کد خبر: ۱۴۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 03
مشخصه اصلی این بیماری تاری دید است. این بیماری به دو نوع خشک و مرطوب تقسیم می‌شود.
شفا آنلاین:بیماری «تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا یا ARMD» هنوز علت خیلی شناخته شده‌ای ندارد اما چشم پزشکان علت‌های مختلف محیطی، تغذیه‌ای، تماس با نور ماورای بنفش و زمینه‌های ژنتیکی را در ابتلا به آن موثر می‌دانند.

تشخیص بیماری در افراد مبتلا
به گزارش شفا آنلاین:مشخصه اصلی این بیماری تاری دید است. این بیماری به دو نوع خشک و مرطوب تقسیم می‌شود. نوع خشک کاهش خیلی تدریجی دید مرکزی را به همراه دارد و چندان محسوس نیست و زمانی حس می‌شود که بیماری پیشرفت زیادی کرده است. در واقع نوع خشک، نوع بهتر و خوش‌خیمی این بیماری به شمار می‌رود و آسیب زیادی به دستگاه بینایی نمی‌رساند، به طوری که حتی در مراحل پیشرفته، دید تشخیصی فرد از بین نمی‌رود.
در نوع مرطوب آن که شیوع بسیار کمی دارد، عوارض بدتری در بیمار ظهور می‌کند. در نوع مرطوب علاوه بر ضعیف شدن بینایی، یک سری عروق جدید مانند «علف هرز» زیر لکه زرد شروع به رشد می‌کنند و دید فرد را به شکل غیرمنتظره‌ای کاهش می‌دهند، به‌طوری که بیمار می‌تواند سیرکاهش دیدش را احساس کند.
ارتباط سن با بیماری
این بیماری در افراد بالای 50 تا 55 سال دیده می‌شود و با افزایش سن، احتمال بروز آن در افراد مستعد وجود دارد.
کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به ماکولا دارند در معرض این بیماری هستند. حتی عملکرد سیستم ایمنی در بروز این بیماری دخیل است، هر چند که منشاء بیماری همچنان ناشناخته است و هر ازچندگاه یک نکته جدید در مورد این بیماری کشف می‌شود.
روش‌های درمانی
برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد. البته یک سری مطالعات نشان داده ترکیب مشخصی از برخی ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها می‌تواند جلوی پیشرفت نوع خشک را بگیرد که در حقیقت فقط عامل کمک کننده است. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که علائم اولیه را دارند، با نظر پزشک، از قرص‌های مخصوصی که ترکیبات ویتامینه دارند استفاده کنند. این دارو معمولا برای کسانی که نوع خشک خفیف دارند تجویز می‌شود.
در نوع مرطوب درمان سخت‌تر است زیرا عروق جدید رشد یافته‌اند. تا چندی پیش هیچ درمانی برای نوع مرطوب وجود نداشت، اما چند سالی است که دارویی به صورت آمپول داخل چشمی به بازار آمده که با مهار عاملی که باعث رشد این عروق می‌شود، جلوی رشد عروق جدید را می‌گیرد. هر چند که داروهای آزمایشی زیادی در این زمینه وجود دارد و در ایران هم به صورت معمول استفاده می‌شود.سپید
منبع: vision.com
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: