اساس اندازه گیری FEV1 نشان داده است. در مطالعات بالینی انجام شده روی این دارو شایع‌ترین عوارض ناخواسته با شیوع بیش از 3درصد عبارت بودند از نازوفارنژیت، سردرد، سرفه، کاندیدیازیس دهانی و عفونت مجاری تنفسی فوقانی. «آرمون آیر رسپی کلیک» به عنوان درمان نگهدارنده برای پیشگیری از حملات آسم در بیماران بالای 12 سال مورد استفاده قرار می گیرد. موارد ممنوعیت استفاده از این دارو عبارتند از درمان اولیه آسم پایدار یا سایر اپیزودهای حاد آسم، بیماران با سابقه حساسیتی ثابت شده به پروتئین های شیر یا فلوتیکازون پروپیونات. همچنین، عفونت کاندیدیازیس دهانی-حلقی در بیماران تحت درمان با «آرمون آیر رسپی کلیک» گزارش شده است. به بیماران تحت درمان با این دارو توصیه کنید که پس از استفاده از این پودر استنشاقی، دهان خود را با آب شست و شو دهند. «آرمون آیر رسپی کلیک» در اپیزودهای حاد آسم برای بهبود برونکواسپاسم توصیه نمی شود. تجویز یک بتا دو آگونیست کوتاه اثر استنشاقی –و نه «آرمون آیر رسپی کلیک»- برای بهبود علایم حادی نظیر تنفس منقطع توصیه می شود. بیماران تحت درمان با کورتیکواستروئیدها در معرض خطر وخامت توبرکلوز و به طور کلی عفونت های باکتریایی، قارچی، ویروسی یا پارازیتی از پیش موجود هستند. تشدید علایم آبله مرغان یا سرخک، ممکن است در افراد مستعد دیده شود. در مورد بیمارانی که از درمان سیستمیک فعال کورتیکواستروئیدی به روی کورتیکواستروئیدهای استنشاقی انتقال داده می شوند، احتیاط ویژه به دلیل خطر مرگ ناشی از نارسایی آدرنال توصیه شده است.

 از آنجا که احتمال جذب سیستمیک کورتیکواستروئیدهای استنشاقی مطرح است، بیماران تحت درمان با «آرمون آیر رسپی کلیک» باید از لحاظ بروز هر گونه شواهدی از اثرات کورتیکواستروئید سیستمیک تحت نظر گرفته شوند. اگر چنین اثراتی مشاهده شد، دوز «آرمون آیر رسپی کلیک» را باید به آرامی کم کرد. واکنش های بیش حساسیتی شامل آنافیلاکسی(واکنش های سریع بیش فعالی نظیر کهیر، آنژیوادم، بثورات جلدی، برونکواسپاسم، افت شدید فشارخون) ممکن است بلافصله پس از تجویز «آرمون آیر رسپی کلیک» مشاهده شود. قطع «آرمون آیر رسپی کلیک» در این موارد توصیه شده است. کاهش در تراکم استخوان در مصرف کنندگان طولانی مدت کورتیکواستروئیدهای استنشاقی دیده می شود. در بیماران با خطر بالای کاهش تراکم استخوانی نظیر افراد بی تحرک، افراد با سابقه خانوادگی پوکی استخوان یا مصرف مزمن داروهای کاهنده تراکم استخوان ها(نظیر ضدتشنج ها، کورتیکواستروئیدهای خوراکی) باید تحت نظر و پایش وضعیت استخوانی باشند.


گلوکوم(افزایش فشار داخل چشمی) و کاتاراکت، در بیماران مبتلا به آسم تحت درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی نظیر فلوتیکازون پروپیونات گزارش شده است. مانیتورینگ دقیق بیماران از نظر هر گونه کاهش دید یا بالا رفتن فشار داخل چشمی ضروری است. برونکواسپاسم ممکن است به دنبال افزایش ناگهانی صداهای تنفسی پس از افزایش دوز دارو گزارش شود. چنین وضعیتی باید سریعا با تجویز برونکودیلاتور کوتاه اثر استنشاقی درمان شود. در این بیماران «آرمون آیر رسپی کلیک» را به سرعت قطع کرده و درمان های آلترناتیو را شروع کنید. استفاده همزمان از مهارکننده های قوی سیتوکروم P450 3A4(ریتوناویر، آتازاناویر، کتوکونازول، کلاریترومایسین، ایندیناویر، ایتراکونازول، نفازودون، نلفیناویر، ساکوئیناویر، تلیترومایسین) با «آرمون آیر رسپی کلیک» به دلیل تشدید اثرات ناخواسته کورتیکواستروئید سیستمیک توصیه نمی شود. بیماری ائوزینوفیلی و سندرم چرچ-اشتراوس ممکن است گزارش شوند. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده (بیش از 3درصد موارد) در بیماران تحت درمان با دوز 55میکروگرم،113میکروگرم و 232میلی گرم دوبار در روز «آرمون آیر رسپی کلیک»، عبارت بودند از نازوفارنژیت، عفونت های مجاری فوقانی تنفسی، کاندیدیازیس دهانی، سردرد و سرفه.
آسم، یک بیماری مزمن و طولانی مدت تنفسی است که با التهاب راه های هوایی و تنگ شدن آنها شناخته می شود. آسم ممکن است دوره های راجعه ویز، تنگی نفس، بریدگی نفس و سرفه را به ویژه در شب یا اوایل صبح باعث شود. بی تردید بدون درنظر گرفتن درمان مناسب، علایم آسم تشدید شده و موجب حمله آسم خواهد شد که نیاز به بستری بیمارستانی دارد.
منبع:PRNewswire
سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: