کد خبر: ۱۴۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 31
ارزیابی سلامت چشم باید از بدو تولد انجام شود تا با پیشگیری از بیماری، درمان زودرس از عوارض چشمی جلوگیری كنیم.
شفا آنلاین:شایع ترین علت مشكل چشمی، عفونت هنگام زایمان است. عامل عفونت ممكن است، قارچ ها، میكروب ها و بررسی تب خال و زگیل باشد كه ممكن است نوزاد به عفونت چشمی مبتلا سازند.
به گزارش شفا آنلاین،دكتر محمدرضا فرتوك زاده، جراح و منخصص چشم و فوق تخصص قرینه با بیان اینكه اولین معاینه چشم در بدو تولد به محض تولد نوزاد در بیمارستان، انجام می شود، افزود: ارزیابی سلامت چشم باید از بدو تولد انجام شود تا با پیشگیری از بیماری، درمان زودرس از عوارض چشمی جلوگیری كنیم. یكی دیگر از علل معاینه چشم در بدو تولد، احتمال بروز ضربه های زایمانی است كه ممكن است منجر به مشكلات چشمی در نوزادان شود. گرفتگی مجرای اشكی كه ممكن است در نوزادان هنوز باز نشده و باعث ترشح و چسبندگی در چشم شود.
فرتوك زاده ادامه داد: سوم معاینه چشم در بدو تولد این است كه ممكن می باشد نوازادی با آب مروارید مادرزادی متولد شود، در صورتی كه آب مروارید هر چه زودتر درمان شود، كاهش دید كم تر می شود. حتی توصیه می شود آب مروارید همان روز اول جراحی شود. معاینه بعدی در ۶ ماهگی است كه به حركات چشم توجه می كنیم. حركات بالا، پایین، چپ و راست و اینكه آیا چشم انحراف دارد قرینه چشم شفاف است؟ عدسی چشم شفاف است و مردمك ها خوب كار می كنند؟ شیرخوار اشیا را دنبال می كند؟ كه البته در این سن نمره عینك تعیین نمی شود؛ ولی حدود بینایی شیرخوار مشخص می شود.
وی با بیان اینكه بعد از شش ماهگی، ادامه معاینه كودك در ۳ سالگی مهم است؛ زیرا مقدار بینایی را در این سن می توان مشخص نمود، گفت: اینكه دید كودك ۷/۰ یا ۸/۰ است، را می توان مشخص كرد؛ چرا كه كودك به راحتی جواب می دهد. تابلو را می بیند و می تواند تصاویر را ببیند. در این حال اگر به عینك نیاز دارد، متوجه می شویم.  مرحله بعدی معاینه چشم، ۵ سالگی است. یعنی زمانی كه كودك به مهدكودك یا آمادگی یا پیش دبستانی فرستاده می شود. اگر كودك در ۳ سالگی مشكل داشته باشد، طبق مشكل او پزشك او را مداوا می كند و اگر این كودك مشكل چشمی نداشته باشد، هر ۵ سال معاینه می شود تا ۴۰ سالگی؛ اگر در ۴۰ سالگی معاینه شود و چشم سالم باشد باید هر دو سال یكبار معاینه شود تا حدود ۶۰ الی ۶۶ سالگی ولی اگر مشكل داشته باشد هر ۶ ماه باید بررسی شود.
این جراح و منخصص چشم و فوق تخصص قرینه در پایان اظهار داشت: اگر فشار چشم بالا باشد بر حسب میزان هر چند ماه یا چند هفته یكبار معاینه شود و درمانهای لازم انجام شود. از سن ۶۵ سال به بالا فرد ممكن است مشكلات جسمی زیادی داشته باشد از جمله ضایعات ناشی از قند، خشكی چشم، و ... كه همه ی اینها با معاینه سالانه توسط پزشك مشخص و درمان می شود.رادیو سلامت
برچسب ها: عفونت ، سلامت ، تخصص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: