کد خبر: ۱۴۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 02
دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر بیان کرد:
دکتر محمدصادق ذبیحی اظهار کرد: استفاده از لیزر در علم پزشکی علاوه بر دستیابی به نتایج بسیار قابل قبول، سبب می شود بیمار درد و رنج کمتری متحمل شود و آثار و تبعات بیماری کاهش یابد.
شفاآنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: بی توجهی به کاربرد لیزر سبب از دست رفتن فرصت ها می شود؛ صنعت به ‌شدت نیازمند لیزر است و نبود دسترسی به این فناوری در هر حوزه ای سبب عقب ماندگی صنعت در آن حوزه می شود.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمدصادق ذبیحی در حاشیه بیست و سومین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و نهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران اظهار کرد: استفاده از لیزر در علم پزشکی علاوه بر دستیابی به نتایج بسیار قابل قبول، سبب می شود بیمار درد و رنج کمتری متحمل شود و آثار و تبعات بیماری کاهش یابد. 
وی با اشاره به کاربرد گسترده چاپگرهای سه‌بعدی گفت: در پزشکی شاهد پیشرفت چاپگرهای سه‌بعدی هستیم که عنصر اصلی آن لیزر است. 
ذبیحی ادامه داد: همچنین با استفاده از این روش می‌توان پروتزهای مورد نیاز بدن با بیشترین سازگاری را طراحی و تولید کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی تصریح کرد: چاپگرهای سه بعدی در صنعت نیز جایگاه ویژه‌ای دارند و با استفاده از این فناوری که بر مبنای لیزر قرار دارد، می‌توان خودروهایی ایمن و سبک با حداکثر استقامت مکانیکی تولید کرد که مصرف سوخت پایینی داشته باشند. 
وی گفت: در لیزر از فناوری ساخت به روش افزودنی (Additive Manufacturing) استفاده می شود که می‌توان در برخی موارد قطعات را تا 70 درصد سبک‌تر تولید کرد. 
ذبیحی همچنین تاکید کرد: در صورت استفاده از روش افزودنی، مواد اولیه کمتری استفاده می‌شود که نتیجه آن کاهش قیمت تمام شده قطعه است و علاوه بر آن، موجب صرفه جویی در وقت می شود. 
وی به دیگر ویژگی‌های فوتون به عنوان یک ذره کوانتومی اشاره کرد و گفت: با استفاده از پدیده‌هایی مانند پدیده جفت‌شدگی می‌توان کاربردهای مختلفی با استفاده از لیزر تعریف کرد که علاوه بر ساخت تجهیزات و رایانه های فوق پیشرفته، در مخابرات و روش‌های نوین ارتباطی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. 
ذبیحی با بیان اینکه دولت یازدهم علوم لیزر را مورد توجه و حمایت قرار داده است، افزود: موفقیت‌های دولت‌ یازدهم در حوزه فعالیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چشم گیر است. 
وی توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تشویق جوانان برای طرح و پیاده‌سازی ایده‌های بکر در قالب این شرکت‌ها را از جمله مهمترین اهداف ستاد دانست و ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 800 تا 2 هزار و 900 شرکت دانش‌بنیان داریم که برخی درآمد میلیاردی دارند که نشان‌دهنده موفقیت این شرکت ها است.
ذبیحی همچنین به تدوین سند چشم‌انداز در ستاد توسعه فناوری لیزر اشاره و اظهار کرد: قرار است برنامه ها بر اساس این سند همه ساله تدوین و اجرا شوند چراکه برخی از طرح‌های کلان کاربردی و مهم، گام‌های اساسی برای توسعه لیزر به شمار می آیند.
بیست و سومین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و نهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 12 تا 14 بهمن‌ماه جاری در دانشگاه تربیت مدرس درحال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: