کد خبر: ۱۴۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 05
یک گروه تحقیقاتی غیرانتفاعی روش جدیدی را در اختیار دانشمندان قرار داده که به درک رموز نهفته در عملکرد سلول‌های انسانی کمک شایانی خواهد کرد.
شفا آنلاین:ماه گذشته انستیتیوعلوم سلولی آلن مجموعه‌ای را از سلول‌های بنیادی زنده در اختیار دانشمندان قرار داد. این سلول‌ها با استفاده از ویرایش ژنتیکی، این قابلیت را یافته‌اند که اندامک‌های داخلی آنها مثل میتوکندری و هسته از خود نور ساطع می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین: سوزان رافلسکس، مدیر بخش تولید مقالات علمی این موسسه، می‌گوید قابل‌توجه‌ترین خصوصیت این سلول‌ها این است که طبیعی وسالم هستند و به ما امکان می‌دهند اتفاقات درون سلولی راهنگامی که سلول به حال خود گذاشته شده، بدقت بررسی کنیم.
تقسیم سلولی: سلول‌های یاد شده از پوست انسان گرفته شده‌ ولی قابلیت تبدیل به تمامی انواع سلول‌های بافتی را، از جمله سلول‌های مغزی و قلبی، دارا هستند. درخشش این سلول‌ها زیر میکروسکوپ برای دانشمندان این فرصت را بوجود می‌آورد که به چگونگی تخصصی شدن سلول‌های بنیادین در هنگام تقسیم پی ببرند. همچنین مطالعه تغییرات بوجود آمده روی سلول‌ها بر اثر بیماری‌های گوناگون و تاثیر داروهایی که هنوز تحت آزمایش هستند روی بیماری‌ها با سهولت و اطمینان بیشتر انجام می‌شود. روانتی گواناواردین، مدیربخش پژوهش سلول‌های بنیادی و ویرایش ژنتیکی مرکز آلن، مدعی است که تولید سلول‌های درخشان ابزاری کارآمد در اختیار دانشمندان علوم سلولی گذاشته است.
تاکنون این انستیتیو پنج گونه متفاوت را از سلول‌های بنیادی در اختیار مرکز تحقیقات پزشکی کوریل قرار داده که در هریک از این گونه‌ها یک یا دو اندامک درون سلولی متفاوت دارای خاصیت درخشندگی شده است. بدین ترتیب مشاهده و مطالعه روند تکامل و تغییرات ساختاری هر سلول و نقش هر اندامک در طول حیات سلول مشخص می‌شود.
دانشمندان می‌توانند فقط با پرداخت هزینه حمل ونقل، این سلول‌ها را به روش آنلاین سفارش دهند. انستیتوی آلن امید دارد که بتواند در آینده نزدیک امکان دسترسی تمامی پژوهشگران علوم سلولی را به این سلول‌ها فراهم سازد.
سلول‌های تپنده قلب: روانتی گواناواردین می‌گوید تاکنون دانشمندان برای مطالعه و تحقیقات فقط به سلول‌های غیرطبیعی یا جهش‌یافته دسترسی داشته‌اند و راه مناسبی وجود نداشته که بتوانیم روی سلول‌های سالم و زنده، بون اینکه خللی به روند طبیعی حیات آنها وارد شود، مطالعه کنیم. او می‌افزاید، تکنولوژی تولید سلول‌های درخشان در معدودی از آزمایشگاه‌ها وجود دارد و این فن‌آوری کاملا نوینی است که تا دو سال پیش وجود نداشته است.سپید
منبع: نشریه ان پی آر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: