کد خبر: ۱۴۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 01
گروهی از روان‌شناسان آمریکایی از رئیس‌جمهور دونالد ترامپ خواسته‌اند تا برنامه بازجویی به اصطلاح «تشدید‌شده» سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را دوباره راه‌اندازی نکند.
شفا آنلاین:آن‌ها می‌گویند شکنجه بی‌اثر و بی‌رحمانه است. ترامپ گفته است که فرمان اجرایی برقراری مجدد شکنجه‌هایی مانند غرق مصنوعی را امضا خواهد کرد و ادعا می‌کند راهی موثر برای کسب اطلاعات است.

به گزارش شفا آنلاین:انجمن روان‌شناسی آمریکا در میان معترضان به این پیشنهاد جنجالی قرار دارد. این گروه شامل ۱۱۵۷۰۰ دانشمند، استاد، پزشک و دانشجو هستند.

به گفته آنتونیو پوئنت، رئیس انجمن روان‌شناسی آمریکا: «این انجمن، مخالفت شدید خود را با این روش‌های بازجویی تشدید‌شده که توسط رئیس‌جمهور جورج دبلیو بوش مجاز اعلام شد و رئیس‌جمهور اوباما آنها را متوقف کرد، اعلام کرده است. ما نگران هستیم اگر این فرمان به وسیله رئیس‌جمهور ترامپ امضا شود، راه را برای شیوه‌های بازجویی که در حال حاضر غیرقانونی هستند و برای بازداشت‌شدگان، ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز تلقی می‌شوند، باز کند.» غرق مصنوعی عبارت است از بستن فرد بازداشتی و ریختن آب روی صورت و راه‌های تنفسی است که حس خفگی را شبیه‌سازی می‌کند. این گروه روانشناسان همچنین تاکید ترامپ بر مفید بودن این روش‌های بازجویی را به چالش کشیده‌اند. پوئنت می‌گوید: «برخلاف اظهارات رئیس‌جمهور، هیچ شاهد علمی قابل اعتمادی دال بر کارایی این شکنجه‌ها وجود ندارد؛ اما شواهدی وجود دارند که شیوه‌های بازجویی بر اساس ایجاد رابطه موثر هستند.»
انجمن روان‌شناسی آمریکا اعلام کرد که شکنجه را محکوم می‌کند. سیاست آنها این است که روان‌شناسان را از مشارکت در شکنجه یا انجام کار‌های مخالف قانون اساسی ایالات‌متحده یا قوانین بین‌المللی بازدارند. روان‌شناسان از نظر اخلاقی ملزم به «احترام به کرامت و ارزش فردی و تلاش برای رعایت و حفاظت حقوق اساسی بشر» هستند.سپید
منبع: HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: